16.01.18
Lars von Triers kunstneriske proces og filmografi udstillet af Liberty Paterson på Brandts i Odense
I år er året hvor vi endelig får en ny film af mesteren Lars von Trier; The House That Jack Built. I den forbindelse har Brandts i Odense lavet en anmelderrost udstilling, som lader et af dansk films største navnes filmunivers udfolde sig ud for beskueren.
Det gode med det onde. Foto: Kirstine Mengel
Det gode med det onde
Lars von Triers filmunivers er stærkt fascinerende, billedskønt, ubehageligt og grænseoverskridende. Han er en af de instruktører, som laver film hvor seeren tager det gode med det onde. Triers film skubber til grænsen for hvor meget ondskab man kan nyde og se på film, hvilket gør ham til en af de mest interessante instruktører i dag.
Netop den erkendelse er udgangspunktet for Liberty Patersons udstilling Det gode med det onde på Brandts i Odense. Paterson har kronologisk arrangeret Triers filmunivers i form af filmklip, interviews, dokumenter, story boards, manuskripter, effekter og rekvisitter fra Triers film. Dette giver publikum mulighed for at kigge Trier over skulderen, samtidig med at man får et indblik i Triers særligt originale og kunstnerisk overlegne tilgang til filmmediet.
Udstillingens hovedfokus er, igennem store indlevende rum, at udforske hvordan Trier udfordrer forholdet mellem form og indhold, etik og æstetik og hans unikke tilgang til genrebegrebet. Det er kunstneren Trier der er fokus på samtidig med, at det er en grundig indførelse i Triers filmografi.
Det gode med det onde. Foto: Kirstine Mengel
Kunsten i filmen
D. 20 januar afholder Brandts et arrangement, som netop holder fokus på hvordan Trier bruger kunsten i sine film, og hvordan han formår at lave kunst igennem filmmediet. Arrangementet tager udgangspunkt i filmen "Melancholia", som i korte træk handler om at jorden går under efter den kolliderer med planeten Melancholia. Kirsten Dunst vandt en guldpalme i Cannes for bedste skuespillerinde, og filmen er en af Triers største kunstneriske bedrifter.
Filmens prolog åbner til lyden af ovaturen til Wagners opera "Tristan og Isolde". Her har Trier lavet en række scener, som bliver spillet i ultra-slowmotion hvilket giver en følelsen af, at man sidder og kigger på et maleri. Her er malerpenslen bare udskiftet med et kamera.
Kirsten Dunst i "Melancholia" (2011). Foto: Christian Geisnæs
Triers, nærmest stillbilleder, trækker stort og flot på malerier som John Everett Millais "Ophelia" og romantikkens dybe og mørke farver. Mest interessant er at filmen åbner med at "Jægeren i sneen", af Pieter Bruegel den ældre, langsomt går i brand. Triers fokus og referencer på kunsten igennem hele værket har næsten ikke været større i hans lange filmkarriere.
Derfor har Brandts arrangement om "Melancholia", til lejligheden, fået professor i kulturvidenskab Jacob Bøggild til at give publikum en introduktion til filmen. Med en introduktion til filmens kunstreferencer, og dennes betydning for filmens indhold, vil publikum med sikkerhed få en helt ny oplevelse af at se Triers (måske) bedste film.
Info
Arrangement og filmvisning finder sted på Brandt i Odense d. 20 januar. Se mere her
Selve udstillingen løber frem til d. 29/07/18