Indkøbskurven er tom.
5 highlights til årets Enter Art Fair
Udstillinger & Omtaler

Årets Enter Art Fair er en farverig affære. Her er gode steder at starte.

Enter Art Fair: Af Anders Holbæk.

27.08.2021.

I går d. 26. august blev det endelig tid til, at Enter Art Fair kunne åbne dørene til årets kunstmesse med hele 59 forskellige gallerier på programmet. Udover udstillinger af en næsten overvældende mængde kunst, byder kunstmessen også på talks, performances og nogle bemærkelsesværdige installationer. Vi var forbi til et preview i går og har samlet 5 highlights, der alene er grund nok til at begive sig mod Nordhavn og opleve årets Enter Art Fair.

Carlier | Gebauer (DE) præsenterer Laure Prouvost (FR)

Laure Prouvost, værker, Enter Art Fair 2021. Foto: Magasinet kunst.

Laure Prouvost, Fuck I was born to be here, 2019, Enter Art Fair 2021. Foto: Magasinet kunst.

Laure Prouvost går sin sejrsgang i Danmark i disse dage, hun har for nyligt været udstillet på Louisiana Museum of Modern Art og havde indtil for få uger siden en soloudstilling på Kunsthal Charlottenborg. På Enter Art Fair kan man i år også finde den legesyge og farverige franskmand, her med en særligt fokus på miljøisme og kombinationen af affald og natur.

Midt i udstillingen står f.eks. glasskulpturen Cooling System 12 (for global warming), 2019, der, næsten som en form for visuel vittighed, ligner en udendørsbruser, præsenteret som et løsningsforslag til den globale opvarmning. Måske opsummerer centerværket for udstillingen hendes dobbelthed bedst, gobelinen Fuck, I was born to be here, en grim erkendelse om verdens tilstand og vores plads i den, leveret uden så meget pis men stadig komisk i sin ligefremhed og sortsyn.  

Installationerne Stine Deja (DK), We’re okay, 2021 & Marie Munk (DK), AirCondition, 2021

Installationen We’re okay af Stine Deja, Enter Art Fair 2021. Foto: Magasinet kunst.

Her snyder vi lidt og sætter to installationer sammen som ét highlight, og det gør vi blandt andet, fordi de er naboer, og fordi de begge udtrykker nuancer af den moderne verdens angst.

Stine Dejas installation We’re okay udtrykker en angst, der stadig har plads til en håbefuldhed, måske endda en trodsig håbefuldhed. Som et fodboldhold, der diskuterer strategi, eller en støttegruppe, der samles om et mantra, står en gruppe menneskeformede figurer med højtalere som hoveder med armene om hinanden og gentager på kryds og tværs de samme sætninger:

”We’re okay.” ”Are you okay?” ”Am I okay?” ”Are we gonna be okay?” “We’re okay.” “Will we be okay?”

Robotterne taler i munden på hinanden og skifter konstant mellem at lyde trøstende, insisterende, paniske, afmægtige, opgivende, sørgmodige og håbefulde. Og hvordan skulle de kunne andet i en tid som denne, hvor vores planets og samfunds fremtid hænger i en tynd tråd. Det tilbagevendende ”we’re okay” virker på den ene side påtvunget og naivt, samtidigt er det en nødvendighed for at holde apatien fra døren.

Installationen AirCondition af Marie Munk, Enter Art Fair 2021. Foto: Magasinet kunst.

Marie Munks installation er mere dyster. I AirCondition formår Munk at visualisere konsekvenserne af vores konstante brug af data. Data er på den ene side uhåndgribeligt, på én gang usynligt og samtidigt konstant omkring os, på den anden side er data noget, der meget konkret kræver ufattelige mængder energi og computerkraft. Energien opvarmer datacentre, datacentrene skal køles ned, nedkølingen forurener, og forureningen varmer resten af planeten op i stedet. Vores dataforbrug bliver pludseligt meget håndgribeligt, når man hører, hvordan Munks kødelige udluftningskanaler sprutter og kæmper for at følge med.

Munks installation ligner nemlig, at den er lavet af menneskeligt kød og organer. Kablerne mellem blæserne er ækle, glinsende tarmkanaler og blæserne selv er marineret i blod, så det ligner noget fra en splatterfilm. Og sådan formår hun at bringe dataforbruget og de problemer, det skaber, tæt på os. Inde i kødblæseren kæmper luften med at komme rundt og køle alting ned, et apokalyptisk billede, vi rykker nærmere hver dag.

Rademakers Gallery (NL) præsenterer Joana Schneider (NL)

Joana Schneider, værker, Enter Art Fair 2021. Foto: Magasinet kunst.

Joana Schneider, Xenomorph, Enter Art Fair 2021. Foto: Magasinet kunst.

Et af de helt hotte emner i kunstverdenen disse år er bæredygtighed og genanvendelighed. Til årets Enter Art Fair ses dette måske intet sted bedre eller mere vellykket end hos den Hollandske kunstner Joana Schneider.

Den unge kunstner tager naturskadeligt havneaffald, som gammelt fiskegarn, og pakker det ind i PET-garn, lavet af genanvendte plastikflasker, for at skabe enorme, komplicerede og smukke masker af dem. I vægmaskerne, der nemt kan veje over 180 kilo, ses en betydelig håndværksmæssig kvalitet og en nytænkning, samtidig med at maskerne helt tydeligt hylder de afrikanske masker, der inspirerede mange europæiske kunstnere i det tyvende århundrede.

Galerie Reinthaler (AT) præsenterer Kenji Lim (UK)

Kenji Lim (UK), Study for Mapping the Known World (part 3), 2019, Enter Art Fair 2021, Foto: Magasinet kunst.

Kenji Lim (UK), Situated Romantic Symbiosis (detaljer), 2020, Enter Art Fair 2021, Foto: Magasinet kunst.

Den britiske kunstner Kenji Lim stiller spørgsmålstegn ved tilhørsforhold og den mytologi, der følger det sted, du kommer fra, eller det sted, du hører til. I hvilken grad konstruerer vi selv den mytologi? Og hvorfor? Er det for at mytologiserer og selv, eller er det et forsøg på at kunne identificere os med de historier, der følger de steder, vi bevæger os i.

Og han gør det på elegante måder. På første billede ses for eksempel et væveri, der skaber konnotationer til landkort: Måder at dele verden op på, der bliver påvirket af politik og konflikter, men over lang nok tid også af geografiske forandringer. Er den lyserøde landmasse en verden i vækst, opløsning eller bevægelse? Hvilken selvforståelse har de, der bor der? Hvad tænker de, når de kigger på deres eget landområde på et kort? Hvad tænker vi om vores?

Bjorn & Gundorph Gallery (DK) præsenterer Michael Scott (US) og Søren Sejr (DK)

Søren Sejr (DK), Composition Black / grid bottom, 2020, Enter Art Fair 2021, Foto: Magasinet kunst.

Michael Scott (US), Untitled (#109), 2015, Enter Art Fair 2021, Foto: Magasinet kunst.

Sidst men ikke mindst finder vi Bjorn & Gundorph Gallery fra Aarhus, der skiller sig ud på denne liste, som de skiller sig ud på kunstmessen generelt, som et elegant, minimalistisk, stringent udtryk, placeret lige midt i den kaotiske eksplosion af farver og indtryk, som resten af Enter Art Fair i år har iklædt sig.

Kommer man direkte fra de første 25 galleriers labyrint af neonlys og glasskulpturer, er der en ro at finde ved en kunstner som danske Søren Sejr, vis kontrollerede sort/hvide malerier viser en stor forståelse for teksturer og komposition.

Galleriets anden mærkekunstner, ved årets Enter Art Fair, er den minimalistiske amerikanske maler Michael Scott, vis malerier viser et kontrolleret kaos af streger og linjer. Han formår at skabe værker, der både er elegante og engagerende som optiske illusioner. På den ene side kan øjet stadig finde steder at hvile, samtidig med at hvis man betragter værket i mere end tredive sekunder, vil man formentlig opleve, at de næste par gallerivægge på ruten sejler frem og tilbage.  

Kunstmessen Enter Art Fair kan opleves indtil søndag d. 29. august.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig