Indkøbskurven er tom.
Hummings
Udstillinger & Omtaler

KØS' nye udstilling i det offentlige rum er en omfattende udstilling om summende sameksistens.

Af Henriette Weiss Jacobsen
23.8.2021

KØS har sat gang i et stort projekt, der rummer fede kunstoplevelser, men jeg efterlader udstillingen med en undren over, hvem udstillingen er tiltænkt.

KØS - og lad os lige få det på det rene: Museet for Kunst i det Offentlige Rum, står klar med en udstilling i det offentlige rum. Det er for så vidt meget godt, men jeg undres over tidspunktet til åbningen af museets store satsning.

Under coronaens trænge kår har mange udstillingssteder udtænkt udendørs udstillingsformater. Vi har over det sidste år set en række forslag på, hvordan man kan opleve kunst udendørs og i det offentlige rum og nu kommer KØS med sit bud på en udendørs udstilling.

Hummings er titlen på KØS’ udstilling. Værkerne er drysset ud over en god bid af Køge og forbinder vand, sand, træer og by. Titlen på udstillingen strækker sig vidt og bredt. En summen, det kan betyde meget og får i udstillingen lov til det. Det peger på summen som en kommunikationsform, som en måde at orientere verden på og verbum der forbinder det levende og det ulevende. Det bliver noget nær en ontologisk undersøgelse, hvor værkerne skubber os mod et hierarkisk fladere samliv med materien omkring os. Selv skriver museet: ”Udstillingen er en opfordring til at rette opmærksomheden mod alt det, der foregår upåagtet lige foran os, og det, der endnu ikke er færdigformet, defineret eller aflæseligt.”


Rune Bosse, Glashuse, 2021. Hummings - en udstilling i byrum og landskaber, KØS Museum for kunst i det offentlige rum, 2021. © Rune Bosse. Fotograf: Torben Eskerod

Langt de fleste af værkerne undersøger forviklinger imellem mennesker, naturens vilje og vores manipulation af natur. Det er eksempelvis Rune Bosses undersøgelse af træer, der inviterer på en tur op i tangmoseskoven, hvor han har omsluttet seks enkelte træer i små drivhuse, og henter information fra træerne. De bliver udsat for nye præmisser, og det er et løbende projekt, der undersøger eller forbereder træerne på, hvad de kan risikere i fremtiden. Når man alligevel går rundt i skovarealet, skal man ikke gå glip af Hale Tengers sensoriske lydværk, der med en hviskende stemme forbinder Leonard Cohen citater med taoistisk filosofi, antropologi og fremmede talemåder - det er ikke et prangende værk, men sanseligt behageligt. 

Superflex præsenterer ligeledes et kunstværk, der iscenesætter et fremtidsscenarie: de sætter Køge under vand, via deres opstillede lyserøde blokke, der om aftenen transformeres til en biograf, hvor vi med havet som baggrund kan se en video af fisk, der nipper af værkets materiale. Mens Olga Ravn traditionen tro beskæftiger sig med hekseforfølgelse og ritualer i sit vidnesbyrdsbårne bidrag, der byder på et indsamlingsværk, som er dybt forankret i Køges kulturhistorie. Ravns indsamlinger står som et fint bindeled imellem værkerne, der undersøger menneskets forhold til natur og menneskets forhold til medmennesker. Udstillingen rummer også værker, der handler om menneskerettigheder, så som hos Lawrence Abo Hamdan, der undersøger vores akustiske hukommelse gennem vidnesbyrd fra tidligere fanger i det syriske Saydnaya-fængsel. Mens Jakob Jakobsen omskriver den antikke tragedie og indskriver angst i sociale sammenhænge i et industrielt amfiteater.


Lawrence Abu Hamdan: After SFX, 2018. Hummings - en udstilling i byrum og landskaber, KØS Museum for kunst i det offentlige rum, 2021 © Lawrence Abu Hamdan. Fotograf: Torben Eskerod

Udstillingen er opdelt i tre udendørs afsnit, to af dem er ved vandområder: ved Køge Marina, Køge midtby og Strandengen. Værkerne er som nævnt godt fordelt ud over byen, og museet tilbyder ruter og stiller cykler til rådighed, så man kan komme rundt og opleve udstillingen.

Med KØS har vi at gøre med et museum, hvis ansvarsområde er kunst i det offentlige rum. Det vil langt hen af vejen betyde indsamling af skitser og modeller i udarbejdelsen af egentlige værker til det offentlige rum. Med Hummings har museet fået en række kunstnere til at producere unikke værker til den pågældende udstilling.  De fleste af værkerne stedspecifikt udtænkt og af en høj kvalitet, måske endda lidt svært tilgængelige. KØS skriver om udstillingen: ”Formålet er, at udvide KØS’ kuratoriske program, række ud til nye og diverse publikummer og fremme væsentlige diskussioner inden for kunst i det offentlige rum nationalt og internationalt.” Måske er drømmen simpelthen at sætte en standart for kvaliteten af kunst i det offentlige rum.

Det er en berigende udstilling, hvis man med nænsomhed udvælger nogle værker, man gerne vil opleve. Men det er en omfattende udstilling, der fylder meget og måske større end, hvad man kan rumme på en dagsudflugt. Jeg tror absolut det vil være en god weekendoplevelse at tage på tur i KØS’ nye udstilling, men det er krævende værker, som man skal have lyst til at fordybe sig i.

Udstillingen åbnede d. 14. August og kan opleves indtil d. 26. september.
På museets hjemmeside findes kort over udstillingen. 

Besøg museets side her

Øverste billede: 

SUPERFLEX, Dive-In, 2019/2021. Hummings - en udstilling i byrum og landskaber, KØS Museum for kunst i det offentlige rum, 2021. © SUPERFLEX. Fotograf: Torben Eskerod.SUPERFLEX, Dive-In, 2019, was originally commissioned by Desert X in collaboration TBA21–Academy with music composed by Dark Morph (Jónsi and Carl Michael von Hausswolff). Dive-In is based on the Deep Sea Minding Research. Developed in close collaboration with KWY.studio. 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig