På Faaborg Museum kan man fra den 6. juni træde ind i naturen - inden døre. Udstillingen ”Bring naturen ind” byder på landskabsmaleri, fuglearkitektur, planteindsamling og andet godt fra skov, mark og sø. Men særligt falder min opmærksomhed på værket ”Mowgli’s Waterfall”, skabt af kunstnerkartellet A Kassen.
”Det rent og skært nødvendige, det elementært nødvendige, det` det som du har brug for på din vej” – synger Baloo i Disney klassikeren ”Junglebogen”. Den belærende sang om naturens goder og udfordringer henvendes til jungledrengen Mowgli – en ægte søn af naturen. Og med denne fortælling i mente, drejes projektørens spot hen på et ellers så klichéfyldt sammenstød mellem natur og kultur.
Værket ”Mowgli’s Waterfall” består af to plakater, hvoraf det ene motiv forestiller den amerikanske arkitekt Frank Lloyd Wrights ikoniske villa ”Fallingwater”, som illustrerer ønsket om at integrere arkitekturen i naturen. Det andet plakatmotiv gengiver Rudyard Kiplings romanklassiker ”Junglebogen”, som fortæller historien om barnet Mowgli, der vokser op blandt de vilde dyr i junglen, men senere må tilpasse sig civilisationen for at vinde pigen Shantis hjerte.
A Kasse, "Mowgli's Waterfall", 2010. To indrammede plakater. 120 x 80 cm.
En spekulativt kollision
De to motiver er dernæst sat sammen i et collagelignende arrangement, hvor sammenstødet mellem naturens umiddelbarhed og kulturens indviklede regelsæt for alvor bliver tydeligt i kunstværket.
Udover de to ophængte motivcollager, repræsenteres værket også via to stakke af plakater placeret på gulvet. Med dette element kan museets gæster interagere med værket, ved at tage et eksemplar af de to plakater med hjem, for efterfølgende selv at sammensætte natur og kultur i et individuelt udtryk. I sin egen tid uden et kontrolleret system – som Baloo så fint synger det:
”Min tid er min egen, der er ingen system. Og dagen og vejen, er ingen problem.”
Kunstværket ”Mowgli’s Waterfall” skaber et dybsindigt og grublende udgangspunkt for resten af den bredtfavnende udstilling ”Bring naturen ind”. Modsætningsforholdet mellem naturens idealiserede uskyld og kulturens overskyggende normativitet foldes ud og udveksler her deres positioner i kunsten.
Vakuumpakket dansk natur
Den moderne danske kunstmaler Ulrik Møller forankrer traditionelle maleriske landskabsbilleder i en nutidig optik. Med sine fotorealistiske malerier formidler han skarp sansning og nøgterne observationer videre til beskueren i en sådan grad, at naturens fugtige grund, hæse vind og dugfriske smag sætter sig instinktivt i kroppen.
Ulrik Møller,"Nakkebølle Fjord", 2015_150 x 200 cm
Med sin enkle og rene æstetik, peger Ulrik Møllers kunst blandt andet på en foruroligende tomhed i naturen. Et menneskeforladt landskab i atmosfærisk vakuum med rod i 1400-tallets renæssancekunst. Og med sin blå palet skaber han eftertanke, som også kommenterer på spændingsforholdet mellem natur og kultur – ved næsten totalt fravær af det ene element.
Mowgli møder Nakkebølle Fjord
I udstillingen ”Bring naturen ind” fremstilles naturens vildskab, landbrugets rytme og menneskets brug af disse. Barn af junglen møder menneskeforladt dansk natur – omgivet af en lang række andre dygtige samtidskunstnere fra Fyn. Her i blandt kan nævnes Kasper Bonnen, Camilla Berner og Karin Lorentzen.
Naturen er ”rent og skært nødvendig” og bringes inden døre på Faaborg Museum for at sætte fokus på en fynsk fortolkning af naturen i kunsten.
Udstillingen løber fra den 2. maj til den 27. september 2015
http://www.faaborgmuseum.dk/dansk/aktuelt/samtidskunst.htm