OMTALE: Af Anna Cæcilia Fløche.
29.08.2018.
En af de helt store mestre inden for arkivfilm, svenske Göran Hugo Olsson, står bag filmen ’Den Sommer’, som får premiere tirsdag d. 4. september 2018 i Cinemateket. Filmen er lidt af en filmhistorisk skat, bestående af optagelser man troede var gået tabt. Det er et stjernespækket gensyn med en ikonisk tid; Montauk, Long Island (NY) i 1970erne. Foruden gensyn med de ikoniske, Kennedy-beslægtede kvinder Edie og Edie Beale af Grey Gardens, møder vi en stor del af den gruppe der udgjorde det kreative og indflydelsesrige miljø som Montauk var præget af i 1970erne. Blandt andre Andy Warhol, Lee Radziwill (Jacqueline Kennedy Onassis søster) og Peter Beard optræder i de genopståede optagelser.
I dag er Montauk et luksuriøst område for rige Newyorkere, men i 1970’erne var det et tilholdssted for flere forskellige kunstnere og excentrikere. Blandt de excentriske typer var de to Beale-kvinder, som blandt andet blev kendt på baggrund af Maysles-brødrenes portræt af dem i filmen Grey Gardens fra 1976.
Fra filmen Den Sommer. Pressebillede: This Side of Paradise ┬® Jonas Mekas, courtesy of Re Voir.
Allerede inden Maysles-brødrenes filmprojekt, arbejdede kunstneren Peter Beard sammen med Lee Radziwill på en film om de to legendariske og flamboyante kvinder, som i øvrigt var Radziwills slægtninge; Edith Ewing Bouvier Beale og hendes datter Edith Bouvier Beale, også kaldet store Edie og lille Edie.
Projektet blev dog ikke fuldført og i stedet blev Maysles-brødrenes Grey Gardens en realitet. ’Den sommer’ er en ganske særlig tidskapsel baseret på Peter Beards originale filmruller, der blev indspillet som forstudier til hans og Radziwills filmprojekt.
Fra filmen Den Sommer. Pressebillede: ┬® Peter Beard, courtesy Thunderbolt Productions.
Foruden det materiale Peter Beard og Lee Radziwill lavede, har holdet bag ’Den sommer’ fået lov til at få del i viden og indsigt fra Peter og Nejma Beard, Jonas Mekas, Andy Warhol-arkivet og filmproducer Vincent Fremont.
I arbejdet med filmen har holdet gjort sig umage for at behandle materialet med al den respekt det fortjener og bruge det på den måde, det oprindeligt var tænkt. Der er derfor ingen hurtig klipning, eller krydsklipning til andet materiale, men derimod et roligt, dvælende tempo, som absolut yder retfærdighed, både til Beale-kvinderne og hvad der var tilbage af deres, engang så glamourøse, omgivelser.
Filmen er medrivende og smukt fotograferet, fra allerførste scene; Peter Beards hænder der bladrer igennem et katalog af hans billeder. Han viser kameraet det ene fotografi efter det andet; Karen Blixen, elefanter, Bianca Jagger, Jacqueline Kennedy Onassis, og et væld af collager, imens han beretter om en fjern tid og en ganske særlig sommer. ’Den sommer’, i 1972, da Peter Beard og hans glamourøse kunstnerslæng udfoldede sig i Montauk.
Fra filmen Den Sommer. Pressebillede: This Side of Paradise ┬® Jonas Mekas, courtesy of Re Voir.
Der er både en sørgmodig nostalgi og en lille rest af glamour, i Beale-kvindernes hjem, Grey Gardens. Huset er fyldt med polstrede og voluminøse møbler, kunst og lysekroner, side om side med bjerge af tomme dåser kattemad, bunker af bøger, aviser, papirer og lopper. Sidstnævnte, findes i så voldsomt et omfang, at et klip i filmen viser hvordan filmholdet må tage loppehalsbånd om anklerne før de starter deres optagelser i huset.
”Uden erindringer er der intet liv”, siger Lee Radziwill på et tidspunkt i filmen. I huset, Grey Gardens, er der masser af liv. Vaskebjørne på loftet og i den komplet tilgroede have, et utal af katte slænger sig på ethvert møbel og store Edie og lille Edie skændes, synger og fortæller, temperamentsfuldt og med en snert af både længsel og bitterhed.
Fra filmen Den Sommer. Pressebillede: ┬® Peter Beard, courtesy Thunderbolt Productions.
Der er noget ved Grey Gardens og store Edie og lille Edie, der leder tankerne hen på nature morte. Et stilleben af planter, fordærvet frugt, kunst og perlekæder. Det tilgroede hus, pakket ind i slyngplanter. De to Beale-kvinder, klædt i klare farver, lange kjoler, med mønstrede silketørklæder om håret, synes altid at lede, i alle optagelser, efter en læbestift eller en brynpen at sminke sig med. I et af rummene troner et enormt maleri af en ung, smuk store Edie. Et maleri hun insisterer på at alle giver et ekstra kig, når de træder ind i rummet. Tiden for maleriets tilblivelse og store Edies ungdom, virker særligt fjern da hun i starten af filmen fortæller, at hun ikke har fået et bad i et års tid. Det er forfængelighed og forfald, helt tæt forbundet, men genfortalt i smukke billeder og med lige dele humor og respekt.
Den sommer får dansk premiere i Cinemateket tirsdag d. 4. september kl. 18:45 og vises søndag d. 16. september kl. 22:00 på DR K.