Indkøbskurven er tom.
Fragmenteret forening - Af Louise Jørgensen
Fragmenteret forening - Af Louise Jørgensen

RAPORTAGE: Pioneren indenfor InterMedia og performancekunst, Eric Andersen, udstiller i disse dage på Galleri Tom Christoffersen med udstillingen HEADREST.

Fluxus

Irsk fødte, Eric Andersen (1941), har siden 1962 været en aktiv del af den internationale anti-kunstbevægelse, Fluxus.

Op igennem 1960erne fremkom Fluxus med en række anti-kunstfestivaler i flere storbyer, herunder også København. Eric Andersen er kendt for installationskunst og manifestationer, der ofte udspiller sig i det offentlige rum og med publikum som en aktiv medspiller.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Den skabende proces

Som en aktiv del af Fluxus fremstår Eric Andersens værker som en kritisk indspark til det ”færdige kunstværk”. Frem for at præsentere det fuldendte værk for et afventende publikum hyller Eric Andersen i stedet den skabende proces.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Hans værker gør typisk brug af en række rekvisitter, teknologier og publikums reaktion herpå. Det særlige ved Inter-mediakunsten er dens søgen efter at nedbryde grænser, i et forsøg på at fusionere og skabe syntese mellem medier, hændelser, tid, rum og kunstformer: at rykke vores forståelse af virkeligheden og nu’et.

Dette kunne umiddelbart lyde som en rodet affære, men værkerne bindes idémæssigt sammen af en tanke, musik, litteratur, poesi eller andre kunstformer.

HEADREST: en totalinstallation.

HEADREST er Eric Andersens seneste udspil og lever i særdeleshed op til anti-kunstens ønske om at bryde med det færdige værk. Galleri Tom Christoffersen er i anledningen af HEADREST omdannet til en totalinstallation, der nærmest suspenderer gallerirummet.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

I galleriets venstre hjørne breder en polstret rød læderplatform sig fra væg til væg, hvorpå der var placeret en hvid marmorhjelm.

Som pressemeddelelsen annoncerer, kan man her lægge hovedet til hvile, få ”a headrest” og samtidig ”invitere til allehånde berøring”.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Fra sit leje på den røde læderplatform kunne man, allerede fra aftenens start, studere en række gipsafstøbte lemmer, hænder, fødder mv. hængende fra galleriets loft.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

I kunstens navn

Som anti-kunstbevægelsen og Eric Andersens tradition byder det, blev publikum også denne aften inviteret med ind i kunstværket som en aktiv med – og modspiller.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Et par unge piger, iført pikant undertøj, løsthængende hår og tung make-up var ferniseringsgæsterne behjælpelige med at forme gipsafstøbninger af udvalgte kropsdele.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

”Tag plads på stolen, så kommer der en tjenerinde”, hørte jeg en mand postulere, hvorefter han pegede i retningen af de afklædte unge piger. Om pigernes manglende beklædning havde en reel funktion, ud over æstetisk velbehag for den mandlige del af de besøgende, var uklart.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

De første gæster gik forsigtigt til værks og fik, med tjenerindernes hjælp, støbt hænder, fingre, ben og albuer som supplement til installationen.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Men som aftenen skred frem og rødvinslageret blev mindre, blev de besøgende mere dristige, og sidst på aftenen var installationen blevet flere par bryster rigere.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Lemmernes himmelhvælving

Den fire timers lange udbygning af lemmernes himmelhvælving havde til formål at skabe en følelse af enhed, fællesskab og forsoning. Gennem involvering af gæsterne fik installationen et præg af flygtighed og tilfældighed.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Som et loft over Galleri Tom Christoffersen hænger nu en absurd illustration af en fragmenteret og dog universel kropslighed, af løsrevne bryster og ensomme tommelfingre.


Eric Andersen: HEADREST. Opening performance. 21.8.14

Da det særlige ved Eric Andersens værker er dets åbne karakter, der tillader mangen subjektiv vurdering, vil jeg lade det være op til den enkelte at opleve og vurdere installationen. HEADREST er et besøg værd og vækker stof til eftertanke, så tag et smut forbi Galleri Tom Christoffersen og bedøm selv.

Udstillingen står nu fuldendt og løber frem til d. 13. september.

http://www.tomchristoffersen.dk/index.html

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer