OMTALE: Af Stine Ella Jørgensen. 16.06.16
På BIBLIOTEKET på Rentemestervej 76 i Nordvest finder man lige nu udstillingen Retrospective Family. Udstillingen er noget af det første man møder, når man træder ind ad svingdøren til BIBLIOTEKETs foyer – to skridt til højre og så finder man sig selv placeret midt i den.
Titlen på udstillingen rammer meget præcist ned i, hvad der synes at være formålet med at udstille, hvad der umiddelbart ”bare” er en helt almindelig families private fotografier. Udstillingen er en form for arkæologisk arbejde, hvor beskueren får adgang til en tidslomme i 60’ernes familieliv. Fotografierne fungerer som katalysator for vækkelsen af egne familieminder og sætter samtidig vores samtids forståelse af familieliv og fritid i perspektiv.
//N og L i haven, Kristinehamn, 1959, Ole Jeppesen (tv) og Picnic weekendtur ved Klarälven, 1959, Anne Marie Jeppesen (th)
Fotografierne er blæst op i størrelse og trykt på store, tykke imprægnerede papplader med hvide kanter, der indrammer det enkelte fotografi. Fordi BIBLIOTEKET primært består af glasfacader er vægpladsen sparsom, og man har derfor hængt fotografierne ned fra loftet i tunge, metal wirer. Fotografierne er trykt på begge sider af pladerne og udstillingen optager meget lidt plads i foyeren, det skaber en intim oplevelse, da man kan komme hel tæt på fotografierne.
Bag fotografierne står Ole Jeppesen og Anne Marie Jeppesen – et helt almindeligt ægtepar, der havde en stor interesse for fotografi. Selvom de begge var habile amatørfotografer, der interesseret arbejdede med lys og komposition, var familiefotografierne ikke tænkt som noget der hverken skulle udstilles, eller på anden vis deles med omverdenen. Men da Ole Jeppesen viste sine børnebørn fotografierne, så de straks billedernes potentiale som en kommentar til vores samtid.
//Hindbær, Norge, 1960, Ole Jeppesen (tv) og Bilvask i Norge, 1960, Anne Marie Jeppesen (th)
Fotografierne balancerer mellem det private og det generiske. Mange af fotografierne indfanger helt simple hverdagsøjeblikke, hvor eksempelvis familien sidder på en bakketop i Sverige og holder picnic eller moren sidder i sofaen og læser. Som beskuer er man bevidst om, at man betragter en virkelig families liv samtidig med, at fotografierne er universale i deres motiver. Selvom jeg er barn af 90’erne og moden unægtelig var anderledes på det tidspunkt, så kan jeg se mig selv og min familie i mange af fotografierne.
Men det er ikke nødvendigvis de konkrete, lagerede minder, der springer frem, når jeg ser udstillingen - det er faktisk minderne om at sidde i mine forældres stue med kæmpe, fysiske fotoalbums med billeder af mig og min bror fra diverse ferier og udflugter. Mange af fotografierne vil formodentlig på samme vis vække genklang hos andre besøgende. Der opstår et dobbelt blik, hvor jeg ved at se andre også ser mig selv, og der imellem skabes der et rum for refleksion, som får en meget nostalgisk karakter.
//N og L med Papa, Lyndby, 1963, Ole Jeppesen (tv) og Sommeferie, Nordmandiet, 1967, Ole Jeppesen
Arrangørerne påpeger , at udstillingen er en form for hyldest til netop det fysiske familiealbum, der langsomt taber terræn til digitaliseringen. De fleste af vores fotografiske minder ender i dag i en digital mappe på computeren, og det er kun få fotografier, der får æren af at blive fremkaldt som fysisk eksemplar.
På udstillingen har man i det ene hjørne placeret et fotoalbum, hvor besøgende har mulighed for at bidrage med deres egne familiefotos, som vil blive en del af det digitale og sociale projekt Save Family Photos. Selvom udstillingen problematiserer digitaliseringen af familiefotografiet, har de alligevel slået sig sammen med projektet, hvis mål er at bevare familiefotos verden over, så de ikke bare går i glemmebogen, men kan tjene som et kulturhistorisk arkiv.
Udstillingen kan ses til og med den 30. juni 2016.
For mere information se udstillingens hjemmeside: http://www.retrospectivefamily.dk
Location: Rentemestervej 76, 2400 København NV