Petit – det lille elegante møbel på Snedkernes Efterårsudstilling 2015
Anmeldelse af Merete Mørup
21. Septeber
En ultramarinblå stol i et ganske enkelt design. Stolen er sat på et sort, skinnende podium, som angiver, at denne stol ikke er en almindelig stol, men et kunstværk. Sæt dertil stolen op mod et af Øregaard Museums palæsprossede vinduer ud mod et grønt parkmiljø og hæng en glitrende og stilsikker prismelysekrone op over hele tableauet. Resultat: ren Zen.
”Petit – det lille elegante møbel” er titlen på og temaet for Snedkernes Efterårsudstilling 2015. Udstillingen bliver i år holdt på Øregaard Museum, der i sig selv er et petit-museum. Møblerne bliver skabt i samarbejde mellem designere og producenter, og hvert af de 45 makkerskaber skal i år levere et møbel, der er fritstående, og som kan holdes inden for rammen af 60 x 60 cm. Næsten alle har overholdt målene, og næsten alle forholder sig konkret og tydeligt til husets arkitektur og æstetik. Det er der kommet en interessant og elegant udstilling ud af.
Forholdet til bygningens arkitektur
Øregaard Museums bygning har inspireret designerne. Kobbertagets grønne farve går igen i nogle af møblerne, og selve tredelingen og enkle streg i den klassicistiske bygning har lånt sin udformning ud.
Cluster. Design: Rasmus Fenhann
Enkelte møbler er meget finurlige og kommenterende. I museets havestue står der et lille kabinet på lange ben, kaldet ”Pause”. Det er formet som en gammel kukkasse, hvor selve ”huset” er udformet i træ med indlagt intarsia. Inde i kukkassen har designerne lagt en mobiltelefon, og på bagvæggen er der et øje, der skal holde øje med den, så ejeren får en pause, der giver plads og ro til andre aktiviteter. Sammen med den siddeuvenlige telefonbænk, der er udført i meget rå sten, udgør de hver for sig en opfordring til ikke-kommunikation. Et varmt emne i vores tid.
Pause - Frederik Werner, Design: Frederik Werner, Producent: Christian Juhl
Enkelte møbler ser ud til at være klar til en produktion Andre lige knap nok. Der er forholdsvis mange møbler med i udstillingen, der er fremstillet i metal. Burde en snedkerudstilling ikke hylde træet og det gode håndværk? Værkerne er fine og lever op til målene, men træet! Burde det ikke være der?
Dette er ikke en stol …
En orange stålramme formet som en stol har fået en meget løst vævet ”plaid” lagt henover sig. Stolen kan man ikke sidde i, for der ikke noget sæde, og ”plaiden” består af rigtigt mange gammeldags vindueshængsler. Plaid-udformningen opstår ved, at hængslerne er bundet sammen med orange tråd, så den samlet set bliver et meget fleksibelt tæppe. Dette er ikke en stol; dette er et kunstværk. Dette er ikke en stol på en udstilling om boligindretning. Dette er ideen om en stol på ideen om en udstilling om boligindretning!
Clash, Design: Philip Bro Ludvigsen, Producent: Møbelsnedkeri Kjeldtoft
Lyset og arkitekturen
Med en enkelt undtagelse bliver de små møbler vist i ganske nøgne rum. Der er ingenting på væggene, og møblerne er henvist til at præsentere sig selv i selskab med … lyset. Rummene er fyldt med dagslys, og det er den enkelte dags efterårslys, der bestemmer og angiver stemningen for rummet og for møblerne. I enkelte rum er møblerne stillet op på spejlpodier, så publikum kan beundre møblerne nedefra. Den største effekt bliver nu lysets reflekser i spejlene, der bliver en del af udstillingens arkitektur og ditto oplevelse. Meget smukt. De små møbler er overladt til sig selv, og det kan de sagtens klare.
Det er en fin udstilling. Og man bliver rørt og stolt over at se, hvad rigtige møbelsnedkere og designere kan præstere. Der er skubbe- og vippemøbler svævende borde, sløjfer og kjolestole. Fantasien inden for design af nye møbler fejler i hvert fald ikke noget. Måtte alle disse arbejder få den beundring, de fortjener, når udstillingen til januar 2016 flytter til Maison du Danemark i Paris.
Snedkernes Efterårsudstilling 2015
PETIT – DET LILLE ELEGANTE MØBEL
4. september – 18. oktober 2015
Øregaard Museum
www.oregaard.dk
Arche. Foto: Casper Sejersen.