Indkøbskurven er tom.
Carlo Valsecchi: Bellum
Rejser, Kultur & Event

Collezione Maramotti, Reggio Emilia, Italien fra 1. maj – 31. juli

Naturen som krigsvidne. Carlo Valsecchis 'Bellum'

 

Af Nicklas Alexander Kirchert

10.05.2022

Den italienske fotokunstner Carlo Valsecchi føjer et sanseligt lag til beretningerne om de gyselige hændelser fra Første Verdenskrig.

 


Carlo Valsecchi, Bellum. Foto: Roberto Marossi

I forbindelse med den store årlige fotofestival i Reggio Emilia er byens største samling for samtidskunst, Collezione Maramotti, aktuel med udstillingen 'Bellum' af den italienske fotokunstner Carlo Valsecchi.

Carlo Valsecchi (1965) er kendt for at arbejde i stil med de store fotografer fra 1970ernes Düsseldorf-skole, som bl.a. Bernd og Hilla Becher, Candida Höfer og Andreas Gursky, hvor mennesketomme motiver af arkitektur og andre menneskeskabte landskaber er et gennemgående tema.

Düsseldorf-skolen er minimalistisk og konceptuel og tilstræber et så objektivt udtryk som muligt, hvor motivets genstande får fortolkningsmæssig plads til at vise sig som fænomener i deres egen ret. På den måde får den sanselige erfaring af interiøret fra f.eks. supermarkeder, maskinrum og koncertsale lov at udfolde sig gennem de sirlige og stramme fotografiske kompositioner. Derfor er værkerne typisk produceret i store formater, så man som beskuer føler sig omsluttet af motivet.

Den hvide krig
’Bellums’ 20 fotoværker er også printet i store formater, hvor de største måler 180x220 cm. Men med ’Bellum’ skifter Valsecchi nu fokus fra den industrielle arkitekturs fænomenologi til fordel for naturens fænomenologi. Motivet er nu vinter og forår i de italienske Alper.

Udgangspunktet for ’Bellum’, som betyder ’krig’ på latin, er de krigshandlinger, som fandt sted i over 2000 meters højde i det nordøstlige Italien under Første Verdenskrig (1915-18). Første Verdenskrig bliver kaldt ’Guerra Bianca’ (den hvide krig) i Italien, da de fleste soldater og flygtninge mistede livet eller frøs ihjel blandt Alpernes massive snedynger og temperaturer ned til minus 35 grader.

Med interesse for oplevelsen af naturens og krigens ekstreme forhold har Valsecchi over en periode på tre år besøgt de steder, hvor kampene fandt sted, og hvor resterne fra de militære baser stadig findes. Det er dog kun udstillingens titel, der refererer direkte til krig. Værkerne selv viser blot frosne eller tågeramte landskaber og ruiner og grotter, hvor vinterlyset bryder gennem mørket, og på udstillingen angives værkernes titel ikke. Som beskuer må man selv dykke ind i værket og reflektere over det, man ser på billederne i forhold til de historiske krigshændelser.


Carlo Valsecchi, Bellum. Foto: Roberto Marossi   

Historieskrivning uden ord
’Bellum’ vækker mange associationer. Særligt til eksistentielle temaer om forholdet mellem menneske og natur. Valsecchi henviser til forhold, hvor naturen og mennesket er hårde mod hinanden, og hvor mennesker udnytter naturen til at være hård mod andre mennesker.

Grunden til at krigen overhovedet fandt sted i bjergene var, at Italien brugte Alperne som panserværn mod den østrig-ungarske hær. I stedet for at bygge egne fæstninger, placerede man altså frontlinjen i bjergene. Dette er et godt eksempel på, når naturen spændes for menneskeskabt kultur og ideologi: Alperne må tjene og beskytte det land, de tilhører.

På den måde viser Valsecchi hvordan naturen sætter sine spor i historien, når naturen bliver en del af de grusomme omstændigheder ved krigen. Samtidigt ser vi, hvordan historien sætter sine spor i naturen med sine efterladte bunkere og massegrave, der forstyrrer det oprindelige økosystem.

Tiden og lyset
Med ethvert fotografi opstår et forhold til tid. F.eks. tiden, der fastfryses, når fotografiet tages. ’Bellum’ leder også tankerne hen på tid. Både når vi ser de forfaldne bygninger og hegn, som er tilgroet med mos, eller billeder af ung vegetation, der gror ovenpå 1910’ernes massegrave.

Det virker også til, at Valsecchi ønsker at opnå en dybere forståelse af, hvad de tilstedeværende gennemlevede for over 100 år siden ved netop at tage billeder af de naturfænomener, der er de samme i dag som dengang. For fotografen består en stor del af arbejdet i at vente på, at de helt rette forhold indtræffer for det foto, man ønsker at tage. I Valsecchis værker er timing enormt væsentligt, da omdrejningspunktet for hans arbejde er at indfange naturkræfter af både lys, tåge og frost. Det er tydeligt, at Valsecchi har ventet på de helt rette forhold til at indfange de naturfænomener, der reflekterer krigsofrenes barske oplevelser i Alperne mest troværdigt.

Lyset er et andet vigtigt element ved ’Bellum’. Som objektiv og konceptuel kunstner forener Valsecchi sine fænomenologiske udfoldelser af de værste rædsler med en æstetisk vision for at vise lysets dimensioner.

Han sværger til det analoge kamera, da det for ham er nødvendigt for at frembringe de tilstrækkelige dybder i fotografiet. Valsecchis vision lykkes meget overbevisende, og de analoge fotografier i store formater formår at skildre det overvældende og blændende lys fra det totalfrosne vinterlandskab. 


Carlo Valsecchi, Bellum. Foto: Roberto Marossi       

Arkitektur, der stjæler fra den guddommelige natur
Ved udstillingens sidste værk skifter Valsecchi motiv fra natur til arkitektur. Fotografiet afbilleder en stram komposition med et udsnit fra Sacrario Redipuglia – Italiens og et af verdens største krigsmonumenter, som blev bygget under Italiens fascistiske leder Benito Mussolini mellem 1935-38.

Redipuglia huser de jordiske rester fra 100.187 af de soldater, som mistede livet under kampene i Alperne i årene mellem 1915-17. Monumentet er bygget i hvide sten, og som motiv understøtter det Valsecchis generelle æstetiske eksperiment med lys. Redipuglia-monumentet er bygget som en trappe af 22 trin, der går op mod tre kors. På trinene står navnene på 39.857 identificerede soldater. Over navnene gentager det italienske ord ’PRESENTE’ sig, som både betyder, at den vedkommende soldat er ’til stede.’ Samtidig henviser ordet til en militær påtale, der minder om at ’stå ret’.


Carlo Valsecchi # 01167 Sacrario Militare di Redipuglia, Fogliano di Redipuglia, Gorizia, IT. 2021. 2021 C-Print, plexiglass with dibond cm 25 x 100 © Carlo Valsecchi. Courtesy Collezione Maramotti.

Selvom Valsecchi har skiftet naturen ud med arkitektur på dette foto, så opstår der alligevel associationer, som peger tilbage på naturens fænomener. Monumentet er en storslået og højtidelig gestus til dem, som gik i døden for Italien. For at skabe mening ud af de ellers så meningsløse lidelser, må der tilføjes en religiøs dimension. Og derfor må monumentets æstetik henvise til et højre formål udenfor menneskets fatteevne.

Det forsøger monumentet at gøre, i stil med gotisk arkitektur, ved at drage inspiration fra naturens sublime kræfter. Når vi betragter et voldsomt naturfænomen eller de uendelige detaljer på en gotisk katedral, er dets form som helhed umulig at overskue. Oplevelsen er så storslået og kraftfuld, at det peger ud over det, vi umiddelbart begriber.

Dette æstetiske greb bruges til at repræsentere det guddommeliges kræfter og til at give en højtidelig og bjergtagende effekt hos beskueren. Det er samme effekt som Sacrario Redipuglia tager i brug for at retfærdiggøre så meningsløse lidelser som dem, der fandt sted i Alperne.

Evighedseffekten af ’PRESENTE’-gentagelsen sammen med de forevigede navne på de faldne soldater, synes at være valgt af Valsecchi for at vise menneskets egen måde at sætte naturens sublime kræfter i spil gennem arkitektur.

Fotoet af Redipuglia binder Valsecchis undersøgelse af de sanselige fænomener fra krigens steder sammen til en kompleks oplevelse af de forhold, som opstår mellem natur, menneske, kultur og historie. Og med Valsecchis øje, timing og teknik får vi lov at opleve alle de komplekse og voldsomme fænomener bragt sammen til et minimalistisk, roligt og smukt kunstobjekt, der funkler i de hvide udstillingshaller på Collezione Maramotti.

’Bellum’ af Carlo Valsecchi kan opleves fra 1. maj – 31. juli 2022 på Collezione Maramotti i Reggio Emilia i Italien. Adgang til udstillingen er gratis i samlingens åbningstid, som du finder her: https://www.collezionemaramotti.org/en/opening-times-and-location  

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig