Indkøbskurven er tom.
Happy Together
Scene, Film & Bøger

Et malerisk filmværk af Wong Kar-wei i Grand Teatret i København.

HAPPY TOGETHER
Af Tina Kristensen. 22.06.2021.

Lydene er voldsomme, et brølende vandfald, larmen i køkkenet på en restaurant hvor der råbes, steges, skæres og klirres med alverdens køkkenremedier og brølende dæk mod asfalt. Og det er her, vi starter, helt tæt på og badet i lyd, med en scene der udspiller sig på en vej ved en skrotbunke af en bil med den buldrende lyd af forbipasserende køretøjer. Meget passende for en film der vel sagtens er en slags roadmovie.

Happy Together følger det homoseksuelle par Ho Po-wing og Lai Yiu-fai, der rejser fra Hong Kong til Argentina for at finde sig selv og hinanden. Vi møder dem først på vej mod vandfaldene ved Iguazu, men det går ikke helt som forventet for de to rejsende og Ho Po-wing forlader sin kæreste. Lai arbejder derefter blandt andet som dørmand på en tangobar i Buenos Aires og forsøger at spare sammen til sin hjemrejse mens Ho Po-wing kaster sig ud i prostitution.

Sort-hvid versus farvefest
Filmen skifter mellem sort-hvide sekvenser og scener skildret i en overdreven varm skala – som et gammelt polaroid-fotografi hvor alle farver er gengivet lidt kraftigere – noget der minder om et retro-filter om man vil. Den intense farveskala har man også set i tidligere film fra Wong Kar-weis hånd, for eksempel i den fremragende trilogi Days of Being Wild (1990), In the Mood for Love (2020) og 2046 (2004).

Det er rendyrket visuel lækkerhed både i de sorthvide scener såvel som når farverne får lov at flyde. Som da man (i sort-hvid) ser de to mænd stå på en øde landevej langt fra deres bil. De åbne vidder er overvældende og det farveløse og trøstesløse landskab er framet, så de to kun fylder en brøkdel, som de står der langt væk placeret i den øvre del af venstre side af billedet, som et visuelt ekko af bruddet, der er i færd med at udfolde sig. På vej væk fra os og hinanden.


Filmstill, Happy Together, Wong Kar-wei. 

Kunstneriske greb
Farverne, og det lejlighedsvise fravær af disse, er med til at understrege stemninger og gør filmen til en særegen visuel oplevelse og festen stopper ikke her, hvad angår visuelle virkemidler. Som vi igen har set i tidligere film fra instruktøren, er også slowmotion et greb der anvendes i nøje afstemte doser i få udvalgte situationer. Det forstærker en stemning hist eller her som fortællingen udfolder sig uden at kamme over og blive corny eller kliche.

Det er svært ikke at lade sig rive med af stemningen, i f.eks. en scene hvor restaurantens ansatte spiller fodbold, i hvad man må antage er gården bag deres arbejdsplads, og bevæger sig lidt vel langsomt. Solen bager ned på det hvidklædte folk, der fanges af kameraet i slowmotion med sved på panden – Den sitrende varme er så nærværende og tyk, man kan skære i den og de langsomme bevægelser synes at understrege den dovne sommerfornemmelse, man kender så godt fra dage i sydens sol (eller i den nyligt overståede danske hedebølge).

Maleriske lokationer
I løbet af fortællingen bliver man ledt gennem en række stemningsfulde og til tider imponerende udbombede lokationer, med scener skudt i baggårde, på gadehjørner, på en båd i havnen og ikke mindst en del scener placeret i Lais lejlighed, hvis vægge er ved at falde fra hinanden med afskallende maling i store flader. Det er fattigt og sparsomt møbleret og i sig selv uimponerende, men Wong Kar-wei formår at frame rummet, så velplacerede farverige elementer lyser op, et rødt tæppe, en lampe, som når den hollandske maler Vermeer brugte velplacerede hvide elementer i sine kompositioner, for at skabe dynamik og binde rummene sammen. Det er mesterligt udført.   


Filmstill, Happy Together, Wong Kar-wei.

Tangomusik og brusende vandfald
Der er flere røde tråde gennem fortællingen udover de førnævnte visuelle. Et andet stærkt element er musikken og lydsporet generelt. Tangomusik spilder ud fra arbejdet på tangobaren og drysser ind i de andre scene, som da Ho Po-wing og Lai Yiu-fai danser tæt og lidenskabeligt i det noget gustne fælleskøkken i Lais opgang. Tangoen forvrænges og brydes op, i takt med at forholdet begynder at køre af sporet. Og sidst men ikke mindst så udgør vandfaldets insisterende øredøvende brusen en fin ramme om fortællingen - En ubønhørlig naturkraft, som spejler det stormfulde forhold og parrets vej mod et tilsyneladende uundgåeligt brud.  

Wong Kar-wais HAPPY TOGETHER får re-premiere i en lille håndfuld biografer herunder Grand Teatret d. 24. juni 2021

Happy Together (4K Restored Version)
Hong Kong, 1997, 96mins, Color/B&W, 1.66:1
Cantonese/Mandarin/Spanish

Se filmens trailer her

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig