PORTRÆT: Af Natascha Degnova 06.07.2016
Den 2. juli åbnede Grimaldi Forum i Monaco op for en storslået og unik udstilling med nogle af Francis Bacons største værker. Vi har lavet et lille portræt af den interessante kunster og giver en introduktion til udstillingen.
Francis Bacon, Head VI, 1949, Oil on canvas, 93,2 x 76,5 cm, Arts Council Collection, Southbank Centre, London © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved
Fra stille dreng til flamboyant kunstner
De fleste kender til Francis Bacon eller genkender hans særprægede malerier og malestil, der både kan forarge og fascinere som i hans fortolkning af Velazquezs maleri af Pave Innocent X. Bacon blev født af engelske forældre bosat i Dublin i 1909. Han voksede op som en enspænder, hvilket ikke var helt selvvalgt, men på grund af en slem astma der ekskluderede ham fra en del af samværet og aktiviteterne med de andre børn. Bacons astma grundlagde også hans dysfunktionelle forhold til sin far, der så ham som svag og ikke som en rigtig mand, hvilket forværredes da Bacons homoseksualitet blev tydelig.
For at gøre sin søn til en rigtig mand og for at få ham til at lave noget ”produktivt” med sit liv, sendte Bacons far ham til Berlin. Byen havde ikke den effekt Bacons far intenderede, men var med til at lægge kimen til den kunstner Bacon senere blev, da han i Berlin fandt ligesindede og følte sig accepteret og komfortabel med sig selv og sin kreativitet.
Bacon flyttede for en periode til Paris (en by han i sit liv vendte tilbage til mange gange), hvor han for første gang stiftede bekendtskab med nogle af de kunstværker der senere skulle inspirere ham dybt. I London forsøgte han sig som Indretningsarkitekt og oplevede en vis succes hermed, men mødet med kunstneren Roy De Maistre i samme periode gjorde at Bacon herefter dedikerede sit liv til kunsten. Bacon var en særlig karakter, der levede livet fuldt ud som det passede ham frem til sin død i 1992. Han var kendt for sin bramfrie tone og flamboyante livstil. En livstil der foruden længere ophold i eksklusive byer involverede druk, gambling og komplicerede forhold.
Francis Bacon, Studies of the Human Body, 1970, Oil on canvas, 198 x 147,5 cm Private Collection, Courtesy Ordovas © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved, DACS 2016
Kunstneren og værkerne
Der er skrevet stakkevis af bøger om Francis Bacon, nok fordi han falder i den ”stereotypiske kategori” af kunstnere, der er interessant at prøve at forstå. Han var homoseksuel og især kendt for sit forhold til den unge George Dyer, vis selvmord Bacon portrætterede. Bacon var også en ”rigtig” kunstner, hvis man tager klichéforestillingerne om en kunstner med i betragtningerne. Han var nemlig dybt alkoholiseret, men formåede alligevel at fungere som produktiv maler. Hans atelier, der for ham måske var organiseret kaos, lignede for en udefrakommende et bombekrater eller en losseplads og kunne måske ses som synonym på hans sindstilstand.
De mange bøger om Bacon som kunstner matches af tilsvarende mange teorier og analyser om hans værker. Måske fordi hans malerier ikke giver klar mening ved første øjekast, men kræver fordybelse når hans former leder tankerne hen på noget genkendeligt, for så at blive ødelagt af vilde fordrejede penselstrøg. Bacons værker fascinerer fordi man tror at de kan forklares, men så alligevel ikke, når de drager og frastøder på samme tid. Maleriernes farver og motiver vidner både om en følsom kunstner, der synes at have kunnet se en anden virkelighed og en kunstner der har kunnet fange essen af sine subjekters personlighed. En kunstner der forstår sit håndværk uden at dikteres af det, når han til dels lader sig forføre af følelser og intuition.
Francis Bacon, Turning Figure, 1962, Oil on canvas, 198 x 144,5 cm, Private Collection
© The Estate of Francis Bacon. All rights reserved, DACS 2016.
Francis Bacon, Portrait of Michel Leiris, 1976 Huile sur toile, 35,5 x 30,5 cm, Donation Louise et Michel Leiris, 1984 Centre Pompidou, Paris - Musée national d'art moderne/Centre de création industrielle © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved, DACS 2016.
En unik udstilling om en enestående kunstner
Det er en af de få gange at så mange af Bacons værker er samlet på ét sted. Foruden en undersøgelse af Bacons forhold til Monaco og Frankrig, fokuserer udstillingen på hans udvikling som kunstner og viser blandt andet for første gang nogensinde Bacons første ”Watercolour”, 1929, og sidste værk ”Study of a Bull” 1991, sammen. ”Francis Bacon: Monaco and French Culture” viser over 60 af Bacons værker sammen med malerier fra kunstnere, der efter Bacons eget udsagn inspirerede ham - såsom Toulouse-Lautrec, Picasso og Léger. En udstilling med værker af den kaliber forudsætter en masse forhandling og er muliggjort via store lån af værker fra både offentlige og private samlinger rundt om i verden. Så har man mulighed for at se udstillingen er den klart et must. Og skal man ikke forbi Monaco denne sommer, er det stadig en klar anbefaling at man på anden vis fordyber sig i og lader sig inspirere af Bacons særlige univers.
Francis Bacon, Watercolour, 1929, Pencil, black ink, watercolor and gouache, 21 x 13 cm, MB Art Collection © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved
Du kan finde mere information om udstillingen og Francis Bacon her.
Foto øverst: Francis Bacon at Vaux-le-Vicomte in 1977. Copyright Eddy Batache