Billedreportage Chart 2015
25. august 2015
I weekenden åbnede kunstmessen Chart op for tre dage med kunst, musik og arrangementer - Magasinet Kunst var med.
Til åbningen i fredags viste sensommeren sig fra sin bedste side. Augustsolen hamrede ned fra skyfri himmel, og der vrimlede ind med mennesker i Charlottenborgs store, lyse udstillingsrum. Med drinks i hænderne bevægede unge som gamle sig rundt, og fyldte bygningen med en festlig og forventningsfuld summen.
Galleri Magnus Karlsson, CHART 2015
V1 Gallery, CHART 2015
Den pulserende menneskemasse beundrede malerier og skulpturer til lyden af små ventilatorer, der forsøgte at holde heden nede. For der var varmt. Solen bagede ned på tagvinduerne, som giver rummene det smukke overlys, og man måtte tage nogle små pauser i de mere skyggefulde rum undervejs.
Årets udstilling bød på usædvanlig meget maleri (i hvert fald i forhold til tidligere år). Det var en fornøjelse med den høje kvalitet og store bredde, der var på den front.
Tal R, Galleri Bo Bjerggaard, CHART 2015
John Kørner, Galleri Bo Bjerggaard, CHART 2015
Ulla Jokisalo, Gallery Taik Persons, CHART 2015
På fotosiden bød Peter Lav på en smuk serie af Adam Jeppesen værker, og hos Martin Asbæk kunne man finde poetiske slørklædte portrætter af Trine Søndergaard. Der var også et par gode indslag fra Nicolai Howalt og Emil Salto at finde på årets CHART.
Ebbe Stub Wittrup, Martin Asbæk Gallery, CHART 2015
Marie Bovo, OSL Contemporary, CHART 2015
Andréhn-Schiptjenko, CHART 2015
Selvfølgelig bød Charlottenborg-messen også et par gode installatoriske og skulpturelle indslag. For eksempel viste Galleri Andersson/Sandström en fin soloudstilling med spanske Jaume Plensa, Nicolai Wallner havde alle tiders spejlvidunder af et Jeppe Hein værk med, og hos David Risley kunne man opleve et spændende Jake & Dinops Chapman værk. Dette indgik i et større installatorisk ensemble af spejle, mørkt gulv og andet godt der gjorde galleriets område til en slags helinstallation.
Skulptur af Dario Escobars, Nils Stærk, CHART 2015
Jan Groth, Galleri Riis, CHART 2015
John Marmleder, Specta, CHART 2015
Selfies, mobiltelefoner og legebørn
Hvis kunstens formål er at få det legende frem i mennesker, må det siges, at det lykkedes her på CHART– selv om vinen og sommersolen måske også bidrog til oplevelsen. Der blev taget selfies i spejlskulpturer, fotograferet finurlige detaljer i malerier, taget festlige billeder og grinet uhøjtideligt.
Kim Simonsen, Gallerie Forsblom, CHART 2015
Flere børnefamilier havde underholdning ved Dario Escobars fodbold skulptur, ved Galleri Nils Stærk. En lille dreng hoppede op og sparke ud i luften efter den, til sin mors forfærdelse. Flere forældre var i fuld gang med at forklare sine børn konceptet ”se men ikke røre”. Jeppe Heins spejlskulptur, ved samme galleri, tiltrak også de yngste - børn samledes ved installationen for at kigge i den, og unge piger stod i kø for at tage selfies eller kunstneriske fotos.
Ud over eftermiddagen gik snakken mindre på kunst, og blev mere personlige samtaler venner imellem, med kunsten som en festlig lejligheds smukke kulisse.
Gallerie Forsblom, CHART 2015
Bar, CHART 2015
”Skal vi ikke gå ned og høre musik og få lidt luft?” spørger en pige sin veninde, inden de arm i arm spadserer ned af Charlottenborgs trappe. Udenfor hang glade mennesker ud på brosten, blandt de skulpturelle madboder og barer. Det var noget af en fest.
Gård, CHART 2015
Gård, CHART 2015