OMTALE af Mads Tamborg
28/05/18
Den danske fotokunstner Nicolai Howalt er i øjeblikket aktuel med fotoudstillingen An Ode to Pareidolia, hvor han gennem en række abstrakte motiver udforsker fænomenet pareidolia, der får beskueren til at genkende mønstre og former i det motivløse. Udstillingen er en del af programmet til dette års Art Week der løber frem til den 29. maj, og kan opleves på Martin Asbæk Gallery i Bredgade frem til den 2. juni i år.
Pareidolia er et psykologisk fænomen der bruges til at forklare en særlig forbindelse i hjernen, som gør os i stand til at genkende mønstre og former i abstrakte motiver. Pareidolia er blandt andet med til at forklare, hvorfor vi sommetider oplever at kunne genkende motiver af dyr eller ansigter i forbipasserende skyformationer, og denne helt særlige egenskab har til formål, at gøre mennesket i stand til bedre at kunne forstå og begribe verden omkring os.
På udstillingen An Ode to Pareidolia, udforsker den danske fotokunstner Nicolai Howalt fænomenet pareidolia med en række motiver, der bevæger sig i grænselandet mellem det abstrakte og det genkendelige. Her kan man blandt andet opleve en række fotografiske værker der portrætterer de helt særlige og abstrakte mønstre som spindemøllet efterlader sig, når det væver sit fint vævede spind i træer og planter. Spindet skaber en særlig forurenende og uhyggelig atmosfære, men efterlader også beskueren med en dyb fascination over de sarte og smukke mønstre der træder frem i spindemøllets spind. Udstillingen giver beskueren mulighed for at skabe sine egne fortællinger om mønstrene i motiverne og lade sig opsluge og tryllebinde, af spindemøllets smukke spind.
Nicolai Howalt, Spider mites 2, 2018. Foto: Mads Tamborg
Nicolai Howalt, Spider mites night, 2018. Foto: Mads Tamborg
Udstillingen indeholder også en række fotografiske eksperimenter der er foretaget, ved at udsætte fotografierne for en række kemiske processer. Nicolai Howalt har blandt andet undersøgt, hvordan det fotografiske papirs aldringsproces og kemiens migrering blander sig med fotografiet og bliver en central del af billedets motivverden, ved at lade sølvbromide spalte i gammelt fotografisk papir. Resultatet er en række smukke og abstrakte motiver, der får beskueren til at gå på opdagelse i billederne og genkende mønstre i de nonfigurative motiver.
Nicolai Howalt, Silver Migration #3, #4, #5, 2018. Foto: Mads Tamborg
Til udstillingen har arkitekt og designer Anne Boysens bidraget med en række installationer af lydabsorberende relieffer i tekstil. Installationernes bløde og dynamiske former interagerer med Howalts værker, og skaber en interessant sammenhæng mellem værk og installation.
Om Nicolai Howalt
Nicolai Howalt er uddannet fra den fotografiske kunstskole Fatamorgana i København i 1992 og hans fotografiske arbejde strækker sig over det dokumentariske, til det konceptuelle og videnskabelige felt. Nicolai Howalt har udstillet på nogle af de mest fremtrædende kunstinstitutioner i Danmark og i udlandet, såsom Maison Europeenne de Photographie i Paris, MUSAC i León, AROS og The National Museum of Photography i henholdsvis Århus og i København.
En stor del af Howalts senere værker er kendetegnet af et naturvidenskabeligt fokus, som det blandt andet kan opleves i serierne Light Break fra 2014, der består af en række afbildninger af usynlige lysstråler, og Elements fra 2016, der portrætterer kemiske grundstoffers legeringsprocesser på metalplader. An Ode to Pareidolia er et sjældent indblik i denne nye retning i Nicolai Howalts kunstneriske virke, som giver ham mulighed for at forene det æstetiske og det naturvidenskabelige i en særegen udforskning af eksponering, skrøbelighed og foranderlighed, der giver anledning til nye betydninger og forståelsessammenhænge.
An Ode to Pareidolia kan opleves på Martin Asbæk Gallery på Bredgade i København, frem til den 2. juni.
Følg linket, for at læse mere om Martin Asbæk Gallery og galleriets udstillinger: http://www.martinasbaek.com/