Indkøbskurven er tom.
To Franskmænd og en By
To Franskmænd og en By

Af Sarah Guldager Wilstrup

Nøne Futbol Club, Årets Bykunstnere.
Cph Art Week 2016. Hovedbiblioteket.

I forbindelse med Cph Art Week der løb af stablen i sidste uge, havde den franske kunstnergruppe Nøne Futbol Club fået tildelt rollen som årets bykunstnere. Rollen indebar at kunstnergruppen havde op til flere værker udstillet rundt omkring København. Udover installationen Get Likes på hovedbiblioteket i indre by, har franskmændene haft travlt med tre forskellige performances i løbet af ugen.

Da de to franskmænd ikke havde været i København før, tog de tre måneder inden festivalen et smut forbi byen for at udforske og fornemme hvad de skulle repræsentere. Med bund i dette har Nøne Futbol Club udvalgt forskellige steder de ønskede at udstille, samt hvad der skulle udstilles.

Nøne Futbol Club består af Séraphim Ranson og Colas Claiss, der kender hinanden fra grafisk design-uddannelsen i Paris. Sammen etablerede de kunstnerkollektivet i 2009.

Deres humoristiske og legende attitude der præger værkerne, minder om to rebelske teenagere, der ønsker at skabe opmærksomhed omkring samfundets fejl og mangler. Duoen beskriver deres måde at arbejde på, som var de én kunstner, og sammenligner dem selv med hackere, der søger kreative omveje i deres omgivelser gennem kunsten.

Likes og Fuglemøg
På Københavns hovedbibliotek indtog kunstnergruppen foyeren med et af deres hovedværker fra serien Bird’s Thoughts. Her kunne man opleve et forvokset fuglebur med 80 mågefinker på siddepinde, der var placeret strategisk således at fuglenes efterladenskaber på gulvet udformede værkets titel Get Likes. Værket har ageret som et aktivt værk med levende fugle og et budskab der i løbet af ugen er blevet mere og mere tydelig.

Nøne Futbol Club, udstillingsfoto fra Get Likes på Hovedbiblioteket. Foto venligst udlånt af Cph Art Week 2016. 

Bird’s Thoughts har været udstillet i forskellige afskygninger siden 2013 med nye budskaber hver gang. Værket har dog ændret sig en smule siden, da der i begyndelsen blev anvendt den klassiske bydue. For at tilpasse værket til Cph Art Weeks tema Open Gestures, er duen skiftet ud med mågefinken, da den efter sigende skulle være en mere social, tolerant og rolig fugleart.

Da hovedbiblioteket er en offentlig bygning, har det været nødvendigt at tage nogle forbehold med henblik på fuglenes velvære. “De har alt, hvad de har brug for” stod der på bibliotekets opsatte gule skilte og man frabad fodring af fuglene. Her stod fuglearten beskrevet som domesticerede og ikke til at finde i den vilde natur. De er derfor ikke vant til for meget uro og stresses let. De små fugle virker sarte og uroen fornemmes i den måde hvorpå de flyver forvirret rundt ved de mindste lyde. Man fornemmer mere en lettere frustreret fugleflok, end sociale og tolerante gemytter. Placeret i bibliotekets mest levende og larmende rum, sad de for at få likes.

Nøne Futbol Club, udstillingsfoto fra Get Likes på Hovedbiblioteket. Foto venligst udlånt af Cph Art Week 2016. 

Serien Bird’s Thoughts består af varierende udgaver af buret med fugle der bidrager til en sætning i bydeform, i form af deres afføring. Bydeformen i budskaberne afslører tematikken i serien, hvor fuglelorten har udført værker med titlerne Get High, Get Rich, Hold On og Get Boody Job. I nogle af værkerne er selve bunden af buret efterfølgende blevet udstillet som et værk i sig selv. “Sig det med blomster” eller i dette tilfælde med fuglelort. Nøne Futbol Club håber, at de med fuglelorten kan skabe opmærksomhed omkring den måde, reklamer kommunikerer på. Reklamerne fortæller os konstant om alt det, vi skal og bør. Samt alt det vi skal nå og hvem vi skal være.

De flygtige Performances
Udover Get Likes på Hovedbiblioteket, har Nøne Futbol Club haft travlt med flygtige performances rundt omkring i byen. De satte gang i kunstugen allerede fredag d. 26. august med kunstbussen ART SHUTTLE, der transporterede Cph Art Weeks gæster rundt fra Statens Museum for Kunst til CHART Art Fair på Charlottenborg med kunstneriske indslag undervejs på turen.

Om onsdagen opstillede kunstnerne performancen Work n ̊844: Karousel på Thorvaldsens Museum, der var kreeret særligt til stedet. Kunstnergruppen var faldet for Thorvaldsens Museum på deres tur til København tre måneder forinden. Især Bertel Thorvaldsens trang til at rejse fascinerede de to franskmænd, og dette blev temaet for værket. Performancen fandt sted i museets gård og gengav et billede af en travl lufthavn med frivillige deltagere, der bar hver deres kuffert alt imens de bevæge sig i en cyklisk gang. En humoristisk gengivelse af rejsen mellem fødsel og død.

Nøne Futbol Club, performance fra Work n ̊844: Karousel på Thorvaldsens Museum. Foto venligst udlånt af Cph Art Week 2016. 

Nøne Futbol Club, performance Work n ̊844: Karousel på Thorvaldsens Museum. Foto venligst udlånt af Cph Art Week 2016. 

Som årets bykunstnere havde de to franskmænd fået æren af at lukke festivalen søndag aften med en performance; Work n ̊016: Line dance. Den fandt sted ude hos det nyåbnede Copenhagen Contemporary og i forbindelse med deres bidrag til Cph Art Week ART BAR, der ugen igennem har dannet rammerne for adskillige performances af forskellige kunstnere. Work n ̊016: Line dance er tidligere blevet udført på Art Weekend Aarhus 2016, der fandt sted d. 27 - 29 maj.

I performancen sætter kunstnerne et reb om livet af frivillige deltagere og sammen indfanger intetanende forbipasserende. Meningen med performancen er at skubbe til vores intimsfære.

Bykunstnerens København
De tre performances med hver deres budskab og udtryk, havde en flygtig karakter. Kontrasten mellem flygtigheden og tilgængeligheden i værkerne, giver et billede af den måde vi færdes i byrummet. Vi vil det hele, men når aldrig alt det vi vil.

På trods af diversiteten i Nøne Futbol Clubs kunstneriske indslag til Cph Art Week i form af levende og flygtige objekter, giver de alle en let genkendelig efterklang. Man kan sidde tilbage med en følelse af at være lidt ramt. Med lidt selvironi kan man spørge sig selv, om kunstnerduoen har taget deres rolle som årets bykunsntere som en opfordring til at skabe en humoristisk kommentar til os danskere.

Det at få to udenlandske kunstnere til at agere årets bykunstnere i København, skaber et interessant billede af vores samfund. Vi vil gerne opfattes som verdens lykkeligste folk. Sociale, tolerante og rolige. Virkeligheden er nok nærmere, at vi er en lidt sart flok, der har alt for travlt med at nå det hele og få likes for det. Dem der hurtigt ville flyve væk, hvis nogen fremmede rykkede til vores intimsfære.

http://nonefutbolclub.com

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer