INSPIRATION: 22.07.15.
"An artist has no home in Europe except in Paris", sådan lød dommen fra Friedrich Nietzsche i 1888. Hvis det i sandhed er tilfældet, er den danske videokunster Jesper Just hermed kommet hjem. Frem til den 13. september er han nemlig aktuel i byernes by med soloudstillingen 'Servitudes' hos Palais de Tokyo.
I 2003 blev den danske kunstner Jesper Just (1974) uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi, og siden har hans karriere været på himmelflugt. I 2013 repræsenterede han Danmark på Venedig Biennalen, hvorefter hans allerede veletablerede navn nåede nye højder.
I dag er han bosat i New York, der som lokalitet netop spiller en central rolle for hans aktuelle udstilling i Paris: En interessant sammensmeltningen af det 20. århundredes kunstneriske hovedsæder.
View of the exhibition: Jesper Just 'Servitudes', 2015, Palais de Tokyo. Courtesy of the artist, Galerie Perrotin (Paris, New York, Hong Kong) & Anna Lena Films. Photo: Aurélien Mole
Udstillingen 'Servitudes' er kurateret af Katell Jaffrès og omdanner den nedre kælder hos Palais de Tokyo til en audiovisuel installation, der kombinerer videoer, musik og rumlig intervention. Filmene er lokaliseret ved det tidligere World Trade Center i New York, hvor en nyopført bygning nu sætter sit symbolske præg på byens skyline.
View of the exhibition: Jesper Just 'Servitudes', 2015, Palais de Tokyo. Courtesy of the artist, Galerie Perrotin (Paris, New York, Hong Kong) & Anna Lena Films. Photo: Aurélien Mole
Med det specifikke valg af sted, rum og bygning indikerer Just ikke blot fravær og tab, men også en modstandskraft der rent arkitektonisk alligevel opleves som et uorganisk tilføjet organ. En form for protese der skaber en relation til de to kvindelige karakterer, vi møder i filmene.
Jesper Just 'Servitudes', 2015, Multichannel video system with architectural interventions. Courtesy of the artist, Galerie Perrotin and Anne Lena Films.
Den ene er et handicappet barn, den anden er en ung smuk kvinde, der ligeledes er hæmmet. Hendes hænder er fastholdt i et klinisk apparat, hvilket dog ikke ændrer på, at hun opleves som projektion på samfundsskabte kvindelige idealer.
View of the exhibition: Jesper Just 'Servitudes', 2015, Palais de Tokyo. Courtesy of the artist, Galerie Perrotin (Paris, New York, Hong Kong) & Anna Lena Films. Photo: Aurélien Mole
Igennem filmene undersøger karaktererne grænserne for selvopfattelse og kropslig hæmning, mens beskueren selv oplever kropslige udfordringer i form af Justs rumlige interventioner, der helt fysisk omdanner Palais de Tokyos nedre galleri.
Oplev 'Servitudes' i Paris frem til den 13. september 2015
Palais de Tokyos, 13, avenue du Président Wilson,
75 116 Paris
Åbent fra 12-24 alle ugens dage, dog lukket tirsdag