Indkøbskurven er tom.
Kunst freaks og kvinden som form - af Anne Sophie Parsons
Kunst freaks og kvinden som form - af Anne Sophie Parsons

Art Herning, den årlige kunstmesse der nu har haft sin afvikling siden 1997, melder atter sin ankomst i disse dage. Udvalget af gallerier med tilhørende repræsenterede kunstnere er bredt. Magasinet Kunst kaster et blik på et lille udsnit af de kunstnere der vil være til stede ved præcist dette års messe: Sophia Kalkau, Olaf Breuning og Julie Nord - tre kunstnere der er vidt forskellige i deres udtryk der tæller foto, illustrationer, samt skulpturer.

Farver, former og  folder – Sophia Kalkau

Sophia Kalkau (f. 1960) hos Peter Lav Gallery har igennem sin nu mangeårige karriere arbejdet med både skulpturer og fotokunst. Uddannet hos Det Kongelige Danske Kunstakademi i skulptur i 1996 har Kalkau sidenhen ud over billedkunsten også skrevet digtsamlinger og essays og herigennem behandlet ideerne om æstetik på skrift.

Kalkaus værker har det kropslige og rumlige som gennemgående idémæssigt træk. I skulpturer gengives vaser, spejle og hårnåle i overdimensioneret fortolket version, som ses i f.eks. installationen ”White Table with Phases” (2013). hvor et æggelignende objekt fungerer som et organisk og modstridende element i sin implementering i bordets helhedsindtryk. Hverdagsgenstande transformeres og overskrider deres egen skabte natur i nye omgivelser og formationer i Kalkaus vision af dem.

Kvindekroppen under lagner og i cirkler

I arbejdet med fotografiet er det endvidere ligeledes former og  farvers sammenspil der ligger til grund for de visuelle undersøgelser. I sorte, røde og hvide lagener trukket over en det menneskelige legeme omhandler samtlige af fotoserierne fra 2008 til 2014 den kvindelige krops kontrast med de stærke farver. Ud over forholdet til farverne, er det formen som udgør et essentielt  element;  i serien ”Mops” (2008) er det bagsiden af frisures kommunefarvede lighed med mopper der understreges, og i ”Folds” (2008) fremhæves den samme tilgang til kroppen. Kroppen er med til at skabe folder i lagener, samtidig med at den udgør et landskab i sig selv. I sin hybride tilstedeværelse er det således sammenvoksningen af skulptur og krop, og af form og objekt der gennemstrømmer Kalkaus værksamling som nysgerrig vinkel.

I foto-serien ”Off White” fra 2014 er det også sammenkædningen af farve, form og folder der kommer til sin fulde ret i et simpelt, men yderst æstetisk projekt; i elleve portrætter, der alle viser Kalkaus egen krop under et lagen der ligget i midten af en hvid cirkel. Langt hår anes under det afskærmende stof og minder publikum om kvindens kropslige nærvær, mens fosterstillingen som indtages på et af de givende fotos af subjektet genkalder livmoderen i maven. Cirklen bliver med ét til en dobbelttydighed: den er både element, tomrum, og liv.

Udskårne skyer og trædyr  – Olaf Breuning

Fra galleriet Nils Stærks side præsenteres blandt andre den schweiziske kunstner Olaf Breuning (f. 1970) der med sin eksperimenterende  og energiske indfaldsvinkel til produktionen af kunst fører til diverse udtryksformer. Breunings værker strækker sig over lunefulde illustrationer, skulpturer, videoer og installationer , og indeholder alt fra salt- og peberbøsser med påtegnede barnlige ansigter til store udskårne skyer oprejst som installationsværk.

Betegnende for Breuning er hans alsidighed i tilgangen til de endelige resultater han når frem til: med skulpturerne i ”Oh Yes It’s A Garden” (2005) er det tilsnittet træ og tilspidsede stearinlys der udgør en lille skov med tilhørende fantasidyr. Med enkle midler opnås et direkte udtryk som både er lige dele barnligt, men også forfriskende positivt og livligt.

Kroppen som lærred

Olaf Breuning: ”The Art Freaks” (2011)

Olaf Breuning: ”The Art Freaks” (2011)

Foto-serien ”The Art Freaks” fra 2011 leger f.eks. med ideer omkring reproduktion og kitsch. På en række nøgne kroppe er de mest ikoniske moderne kunstneres stil påmalet de upåklædte mennesker. Fra Frida Kahlo til Warhol, og fra Mondrian til Basquiat bliver de genkendelige stiludtryk forvandlet i form af malingspåførelsen. Sammenstødet mellem den høj- og lavkulturelle forståelse af hvad kunst er, bliver fremhævet i forhold til det valgte kødelige medium hos Breuning. I overførelsen fra en to-dimensionel flade til en tre-dimensionel krop, bliver den maleriske gengivelse forvirrende og opsigtsvækkende på en og samme tid.

Spørgsmålet omkring hvorledes f.eks. Warhols og Munchs stiludtryk opfattes i ændringen, der stadig bevarer deres genkendelighed i den fortolkede gentagelse er yderligere et punkt der medfører at ”The Art Freaks” er et kig værd som tankevækkende kommentar til præcis reproduktion og originalitet i kunsthistoriens gang.

Alice in Wonderlands lillesøster – Julie Nord

Julie Nord (f. 1970), repræsenteret hos V1 Gallery er kendt i Danmark for sine illustrationer af skapt optrukne sort-hvide fantasiuniverser, hvor et mørke altid ligger og lurer under overfladen. Uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi i årene 1994-2001, har Nord efterfølgende fasttømret sit navn på kunstscenen med sine fantasifulde verdener skabt med blyant, filtpen, tusch og akvarel. Julie Nord lader bl.a. mærkværdige kattemennesker og præpubertære piger med store øjne – og lige så store hoveder – figurere gennemgående i sine tegninger. Hvad de alle har til fælles er at de lader glansbilledet af en lillepige mentalitet stå side om side med en langt mere ildevarslende understrømning. Sorte udtværede pletter er at finde hvor ansigter burde være og pigehoveder på hundekroppe. Det fremstår ofte groteskt og det er i denne modstridende kombination af sukkersødt og mørk dysterhed at Nords leg med paradokserne fremhæves.

Et udvalg af Julie Nords værker

Dette er blot tre af de kunstnere der vil være til stede på årets Art Herning messe. Så har man lyst til at skabe sig et større overblik over de deltagende gallerier og kunstnere, så kan udstillingslisten ses her.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer