Anmeldelse af Maxim Gorkijs ”Sommergæster” på Aalborg Teater. Eksistentialistiske problematikker foldes smukt ud i tilstande, der trods stykkets samtid (1904) gør sig gældende og aktuelle i 2021.
"Sommergæster" af Maxim Gorkij på Aalborg Teater:
Gammelt stykke i ny flot form
Af Lærke Helene Askholm 15.09.2021.
Lørdag den 11. september var der premiere på Maxim Gorkijs Sommergæster. Stykket, der er skrevet i 1904, viste sig at være yderst relevant her i 2021. De eksistentialistiske problematikker foldes smukt ud i tilstande, der ikke er os spor fjernere nu end dengang, hvor stykket blev skrevet.
Er vi ikke blevet klogere?
Kedsomheden har blandt karaktererne, den øvre middelklasse, nået et niveau, hvor det handler om at få ideer ene og alene for at fylde livet ud med noget. Det bliver til en konkurrence mellem karaktererne om at servere et eller andet spændende for de andre, og velgørenhed bliver til noget fancy, der er til for at lave noget – som en god idé. Der omtales i stykket, at fremtiden vil gøre os klogere, for der må jo ske en evolution på et elementært menneskeligt plan, selvom den går langsomt. Men nej, vi er ikke nået videre her næsten 120 år senere. I så fald går det endnu langsommere end antaget.
Forventninger og skuffelser
Livets gang og særligt, hvad det ikke byder på af spændende opsving, er essentielt i stykket, og skuespillerne udfolder smukt tilstande om forventninger og skuffelser, når de blotter deres eksistentialistiske sår og smerte for hinanden. Hvad og hvem har vi satset på i livet? Hvem skylder noget til hvem? Og hvad i så fald? – hvis det overhovedet kan gøres op sådan. Overvejelserne om, hvorvidt der skal peges indad eller udad, serveres med stor præcision, og når der i disse dilemmaer vakles ekstra voldsomt, er der tale om hel groteske og morsomme dialoger.
Kamp om sandhed og idealer
Floskler og svadaer sættes på spidsen, og de sandheder, karaktererne hver især har valgt som ramme om deres liv, bruges som våben i en kamp mod de andre. Alt sammen indhyllet i lange dybe alkoholtåger. Der er mistroiskhed over for ærlighed, der let modtages med hån, og vi mærker som publikum tydeligt den desperation, der ligger bag både håndsrækningerne og afvisningerne.
Smukt iscenesat
Både lyd, lys og scenografi er i topklasse. Alle skuespillere kan ses på scenen hele tiden, men den transparente væg gør, at fornemmelsen af deres tilstedeværelse kan være et bærende element, uden at de alle er i fokus konstant. Lyssætningen er ligeledes et smukt udført zoom, der fører publikum overskueligt rundt mellem de mange karakterer. Den smukke sceneopbygning byder ydermere på noget særligt og ganske vildt efter første akt. Lydbilledet giver intense baggrundsstemninger, der meget flot underbygger den absurde blanding mellem det festlige og det mørke lige nedenunder. Karaktererne er alle festligt pakket ind i kostumer i glade sommerfarver, hvilket igen står i flot kontrast til lagene i deres dybere tilstande.
"Sommergæster" kan opleves på Aalborg Teaters Store Scene frem til og med d. 25. september 2021.
Medvirkende
Lars Topp Thomsen, Kathrine Høj Andersen, Annika Johannessen, Maria Henriksen, Evrim Benli, Martin Ringsmose, Karla Rosendahl, Steffen Berenthz Eriksen, Marie Knudsen Fogh, Østen Borre Simonsen, Line Nørholt, Jørgen W. Larsen, Thomas Kristian Bek og Janus Bakrawi.
Iscenesættelse af teaterdirektør Hans Henriksen, scenografi af Serge von Arx, kostumer af Nia von Arx og musik af Lasse Sandkamm.
Billede fra forestillingen "Sommergæster" af Østen Borre Simonsen, Marie Knudsen Fogh, Kathrine Høj Andersen, Thomas Kristian Bek, Karla Rosendahl, Lars Topp Thomsen, Jørgen W. Larsen, Janus Bakrawi, Evrim Benli, Maria Henriksen, Martin Ringsmose, Steffen Berenthz Eriksen, Annika Johannessen og Line Nørholt.
Fotograf: Catrine Zorn.