Indkøbskurven er tom.
Japanske indflydelser på dansk design
Udstillinger & Omtaler

Designmuseum Danmark, Learning from Japan frem til d. 24. september 2017

OMTALE af Josephine Ehlers, 10. februar 2016

 

Designmuseum Danmark sætter med udstillingen Learning from Japan, fokus på hvordan den traditionelle japanske kunst igennem tiden har inspireret danske kunsthåndværkere og designere. Udstillingen kan ses helt frem til efteråret 2017 og viser bl.a. værker fra Designmuseets egne samlinger, også genstande som kun sjældent bliver vist frem.

 

I udstillingens første rum, introduceres vi til den japanske kunst med traditionelle japanske træsnit og stencils i rammer på væggene, og kunsthåndværk i form af keramik, lakæsker og små flettede kurve, i store kabinet-lignende glasmontre. Samtidig kan man på en vægplanche læse om den japanske kunsts strømning til vesten og japanismens oprindelse, og på en skrivepult ligger bogen som udstillingen er baseret på Japanisme på dansk – kunst og design 1870 -2010 som er skrevet af udstillingens kurator Dr.phil. Mirjam Gelfer-Jørgensen.

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

I samme rum bliver vi introduceret til en af nøglepersonerne i historien om den japanske indflydelse på dansk kunsthåndværk og design, Pietro Krohn, hvis portræt man også møder på højre side af rummet. Efter at have været kunstnerisk leder på Bing & Grøndahl fra 1885-92, var Pietro Krohn med til at opbygge det nye Kunstindustrimuseum (i dag Designmuseum Danmark), og han blev i 1893 den første direktør for museet. De japanske værker som man kan se i udstillingens første rum, er fra den japanske samling som stammer helt tilbage fra museets grundlæggelse.

 

Japanske referencer

Hvide skillevægge med rektangulære sorte rammer - eller tremmemønstre samt lave podier med lyse sivtæpper med sorte kantbånd, med reference til traditionel japansk interiør, danner rammen om udstillingens mange forskellige slags værker, fra møbler til porcelænsfigurer. På samme måde bidrager de klassiske kubiske udstillingsmontre, nogle med rammer af træ og andre med rammer af jern, til at skabe en æstetisk sammenhæng i alle udstillingens rum.

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

Udstillingen, som består af mere end 400 værker, er dels kronologisk inddelt og dels inddelt efter håndværk, materiale og teknik. Alle genstande på udstillingen er skiltet, og et lille japansk flag indikerer, når et værk er af japansk oprindelse. Danske og japanske værker er udstillet ved siden af hinanden, sådan at man tydeligt kan se, hvordan danske kunsthåndværkere er blevet inspireret af den japanske kunsts æstetik, men fortolket i en dansk kontekst. I takt med at man bevæger sig gennem udstillingens rum – kan man følge udviklingen af den japanske indflydelse på dansk design.

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

Fugle, fisk og frøer

En frø af porcelæn kravler hen over et åkandedekoreret fad, en sommerfugl sidder på en fin hvid porcelænskande, således at dens vinger fungerer som hank. I udstillingens næste rum møder man porcelænsfigurer af for eksempel fugle, fisk og frøer, samt vaser eller fade udsmykket med krybdyr og insekter i porcelæn. Disse keramiske værker fortæller hver især en lille historie eller fastfryser et øjeblik i naturen. Skilte i montrerne forklarer hvert dyrs symbolske betydning i den japanske kunst, som for eksempel skildpadden som symboliserer et langt liv.

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

Inspireret af hvordan japansk kunst ofte tog udgangspunkt i naturen og dyrelivet, begyndte danske kunsthåndværkere at nærstudere natur og dyreliv i Danmark, hvilket kom til udtryk i deres værker. Dette ses for eksempel i porcelæn fra Den Kgl. Porcelænsfabrik efter 1885 hvor Arnold Krogh var blevet kunstnerisk leder. Hans vaser og fade med motiver af krager og andre fugle fra den nationale fauna, i blå og hvide farvetoner, er et eksempel på hvordan inspirationen fra Japan blev oversat til en dansk kontekst. På samme måde inspirerede den japanske kunsts fokus på natur og dyreliv, Bing & Grøndahls kunstneriske leder fra 1885-92, Pietro Krohn, i bl.a. skabelsen af Hejrestellet. Også det velkendte Mågestel designet af Fanny Garde for den Kgl. Porcelæns fabrik stammer fra denne periode.

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

Mønstre fra naturen ses også i de vævede værker og tekstilbaner med tryk som pryder flere af udstillingsrummenes vægge. Havets bølger, hvirvler og strømme, populære motiver i den japanske kunst, er fortolket som mønstre på de danske tekstiler og vævede kompositioner. Også i kunstneren Thorvald Bindesbølls værker i sølv og keramik fra omkring 1880’erne, er det japanske bølgemotiv en gennemgående inspirationskilde.

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

Halberstadts samling

Et smukt kartotek-møbel med skuffer og katalog specialdesignet af Kaare Klint indeholder Halberstadts samling af japanske sværdprydelser. Lægen Hugo Halberstadt (1867-1945) skænkede i 1940 sin samling på 1719 japanske sværdprydelser til museet. Man inviteres til selv at gå på opdagelse i møblet ved at kigge i de mange skuffer, og studere de dekorative sværdprydelser, for eksempel parerplader, som har detaljerede motiver af dyr, planter og mønstre fra naturen. 

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

Flydeglasur og raku

Videre gennem udstillingen, ser man den naturtro stil ændre sig, omkring år 1900, til en mere abstrakt stil med større fokus på selve materialet, dets virkning og udtryk.

Nu var det de traditionelle japanske håndværksteknikker og måden at arbejde i et bestemt materiale der optog danske kunsthåndværkere. I keramikken, ses dette i form af en mere fri og eksperimenterende stil, med for eksempel flydeglasur, som giver et ukontrolleret og legende udtryk. I udstillingsmontrerne flyder forskellige farver af glasur ned over vaser og skåle og ender halvvejs i det der ligner dryp som hvert øjeblik vil rende videre ned over objektet. En anden japansk keramisk teknik som danske kunsthåndværkere tog til sig, var Raku - en brændingsteknik der også giver en spændende og levende glasur. I montrerne fortæller skilte om de forskellige teknikker, ligesom der gennem hele udstillingen findes skilte med information om materialer og forklaringer på symboler.

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Pernille Klemp

 

Enkelhed og nye tider

Som man bevæger man sig igennem udstillingens rum, bevæger man sig samtidig frem mod nutiden og kan på denne måde opleve hvordan den japanske indflydelse på dansk design har udviklet sig gennem tiden. I årene omkring Anden Verdenskrig og derefter så man den japanske indflydelse i dansk interiør og indretning, ligesom man i dansk møbel design, så inspirationen fra Japan, i form af de enkle linjer og minimalistiske stil.

Også måden at indrette boligen ændredes, for eksempel i dagligstuen, hvor møblerne blev lavere, hvilket ses med stolen PK22 designet af Poul Kjærholm i 1956, som samtidig er minimalistisk og enkel i stilen. Rispapirlamper blev moderne, og over møblerne på udstillingen hænger Le Klints lampeskærme, som har den japanske foldeteknik, Origami som inspirationskilde. I samme rum finder vi montre med skåle og andre brugsgenstande, alle i skinnende rød og sort. I nyere materialer som plastik, skaber danske designere fortsat design med inspiration i den japanske stil. Herbert Krenchels Krenitskåle fra 1954, og Erik Magnussens salatskåle for Stelton fra 1988, er eksempler på, hvordan den japanske indflydelse fortsatte også i nyere materialer. 

 

Designmuseum Danmark, Learning from Japan. Foto: Josephine Ehlers

 

Udstillingen Learning from Japan, som er på Designmuseum Danmark i 2 år, kan ses frem til 24. september 2017. 

 

Læs mere om udstillingen her: http://designmuseum.dk/udstillinger/japanisme

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig