Indkøbskurven er tom.
Glæd dig til Gl. Holtegaards efterårsudstilling
Glæd dig til Gl. Holtegaards efterårsudstilling

Af Josefine Reinholdt Kjærgaard.

12.08.16.

Kunstudstillinger er bare mere uforglemmelige, når de vækker vores sanser. Derfor kan du allerede nu begynde at se frem til kunsthallen Gl. Holtegaards store efterårsudstilling ”Frydefuld gysen – Barokke spejlinger før og nu”. En udstilling, der opfordrer beskueren til at overgive sig til den nydelsesfulde kødlighed, før det er for sent – og det bliver det på et øjeblik!

Om lidt begynder bladene at visne. Landskabets farver bliver brændte og mættede, og ganske kort tid efter står træerne kolde og nøgne, mens den fugtige skovbund dufter sødt og råddent i arbejdet med at nedbryde alt det, der denne sommer lyste grønt, sprødt og friskt.

Mens komposteringen af sommermånederne finder sted udendørs, venter dig frydefulde gys i den gamle pragt-barokvilla i Holte, hvor kunsthallen Gl. Holtegaards skiftende udstillinger opstår i stuerne. Og udstillingen dette efterår mimer naturens gang. For temaet for ”Frydefuld gysen – Barokke spejlinger før og nu” er skønhedens og velstandens ulyksalige forgængelighed. Skønheden er frydefuld, dens forfald får os til at gyse!

Johann Sigismund Ebert: Vanitas, u.å., Olie på kobber, 15,5 x 20,5 cm Courtesy Statens Museum for Kunst © SMK Foto

Det skønne og lystbetonede bliver på udstillingen sidestillet med forrådnelse og død i form af vanitasmotiver som kranier, timeglas, sæbebobler og visne blomster, og sådan lader kunstnerne bag de indhentede værker beskueren forstå altings forgængelighed. Skønheden er flygtig og må værdsættes, før den dør og er borte. En morale som kun tydeliggøres, når temperaturen falder og alt gradvist bliver mere gråt udenfor.

Et tidsspring af de store
Værkerne, som er ved at blive installeret på Gl. Holtegaard as we speak, spænder vidt tidsmæssigt. Derfor kan vi se frem til at opleve barok-oliemalerier dateret i 1600-tallet side om side med videoværker og collager så aktuelle, som de kan blive.

Blandt barokkunstnerne finder vi Johann Sigismund Ebert og Ignaz Stein, mens repræsentanterne af vores samtidskunst tæller stjerner som Elmgren & Dragset og Damien Hirst.

Damian Hirst: For the Love of God, The Diamond Skull, 2007, Serigrafi med blank lakering og diamantstøv på papir. ARKEN Museum for Moderne Kunst. Foto: Anders Sune Berg

Sammenstillingen kan synes umage ved første øjekast. Men med udstillingen peger Gl. Holtegaard på en tendens i samtidskunsten, som bliver endnu mere tydelig med inddragelsen af de ældre værker. Barokkens vanitasmotiver tages nemlig op af mange nutidige kunstnere og finder nye klangbunde og udtryk, som kan røre os den dag i dag.

Vanitas i et nyt perspektiv
De nutidige fortolkninger af vanitassymbolikken, som kan beses på udstillingen, spejler sig i barokkunstnernes moralske påmindelser, men nuancerer dem i lyset af udviklingen og giver stof til eftertanke for den nutidige beskuer.

Saara Ekström, Cries and Whispers, 2002, Stilbillede fra video: Betacam SP, HD projection: 8:47 min.

Krop og kødlighed er mere flydende størrelser end nogensinde, og selvom velstanden i selskab med dygtige kirurger giver os mulighed for at udsætte forfaldet, ved vi, såvel som man gjorde i barokken, at tiden ikke lader sig narre. Sommer bliver til efterår, og vi bliver ældre. På den måde lægger kurrateringen af Frydefuld gysen på ny op til sansningen af vores magtesløshed over for tidens tand og det skønnes fald.

Tilmed bliver det soleklart, hvordan vanitasmotivet, som netop dyrker altings bortgang, er alt andet end forgængeligt i sig selv. Vores fascination af skønhedens forfald står uden for tid, og drager os fortsat til sig. Særligt på en dag som denne, hvor efteråret lurer.

Udstillingen ”Frydefuld gysen – Barokke spejlinger før og nu” kan ses på Gl. Holtegaard fra d. 26. august til d. 30. december 2016. Læs mere på http://www.glholtegaard.dk

Jeppe Hein: Smoking Bench, 2002, Røgmaskine, rustfrit stål, pude, spejl, Bænk 45 x 50 x 50 cm, spejl variabelt, Courtesy Bonniers Konsthall. Installationsfoto: Per Kristiansen

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer