OMTALE:
I foråret slog Designmuseum Danmark dørene op for en ny udstilling med en af de helt tunge drenge inden for dansk møbelkunst – Kaare Klint. Udstillingen løber helt frem til februar 2015, så der er stadig rig mulighed for at blive klogere på den mand, der revolutionerede dansk møbelkunst.
Designmuseets udstilling, Kaare Klint – Øvelse gør mester, stiller skarpt på den rolle Kaare Klint spillede inden for dansk møbelkunst og formgivning. Det er derfor ikke kun de velkendte møbler tegnet af arkitekten, der bliver vist på udstillingen, men også de ideer og visioner, der ligger bag dem. Visioner, der skulle vise sig at være banebrydende inden for dansk møbeltradition og formgivning. Skitser og refleksioner er derfor også en central del af udstillingen i kombination med møbler og baggrundsinformation.
Visionær møbelkunst
Hvis man giver sig tid til at læse historien om Kaare Klints virke som møbelarkitekt på de plancher, der hænger langs de lysegrå vægge står det hurtigt klart, at Kaare Klint skiller sig ud. I starten af 1900-tallet, hvor Kaare Klint udfolder sig som møbelarkitekt og kunster er det idealistiske formsprog inspireret af jugendstil, også kendt som skønvirke i Danmark. Her er det de organiske former, der er idealet. Møbelarkitekten har dog imidlertid sine egne idealer, som i langt højere grad er inspireret af realismen. Møblerne skal have en funktion, og det må være møblet, der skal tilpasse sig mennesket og ikke omvendt. Det betyder, at han søger ind til den rene form, og skraller alt overflødigt væk, hvilket resulterede i møbler med et enkelt og klassisk udtryk i god kvalitet.
Det er denne rene form, der bliver kendetegnet ved Kaare Klints design, og det er også denne formgivningstradition, der bliver givet videre til næste generation af unge møbelarkitekter.
Kaare Klints safaristol i materialerne ask og skind, som også kan opleves i udstillingen.
Øvelse gør mester
I 1924 bliver Kaare Klint ansat som docent på kunstakademiets linje for rumudstyr og møbelkunst, og senere fik han tildelt et professorat i både bygningskultur og møbelkunst. Kaare Klints tilgang til undervisningen var dog imidlertid meget atypisk i forhold til de normer, der var for akademisk læring. På kunstakademiet var der tradition for en bred teoretisk viden, som grundlag for et kunstnerisk håndværk. Kaare Klint var dog af en anden overbevisning. Øvelse gør mester, og det betød, at eleverne måtte skifte skriveskænk ud med høvlebænk.
Denne tilgang har efterfølgende talt sit eget tydelige og klare sprog. Mange anerkendte møbelarkitekter, som Arne Jacobsen, Børge Mogensen, Ole Wanscher og Arne Carlsen var netop elever hos Kaare Klint på Kunstakademiets møbelskole. De tager, ligesom Kaare Klint, det enkle formsprog til sig med ideologien om funktionalitet i højsædet. På den måde blev enkelthed og kvalitet synonym med dansk design, som Danmark sidenhen har fået ros og anerkendelse for.
Hjem igen
Det er ikke første gang Designmuseum Danmark lukker den anerkendte arkitekt ind i de storslåede lokaler. Faktisk var det Kaare Klint, der tilbage i 1920’erne omdannede bygningerne fra det tidligere Frederiks Hospital til et museumsbyggeri hvor Kunstindustrimuseet (i dag Designmuseum Danmark) skulle have til huse. Kaare Klint havde forståelse for ikke kun at se rummet i sin enkelthed, men i sammenhæng med rummets anvendelse, og derfor var han også opmærksom på museets interiør. Kaare Klint tegnede blandt andet de udstillingsmontre, der skulle bruges på museet, som stadig anvendes den dag i dag. Desuden boede Kaare Klint selv en årrække på museet i nogle lokaler øverst i byggeriet. Her blev han boende indtil sin død i 1954.
Fotografi af udstillingen med de udstillingsmontrer Kaare Klint tegnede til museet.
Se mere information om udstillingen her: