Et besøg hos Specta, Galleri Tom Christoffersen, Banja Ratnov og Clausens Kunsthandel.
GENÅBNING AF GALLERIERNE
Reportage af Ane Panholm.
9. marts 2021.
Forårssolen skinnede, da jeg i weekenden kørte ud i Københavns gader for at besøge nogen af de gallerier, som igen kan byde interesserede gæster inden døre. Jeg startede hos SPECTA, hvor vi fik en snak om, hvor dejligt det er igen at have muligheden for at samles omkring og snakke om kunsten, der hvor den hænger.
Galleri SPECTA
Svend-Allan Sørensen & Thordis Adalsteinsdottirs: Absurd Birds and Other Animals
På Peder Skrams Gade 13 er forårsstemningen indtrådt, og glæden over genåbningen er stor. Galleriet SPECTA har slået dørene op for besøgende, som her kan opleve udstillingen Absurd Birds and Other Animals.
I et møde mellem to kunstneres forskellige tilgange opleves, i værkerne, abstrakte universer, der, med dyr som hovedroller, behandler samme tematikker. Svend-Allan Sørensens foreløbigt 11 træsnit af forvredne og forskudte figurationer, er lavet på baggrund af gamle amerikanske fugleillustrationer som en hilsen til Johannes Larsen. Illustrationerne er scannet, printet og scannet igen, hvorved mange forskydninger er opstået og har manipuleret det oprindelige fuglemotiv, så de fremstår forvredne og rystede. Herefter er illustrationerne laserskåret i birkefinér og brugt til at trykke motivet i sort på hvidt papir.
I Thordis Adalsteinsdottirs serie af tegninger i ’mixed media’ drages man ind i farverige flader og tapeter, der, på drømmeagtig og hjemmelig vis, fremstiller forskellige situationer i dagligdagen; oprydning, rengøring, solbadning, hvor dyr optræder i menneskets rolle i en form for omvendt verden. Tegningerne iscenesætter, på absurd og surrealistisk vis, det ’kultiverede’ liv i relation til det naturlige, hvor menneskets rutineprægede og, til tider, absurde adfærd betragtes udefra. Ved at forvrænge motiverne, som vi kender dem, er det som om de to kunstnere tydeliggør tematikker omkring forholdet mellem kultur og natur, hvor absurditeter ved vores samtid fremhæves.
Thordis Adalsteinsdottir og Svend-Alælan Sørensen, Absurd Birds and Other Animals. Udstillingsfoto.
Absurd Birds and Other Animals. THORDIS ADALSTEINSDOTTIR OG SVEND-ALLAN SØRENSEN kan ses hos SPECTA frem til d. 3. april 2021. Læs mere her
Banja Rathnov Galleri & Clausens Kunsthandel
Johanne Foss: Tidsløs have
På 1. sal i baggården ved Studiestræde 14 ligger Banja Rathnov Galleri & Clausens Kunsthandel, der i øjeblikket viser udstillingen Tidsløs Have, en samling værker som er udviklet gennem to år af grafiker, kunstmaler og tegner Johanne Foss. Samlingen består af farveraderinger, hvor der ridses direkte på en kobberplade foran motivet, hvad enten det er landskaber, haver eller kunstværker oplevet på store museer. Pladerne bruges efterfølgende til tryk i forskellige farver, når værkerne frembringes. Med en præcis streg og farverig pallette skildrer den grafiske serie landskaber, som Johanne Foss har genbesøgt fra tidligere rejser, som ofte gik til, og omkring, Rom. Der ses en teknisk beherskelse af den vanskelige og tidskrævende teknik, som jeg får fortalt, at farveradering er. Johanne Foss er, som samtidskunstner, mere end blot interesseret i at registrere landskaberne.
Ved at inddrage oplevelser og registreringer fra de fremmede kulturer hun har besøgt, undersøger hun naturens betydning for menneskets kulturelle identitet, hvor hun bl.a. ser nærmere på spor efter menneskelig færden i naturen. Menneskets forhold til naturen er tidsløst; det er aktuelt nu, og det var aktuelt i oldtiden, og landskabet har gennem alle tider været motiv for fortællinger om menneskets syn på naturen. Med en interesse for de historiske lag i landskaberne arbejder Johanne Foss med en teknisk bearbejdning, hvor flere farvelag trykkes oven på hinanden, hvilket skaber flere planer og dermed dybdevirkning og perspektiv i værkerne. På den måde bliver værkerne en form for palimpsester, hvor lag af fortællinger og historier er med til at gøre landskaberne tidsløse.
Johanne Foss, Fyrretræ. Livias Villa. Rom 2019. Stregætsning og akvatinte. 394x497 mm.
Læs mere på hjemmesiderne Banja Ratnov og Clausens Kunsthandel
Galleri Tom Christoffersen
Claus Carstensen: Sieh da! Sieh da, Timotheus, die Kraniche des Ibykus!
På Skindergade 5 ligger Galleri Tom Christoffersen, der i øjeblikket viser udstillingen Sieh da! Sieh da, Timotheus, die Kraniche des Ibykus! af Claus Carstensen. Den kraftfulde farveholdning i de store værker giver et kontrastfyldt udtryk, hvor farverne hvid, sort, rød, gul og især grøn er primære. Udstillingens titel kan oversættes til Se dér! Se dér, Timotheus, Ibykus´ traner!, en titel som er hentet fra det episke digt Die Kraniche des Ibykus af Friedrich Schiller fra 1797. Digtet var fast pensum i den tyske skole i Tønder, hvor Claus Carstensens forældre begge gik, indtil skolen lukkede i maj 1945. I lang tid havde udstillingen arbejdstitlen Untitled Room for H.E., som nu er undertitel på udstillingens malerier. Undertitlen er dedikeret til Claus Carstensens far, Hans Emil Carstensen, der døde den 25. juni 2020.
Claus Carstensens kunstneriske praksis spænder over mange medier; maleri, skulptur, tegning, performance, video, musik, fotografi og installationer, og han har derudover udgivet digt- og essaysamlinger. Han arbejder ofte ud fra metoden ’defacing’, en på en gang destruktiv og konstruktiv tilgang, hvor et eksisterende værk bearbejdes med kniv, maling og spray, hvorved et nyt værk skabes med det eksisterende værk som underlag. Metoden anvendes, for Claus Carstensen, i en samfundsmæssig kontekst, hvor der balanceres mellem biografi og politik - subjekt og historie. Man kan flere steder i værkerne se, hvordan der optræder fotografier af biografisk karakter, der indgår i samspil med værkernes fortællinger.
Claus Carstensen, Winter, Ade! Scheiden tut weh (Untitled Room for H.E. #3), 2020, Akryl, Molotow-spray og collage på lærred 220h x 180w cm &
Claus Carstensen, Nåden falder som stille regn fra hilmen. Untitled Room for H.E. #1), 2020 Akryl, Molotow-spray og collage på lærred 220h x 180w cm