Indkøbskurven er tom.
Et møde mellem natur og kultur
Udstillinger & Omtaler

“Forskydninger” af Marianne Nielsen og Lotte Agger hos Galerie Pi.

ET MØDE MELLEM NATUR OG KULTUR

Af Maria Wulff-Høyer
10. november 2020

Hos Galerie Pi kan man frem til d. 28. november 2020 opleve Marianne Nielsen og Lotte Aggers udstilling “Forskydninger” - en udstilling, der udforsker og leger med balancen mellem det naturlige og virkelighedsgengivende på den ene side og den modificerede og kulturprægede fremstilling på den anden side.

“Forskydninger” er en interaktion mellem de to kunstnere Marianne Nielsen og Lotte Agger. Hver især afsøger og illuminerer deres værker iscenesættelsen af objekter og motiver, og fælles for deres tidligere værker er beskæftigelsen med motivet planter. De to kunstnere behandlede med udstillingen “Plantet” i 2018 for første gang naturmotivet i fællesskab. Her skabte de en kunstudstilling, der satte fokus på dobbeltheden i at trække på planters naturlige symbolik i den menneskelige konstruktion af kulturobjekter.


Marianne Nielsen. Forskudt marguerit. Foto: Mads Mads Hagedorn-Olsen.

En tankevækkende oplevelse
Plantemotivet danner også udgangspunktet for kunstnernes møde i den aktuelle kunstudstilling, der igen huses hos Galerie Pi. Imidlertid er det heller ikke her motivet, men derimod selve fremstillingen, der er omdrejningspunktet.

Udstillingen bærer præg af, at kunstværkerne gerne skal tænkes over. De i alt 26 fotografiske og keramiske værker kommer til deres ret i galleriets lyse og enkle omgivelser, der understreger den ekspressive styrke og fortælling, som jeg fornemmer, at hver genstand gemmer på.


Lotte Agger, Explored view 3. Billede venligst udlånt af kunstneren.

Nyskabende naturgengivelse
Marianne Nielsens 18 værker af glaseret stentøj er på en og samme gang formelle og legende.
Både hver for sig og tilsammen forenes værkernes tekstur, farve og glasur i en fortælling om både naturen og hendes behandling af motivet som kunstner.

Jeg starter med at iagttage et fragment af en marguerit: En gullig blomstermidte med nopret tekstur changerer over i lyse, kurvede randblomster. Farvevalget og udformningen er anerkendelsesværdigt naturtro.

Jeg oplever en lignende beundring af kunstnerens talent i mødet med de efterfølgende naturalistiske kviste, bær og planter, men jeg noterer mig samtidig i stigende grad materialets tyngde, glasurens glans og de på én gang både rene, forenklede og forskudte linjer. Planterne er overdimensionerede, den blanke glasur adskiller sig fra teksturen på blomsterblade og bark, og det skarpe snit, hvor kvistenes grene abrupt ender, understreger deres afskårethed fra naturen.


Marianne Nielsen, Birkekvist. Foto: Mads Mads Hagedorn-Olsen.

I takt med at jeg bevæger mig igennem udstillingen, bliver jeg bevidst om, at jeg bliver mødt af et naturmotiv, der præges af modificeringer, beskæringer og forskydninger. Imens jeg beundrer naturgengivelsen, indser jeg også, at den spiller ind i min vurdering af værkernes værdi som kunst- og kulturgenstande. Jeg finder værkerne utroligt smukke netop i deres kombination af blomster- og plantemotivet i glansfulde, farverige og dekorative udformninger. 

Især de keramiske vaser, der kombinerer motivet med forestillingen om vasens funktionalitet, understreger værkernes flertydighed. Naturmotivet forskydes og manipuleres i dets forening med keramik, og der skabes et nyt mønster - et kunstobjekt.


Marianne Nielsen, Marguerit vase. Billede venligst udlånt af Galerie Pi.

Dekonstruktion og genopbygning
De otte fotografiske værker af Lotte Agger fortsætter og er indvævet i samme fortælling. Repræsentationen af naturen er smuk og let genkendelig i bladenes konturer og kombination af farvestrålende grønne, lyserøde og gule nuancer. Det, der drager mig nysgerrigt nærmere, er imidlertid den beskårede og pixelerede fremstilling, der bevidner om en kunstnerisk indgriben og dybere mening.


Lotte Agger, Explored view 7. Billede venligst udlånt af kunstneren.

Hvert enkelt af Lotte Aggers værker indbyder mig til at gå på nærmere opdagelse. På tæt hold ser jeg, at fotocollagernes afbildning af naturen er sammenstykket af fragmenter af beskårede, dekonstruere og grafisk modificerede fotografier, der er printet på lapper af bomuldspapir og sammenfæstnet med knappenåle i hundredvis. Forskelligfarvede kanter omkranser papirfragmenterne med regnbuens farver og forskyder værkernes lag og dimensioner. Kanterne skaber ikke bare dybde og dynamik, de understreger samtidig et legende, grafisk element, der netop står i kontrast til naturen.

Kunstnerens snit og beskæringer både omkranser og skærer igennem det modificerede motiv, som for at fremhæve de organiske former på den ene side og samtidig understrege dekonstruktionen og den fragmenterede genopbygning på den anden side. Modificeringerne skaber en ny, spændende og levende fortælling, der ikke lægger skjul på den digitale og menneskelige kunstneriske indgriben i den nyfortolkede fremstilling af naturmotivet. 


Lotte Agger, Explored view 2. Billede venligst udlånt af kunstneren.

Flere virkelighedslag og funktioner
Med deres på én gang naturtro detaljer men samtidigt dekonstruerede og modificerede udtryk gør kunstværkerne i “Forskydninger” mig opmærksom på det element af fortolkning, manipulation og reproduktion, der indgår i skabelsen af kunst.
Marianne Nielsen og Lotte Agger skaber kunstværker, der overstiger deres skønhedsmæssige værdi som kunstgenstande. Ud over at være smukke og udtryksfulde fotografiske collager og keramiske genstande rummer værkerne også flere lag af virkeligheden.

På den ene side står jeg som beskuer foran fysiske kunstgenstande, skabt af bomuldspapir og ler. Genstandene er kunstværker, der pryder et galleri i indre København og drager kunstinteresserede ind for at kigge nærmere. 

På den anden side, når jeg netop kigger nærmere, ser jeg, hvordan disse kunstværker imiterer naturen i forskellige afskygninger. Jeg ledes i et øjeblik væk fra galleriets fysiske rammer og ind i associationen til naturen. Her opsluges jeg af værkernes fortælling, der trækker på den symbolik om natur, skønhed og værdi, der tilskrives naturmotivet.
Samtidig registrerer jeg kunstnernes alterationer af motivet. Deres bagvedliggende tankeproces kommer til udtryk i valget om netop at rekonstruere og bevidst beskære og forskyde det objekt og motiv, der refereres til.


Marianne Nielsen, Forskudt marguerit. Foto: Mads Mads Hagedorn-Olsen.

Jeg tilskriver værkerne værdi på baggrund af både deres fysiske form og iboende fortælling, og tilsammen skaber de to elementer et bestyrket kunstnerisk udtryk. Her er jeg vidne til mødet og balancen mellem naturmotivet og den kulturprægede kunstneriske fremstilling.

Udstillingen “Forskydninger" kan ses på Galerie Pi frem til d. 28. november. Der kan læses mere på galleriets hjemmeside her.

 

Øverste billede: Lotte Agger, Explored view 6. Billede venligst udlånt af kunstneren.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig