Af Nanna Spettrup, d. 15.12.16
Skal julen eller nytåret krydres med et galleribesøg? Så tag forbi V1 Gallery i den karismatiske kødby, hvor du kan opleve to farvestrålende udstillinger henover julen – så luk lyset ind og gå på opdagelse i den sanselige bydel.
Fra d. 25. november til d. 14. januar viser V1 Gallery to separate udstillinger af Danny Fox og Rose Eken. Udstillingerne har begge internationale og historiske islæt, og ”A Spoon With The Bread Knife” og ”Can” er på den måde med til at cementere Kødbyens globale udsigt og lokale kolorit. Kulturen trives på det gamle flæsketorv, hvor hippe gallerier og hotte restauranter kæmper om de besøgendes gunst. V1 Gallery kan findes på adressen Flæsketorvet 69-71, så giv dig selv en storbyoplevelse og besøg de autentiske lokaler.
A Spoon With The Bread Knife (Danny Fox)
Den unge, succesfulde britiske kunstner Danny Fox har indtaget V1´s stueplan, og fyldt galleriets primære udstillingsrum med en mængde af sine farvestrålende naivistiske malerier. Hans kunstneriske interesse startede allerede i hans barndom, og han har da også bevaret noget af barnets formsprog og farvevalg i sine malerier. A Spoon With The Bread Knife er et farvestrålende eksempel på hans autodidakte kunstpraksis, der rummer en masse form- og farvemæssige referencer til tidligere tiders store malere. Hans motivers historie er ligeså lang som menneskelighedens og kunsthistorien selv, og det er da også mennesket der udgør udstillingens primære omdrejningspunkt. Mænd til hest, stærke kvinder og frugtskåle pryder galleriets rå vægge, og skaber en varm kontrast til den kølige kødby.
Danny Fox, The Dessert Spoon (In Red Harmony), 2016.
Værkerne rummer også en masse sproglige referencer, og hans personlige billedsprog stiller mange fortolkninger til rådighed for beskueren. Værkerne giver både plads til figurationens fortællinger og til abstraktionens mystik, og udvalgte figurer (fx skeer) og farver (dyb rød) går igen i udstillingen. Udstillingens titel spiller på et engelsk rim, hvori ”bread knife” betyder ”kone” og ”spoon” betyder ”putte” (altså ”et put med konen”). Flere af værkerne er forsynet med små skriftlige udsagn og som beskuer bliver man underholdt af at afkode disse malerier, der på én gang synes personlige og universelle. Er man til kunstnere som Tal R, Matisse og Basquiat, vil man helt sikkert nyde den farvestrålende udstilling og dens delikate, utæmmede barnlighed.
Danny Fox, Mickey Mantle At The Frenchman Hotel / Heligan, 2016.
CAN (Rose Eken)
Rose Ekens udstilling Can kan opleves i galleriets kælder, hvor den på spændende vis synes at gå i dialog med galleriets smårodede magasin. Den lille udstilling er ligeledes en farvestrålende en af slagsen, om end den tager sig mere stringent ud. Can tager udgangspunkt i nogle gamle malerdåser – nærmere bestemt ikonet Jackson Pollocks malerdåser. Efter at have gransket et gammelt fotografi af den legendariske kunstners atelier, skabte hun i 2015 en række keramiske objekter, som hun kaldte Homage A Pollock. Hun kunne imidlertid ikke lægge motivet fra sig og i foråret 2016 påbegyndte hun serien CAN, der foruden 16 nye eksperimenterende malerier, inkluderer de oprindelig keramiske objekter.
Rose Eken, udsnit fra udstillingen ”Can”, 2016.
Rose Eken er født i Danmark i 1976, men har opnået anerkendelse udenfor landets grænser. Hun afsluttede sin uddannelse fra Royal College of Art i London i 2003, og er blandt andet også anerkendt i USA hvor hun har samlet inspiration til sit aktuelle formsprog. Hendes kunst tager udgangspunkt i nogle af vores kulturs konkrete steder, former og begivenheder, ganske som vi kender det fra poparten. Den vanskelige ”tinsel-teknik” er hentet fra The American Folk Art Museum i New York, og blev primært praktiseret af amerikanske kvinder mellem 1850 og 1890. Hendes malerteknik reproducerer og forvrænger velkendte motiver, som forskydes i en æstetisk retning.
Rose Eken, Homage a Pollock, 2015.
For mere information se www.v1gallery.com