En sanselig totalinstallation på Kunsthal Charlottenborg frem til d. 8. august.
Af Tina Kristensen.
28.04.2021.
Endelig. Endelig kan vi igen besøge museerne og kunsthallerne. Og store kunstoplevelser venter. Faktisk er det ret overvældende med alle de mange udstillinger, der venter derude. Efter den lange nedlukning er jeg kommet helt ud af form. Jeg fejrede genåbningen onsdag på Kunsthal Charlottenborg, hvor de lige nu viser både kunstakademiets afgangsudstilling og den Turner Prize-vindende kunstner Laure Prouvost. Afgængernes særdeles seværdige udstilling venter vi med at dykke ned i til Kunst#3 udkommer, mens vi i nærværende skriv tager fat på den fabelagtige Laure Prouvost.
Udstillingen ”Our elastic arm hold in tight through the claouds”, der lige nu kan opleves på Charlottenborg, er resultatet af to års dialog og udveksling mellem kunstneren og Kunsthallen, og kunsthallens direktør Michael Thouber fortæller, at der blev arbejdet på udstillingen helt frem til sent aftenen før åbningen. ”Laure modellerer rummet og opløser det. Hun trækker sin egen organiske form ind gennem rummene”, fortæller han.
Og at udstillingen er resultatet af en til dels intuitiv tilblivelsesproces, overrasker ikke, når man går igennem rummene, der bugter sig og bølger, modelleret af tekstiler, et massivt vægtæppe med påsatte objekter og indvævede inskriptioner, forhæng, der slører udsynet til de objekter og skulpturer der er placeret bagved og en afrundet skærm med et enormt rundt sofamøbel i midten. Skulptur, glas, installationer, lyd og videoværker, en blanding af nye og eksisterende værker, er samlet i en totalinstallation, hvor man bevæger sig fra lys til mørke. Fra lette skyer til et tungt mørke, fra små lette hverdagslige scener til tung erotik.
Billede: Laure Prouvost, Laure Prouvost: Ring, Sing and Drink for Trespassing (Right Side), 2018; Cat Mirror Eat Rasberries, 2013; Grated Shovel, 2015. Installation view, Our elastic arm hold in tight through the claouds, Kunsthal Charlottenborg, 2021. Photo by David Stjernholm. Courtesy Laure Prouvost, Galerie Nathalie Obadia (Paris, Brussels), carlier | gebauer (Berlin, Madrid), Lisson Gallery (London, New York, Shanghai)
Billede: Laure Prouvost, Could Cool Claoud, 2021. Installation view, Our elastic arm hold in tight through the claouds, Kunsthal Charlottenborg, 2021. Photo by David Stjernholm. Courtesy Laure Prouvost, Galerie Nathalie Obadia (Paris, Brussels), carlier | gebauer (Berlin, Madrid), Lisson Gallery (London, New York, Shanghai)
Skyer, en citron og en kæmpe sofasky
Prouvost beskriver selv udstillingen som en omfavnelse, der skal ses som en parallel til det, der sker i verden lige nu. Og det rammer egentlig meget godt, den følelse man får, når man vandrer gennem rummene. Stemningen er behagelig let i det første rum, der huser et af de nye værker. Her handler det med kunstnerens ord om at ”Hæve sig over situationen og frigøre sig selv.” Hun fortæller om, hvordan hun oplevede første flyvetur efter lang tids nedlukning som at blive løftet ud af den tunge fornemmelse. Mens hun fortæller, slår hun ud med armende og trækker vejret dybt og inderligt, som for at illustrere fornemmelsen - og lyden af dette åndedrag følger en gennem udstillingen.
Det første videoværk man ser på vejen rundt, vises på en stor skærm formet som en halvcirkel. Det er værket ”Could Cool Claouds” fra 2021. Centralt placeret i rummet er et enormt ”sofamøbel” udformet som en sky. En stor hvid sag, som inviterer til henslængt nedsænkelse i videoværket. Med et kig op i loftet liggende på sofaen, opdager man en diskret placeret uro, med en gulerod, en citron og et par andre grøntsager, hænge i loftet. Igen et element, der gentages flere steder i udstillingen – f.eks. i form af et podie med en håndfuld grønt sirligt placeret.
På skærmen ser man en montage af skyer, en flok løbende får er klippet ind over, nøgne mennesker ses i en form for kommunikativ dans og flere skyer driver forbi. Det er faktisk dybt beroligende og man får lyst til at blive hængende og lade sig opsluge.
Billede: Laure Prouvost, Could Cool Claoud, 2021. Installation view, Our elastic arm hold in tight through the claouds, Kunsthal Charlottenborg, 2021. Photo by David Stjernholm. Courtesy Laure Prouvost, Galerie Nathalie Obadia (Paris, Brussels), carlier | gebauer (Berlin, Madrid), Lisson Gallery (London, New York, Shanghai)
Billede: Laure Prouvost: Swallow, 2013; Prehistoric Clean Shovel, 2015. Installation view, Our elastic arm hold in tight through the claouds, Kunsthal Charlottenborg, 2021. Photo by David Stjernholm. Courtesy Laure Prouvost, Galerie Nathalie Obadia (Paris, Brussels), carlier | gebauer (Berlin, Madrid), Lisson Gallery (London, New York, Shanghai)
Sanselig vellyst
En tung erotisk ladet vejrtrækning fylder et lettere dunkelt rum, hviskende stemmer og lyden af vand. Safterne løber i dette rum, hvor værket ”Swallow” fra 2013 vises. Frugt mases sanseligt mellem fingre i små close-ups, en levende fisk spræller i munden på en kvinde, hvor man kun ser halen stikke ud og man ser små klip med hænder der rører ved hud. En strøm af små sekvenser samles i et sanseligt potpourri - en skøn blanding af hindbær, citroner, figner, vand og røg akkompagneret af et stemningsfuldt lydspor der mikser hvisken, åndedrag, vand der løber og dybe beroligende knitrende eller sprøde lyde når blomster springer ud, frugter mases, fisk spræller osv.
Alt sammen medvirker til at installationen omslutter beskueren både på et visuelt og auditivt plan men faktisk rammer det også overraskende på det taktile. Der et et stærkt nærvær af stoflighed i udstillingen. Du mærker blomsterne, frugtens saft der løber over hænderne og berøringen af hud opleves nærmest på egen krop, som man står der foran lærredet indsvøbt i lyden – og har du ikke fået fornemmelsen ind på kroppen, så snup et hindbær fra et af sidespejlene, der er monteret på det enorme vævede tæppe, så kan det bløde røde bær, sende dig endnu dybere ned i installationens kringelkroge – og vi fik lige smagssansen med.
Billede: Laure Prouvost: Cat Mirror Eat Rasberries, 2013. Installation view, Our elastic arm hold in tight through the claouds, Kunsthal Charlottenborg, 2021. Photo by David Stjernholm. Courtesy Laure Prouvost, Galerie Nathalie Obadia (Paris, Brussels), carlier | gebauer (Berlin, Madrid), Lisson Gallery (London, New York, Shanghai)
En varm omfavnelse
Det er en stærk oplevelse at vandre gennem Prouvosts totalinstallation og netop den overordentligt sanselige, altomsluttende og virkelighedsopløsende fornemmelse man finder her, er noget Laure Prouvost i den grad mestrer. Det er lidt et scoop at Kunsthal Charlottenborg kan genåbne med Prouvost og udstillingen skuffer ikke. Den er en must see med stor dybde.
LAURE PROUVOST
Our elastic arm hold in tight through the claouds
21 april – 8 august 2021
Kunsthal Charlottenborg
Udstillingen er kurateret af Henriette Bretton-Meyer og produceret i samarbejde med Australian Centre for Contemporary Art i Melbourne. Udstillingen præsenteres i øvrigt som en del af Kunsthal Charlottenborgs samarbejde med CPH:DOX.
Billede øverst: Laure Prouvost, Could Cool Claoud (2021). HD digital video (still). Courtesy Laure Prouvost, Galerie Nathalie Obadia (Paris, Brussels), carlier | gebauer (Berlin, Madrid), Lisson Gallery (London, New York, Shanghai).