Indkøbskurven er tom.
’Før og lidt efter’ – Jørgen Haugen Sørensen
Udstillinger & Omtaler

Hans Alf Gallery. 2. april – 12. maj 2022.

’Før og lidt efter’ – Jørgen Haugen Sørensen

Omtale af Marianna Cæcilie Kiel
20. april 2022

Er du interesseret i at opleve billedhuggeren Jørgen Haugen Sørensens sidste arbejder frem til sin død i 2021, så er udstillingen ”Før og lidt efter” på Hans Alf Gallery stedet, hvor du skal spendere et par timer

Indtil sin død i efteråret 2021 arbejdede Jørgen Haugen Sørensen på en ny, selvudtænkt udstilling til galleriet, som nu kan opleves på galleriets langside ud mod Holbergsgade, hvor de mørke skulpturer spejlder sig i panoramavinduerne og nærmest inviterer beskueren inden for til en udstilling, der kombinerer Haugen Sørensens sidste værker med et udvalg af andre værker fra de seneste år.

Kender man lidt til Jørgen Haugen Sørensens kunstneriske arbejde, vil man vide, at hans skulpturer udtrykker et råt og foruroligende univers, som således også er tilfældet på denne udstilling. 

Det mørke og reelle
Et træk ved flere af de seneste værker synes at være en teknik, hvor fingrenes spor overalt fornemmes i figurerne, og arbejdsprocessen derved tydligt træder frem. Det ses blandt andet i skulptur-parret "De uskyldige skyldige" fra 2018, men også i andre af udstillingens skulpturer. At håndens arbejde træder så eksplicit frem i værkerne, vidner om et upoleret og råt udtryk, som flere af Haugen Sørensens værker herved udstråler. Parret forestiller en kvinde og en mand, som står placeret på hver deres plint, adskilte men stående tæt på hinanden.


"De uskyldige skyldige", Jørgen Haugen Sørensen, 2018.

Skulpturerne synes generelt at bære præg af introspektion, men også mildhed i forhold til tidligere værkers mørk-humoristiske kendetegn med satirisk bid, der bl.a ses i værket "That’s Why they Call them Dogs" (2002), som viser stentøjshunde i rå og ubehagelige positurer, der afspejler dyrets indre tilstand men også verdens umiskendeligt komplekse tilstand.

Skulptur-parrets udtryk afgiver en subtil stemning, der kredser om et ikke særligt rart sted, hvor der ses ned på uretfærdighed og forsvarsløshed. Et stemningsbillede, der netop forbindes med Jørgen Haugen Sørensens rå udtryk i flere af hans andre værker.

De grundlæggende kunstneriske virkemidler ved Haugens tilgang og arbejde med bronze og keramik oser af kunsterisk professionalisme og erfaring. Samtidig synes skulpturerne, i både håndtering og udtryk, at være en accept af det sene i livet i en verden, der groft udnyttes og derved skaber et monumentalt tomrum, ikke bare i det enkelte menneske, men også i alle andre organismer. Verden er i forfald, menneskeheden vil ikke udvikle sig.

I skulpturerne er man ikke i tvivl om misantropien i de forskellige figurers udtryk, ikke mindst i figuren "Drone Sound" (2019) der bogstaveligt talt fysisk indadvendt lukker om sig selv.


"Monumental Disregard", Jørgen Haugen Sørensen, 2021.

Monumental Tilsidesættelse
Langs væggen I udstillingsrummets højre side hænger fire blæktegninger, alle akromatiske og med et laserende billedmæsigt udtryk. Billederne skaber en oplevelse af samme introspektive og mørke stemning, som skulpturerne afgiver. De har alle et udtryk, der bestemt ikke vidner om harmoni, men isolation og rådvildhed. Billedernes opbygning er teknisk fyldt af kvalitet og dynamik i brugen af gråtoneskalaen, der understreger effekt og budskab.

Kigger man på billedernes motiver, ser man bl.a. en lille gruppe af mennesker stående tæt sammen uden umiddelbart fodfæste, idet figurerne synes at falde/bevæge sig bagover. Motivet går igen i det skulpturelle værk "The Crowd" (2016), som også er en del af udstillingen. I andet billede aner vi et kram mellem to siddende mennesker i indadvendt position med to mindre mennesker siddende ved deres side i et fortættet univers, der synes at berette, at her har vi kun hinanden i en umiskendeligt nedadgående verden. Alle billederne bærer titlen "Monumental Disregard"; en titel, som går igen i et af udstillingens skulpturelle værker.


"The man with the Dog", Jørgen Haugen Sørensen, 2021.

”The Man with the Dog”
I udstillingens bagerste lokale ses en stående skulptur placeret midt i rummet, omgivet  af Haugen Sørensens bronzerelieffer, der hænger på bagvæggen. Den lyse skulptur kaldet "The Man with the Dog" (2021) viser en figur med et råt og mørkt udtryk, der har samme tekniske spor af hånden som i de andre skulpturer, men øjenhullernes og næseborernes fordybningerne i ansigtet synes at være tydeligere og mere markante. Overfladen i bronzematerialet er lys i forhold til de andre skulpturer og påkalder sig derved mere opmærksomhed. Samtidig aner man et vildt og uroligt ansigtsudtryk, der skiller sig ud fra det mere milde og introverte, der ses i "De uskyldige skyldige". Intet af det, "The Man with the Dog" udtrykker, henviser til noget rart, udover den rå æstetiske overflade, som for beskuerens øje kan virke tilfredsstillende og fascinerende. Vi er vidne til en rådvildhed, der åbenbarer sig i skulpturel form i midten af galleriets største rum for enden af den smukke gang.

Opsætningen er flot kurateret og kalder på en stor lyst til at gense Jørgen Haugen Sørensens allersidste værker.

Udstillingen På HANS ALF Gallery kan ses til og med 12. maj 2022

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig