Indkøbskurven er tom.
Skjulte synlige silhuetter – af Nicoline Thoning
Skjulte synlige silhuetter – af Nicoline Thoning

Omtale: 7. februar 2015 på Esbjerg Kunstmuseum kan du opleve billedkunstneren Sofie Bird Møllers soloudstilling . Her ønsker man at udfolde hendes alsidige værkproduktion, så sammenhængen mellem de forskellige arbejder træder tydelig frem. For uanset hvilket medie hun arbejder i, findes en gennemgående og nysgerrig undersøgelse af forholdet mellem kropsligt nærvær og fravær. Bird Møller inviterer beskueren ind i et nærværende og kropslig univers.

Reklamefotos og billboards fra modeindustrien overmales, så modellernes kroppe delvist tilsløres af utallige lag maling. På den måde opbygges de både interessante og opsigtsvækkende interaktionsbilleder.

Kroppen er Bird Møllers pensel og ofte påføres malingen med underarmen, eller som i arbejdet med de større billboardformater hele kroppen. En mere performativ proces, hvormed hun med en ekspressiv gestus skaber det eksisterende motiv, så modellers karakter fremhæves sammen med rytmen i deres krops linjer.


Sofie Bird Møller Ohne titel (Interferens), 2015. Akryl på magasinside.

Præcis voldsomhed
På udstillingen kan man blandt andet opleve hendes forskellige Interferens- og interaktionsværker, der både rummer voldsomhed og yndefuld præcision. Denne dobbelthed opstår i værkernes simultane  tilsløring og afsløring, når kroppens konturer og position tydeligøres ved selve overmalingen. Så dét der ved første øjekast kunne se ud som banal klatmaleri, indeholder tværtimod stor nøjagtighed og kompleksitet. De skjulte synlige silhuetter er sirligt fremmalet, trods den kraftfulde impulsivitet, som giver billederne deres særlige fandenivoldskhed.

Interaktionsværkerne er især voldsomme i deres udtryk, fordi malingen viser aftryk efter den fysiske interaktion mellem model og kunster. Dertil skabes en fornemmelse af en igangværende metamorfose, fordi malingen får det til at ligne, at kvinden på magasinsiden er ved at blive til noget ganske andet: et andet, der vrister sig fri af de glamourøse sider og i stedet nærmer sig noget monstrøst.

Således rejser Sofie Bird Møller spørgsmål om identitet og kropsidealer, om kunstnerens rolle og om forholdet mellem overflade og underliggende betydning i maleriet og kunsten generelt. 

Sofie Bird Møller, Frau mit Pferd (Interaktion), 2014. Akryl på reklameplakat, 180 x 120 cm. Venligst udlånt af: Martin Asbæk Gallery.

Forskellige fortolkninger
En mulig læsning af Bird Møllers interaktionsværker, kunne være at se dem som en replik til vor tids evindelige overeksponering af modefotografier, der fremviser perfekte kvindeskikkelser. Når Bird Møller således med sin egen krop indgår i en fysisk interaktion med billedernes modeller, fremtvinger hun en mere rå kropslighed i billederne. Dette skyldes at billedernes velpolerede overfalder tildækkes af tykke, abstrakte lag maling, der i adskillige af hendes værker giver en tekstur som leder tankerne hen på nøgen hud og muskelvæv.

Så ved at påføre de ekstra lag demaskerer hun andre underliggende lag. Dog kan hendes værker ligeledes betragtes ud fra et æstetisk synspunkt, der appellerer til en mere aktiv og frigjort beskuerrolle som genbruger og  genfortolker dagligdagens strøm af billeder.  

En mangfoldig udstilling
Interaktionsbillederne er blot et udsnit af den mangfoldige række af værker, som Esbjerg Kunstmuseum kan byde på. Udstillingen rummer blandt andet også Sofie Bird Møllers filmiske og politiske collager, samt antikvariske tryk og raderinger, hvori kropsdele omhyggeligt er fjernet således at beklædningsgenstandene synes tilbageladt som tomme hylstre.     

Sidst men ikke mindst, er udstillingen bundet sammen af en enorm installation af sammensyede bukser i Sofie Bird Møllers egen størrelse. På den måde bliver kunsternes egen krop og fraværet af den på en finurlig måde allesteds nærværende.

Sofie Bird Møller, Magt, 2014, Collage, 37,5 x 30,5 cm. Venligst udlånt af: Martin Asbæk Gallery.

Fakta

Sofie Bird Møller (f. 1974) bor og arbejder i Berlin, Tyskland. I 1999 startede hun sin træning på Akademie der Bildende Künste i München, tog et udvekslingsophold på Det Kongelige Danske Kunstakademi og afsluttede med en MA i Fine Art på Byam Shaw School of Art i London i 2007. Hun har adskillige solo- og gruppeudstillinger bag sig i både Tyskland, Frankrig, Danmark og USA. Foruden Esbjerg Kunstmuseum kan hun i 2015 opleves følgende steder:

22/3: "Le Souffleur - Schürmann trifft Ludwig", Ludwig Forum Aachen

24/4: "Berlin Artist's Statements", Kunsthalle BWA, curated by Christoph Tannert, Katowice, Poland

Udstillingen kan ses på Esbjerg Kunstmuseum frem til den 10. maj 2015. 

Sofie Bird Møller Ohne titel (Interferens), 2015. Akryl på magasinside.

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer