Indkøbskurven er tom.
Kunstnernes Efterårsudstilling slår rekord: Aldrig har der været så mange ansøgere
Kunstnernes Efterårsudstilling slår rekord: Aldrig har der været så mange ansøgere

Nyhed. Af Olivia B. Lynglund. 03.december 2020. 

Kunstnernes Efterårsudstilling, der i år fejrer 120-års jubilæum, kan samtidig fejre et rekordhøjt ansøgertal. Interessen for at få lov til at udstille i Den Fries ikoniske museumshal er støt stigende, og der florerer forskellige bud på, hvorfor flere og flere vælger at indsende deres værker. 

Det er et specielt år for Kunstnernes Efterårsudstilling. De kan nemlig markere deres 120-års jubilæum med at slå rekord i antallet af ansøgninger fra håbefulde kunstnere.

I 2019 kunne Kunstnernes Efterårsudstilling stolt melde ud, at 546 personer havde ansøgt om at blive en del af den eftertragtede udstilling for samtidskunst, hvilket var et væsentligt højere tal, end man havde set de forgangne år. I år er tallet altså steget yderligere og endda med en markant stigning på 708 kunstnere, der ansøgte med i alt 3141 værker. Det svarer til, at ansøgertallet er vokset med 30 procent siden sidste år.   

Magasinet Kunst har dykket ned i, hvad der ligger til grund for denne opadgående interesse blandt vores samtidskunstnere.

En kollegial invitation
Ifølge kunstinstitutionen selv er det svært at sige noget entydigt om, hvorfor man lige nu ser en så markant stigning i ansøgerantallet. KE’s bestyrelsesformand Tomas Skovgaard tror dog på, at udstillingens øget tilstrømning af ansøgere kan hænge sammen med, at KE ses som kollegial invitation af mange, fordi udstillingen er initieret af kunstnere.

”Udstillingen arrangeres af kunstnere, ligesom udstillingens jury består af kunstnere (samt en kunsthistoriker). Her får kunstnere tidligt i deres karriere mulighed for at præsentere deres materiale for mere erfarne og etablerede kollegaer og gå i dialog om de ting, der optager dem, og som de beskæftiger sig med kunstnerisk,” siger han.

Muligheden for at indgå i et kollegialt fællesskab og bidrage til et levende sted for samtidskunst og kunstnerisk erkendelse, initieret af kunstnere, er historisk enestående, mener Tomas Skovgaard:

”Det er et privilegium, der handler om andet og langt mere end bare det at opnå institutionel anerkendelse fra en etableret institution."

Kunstnernes Efterårsudstilling 2020. Foto: I DO ART Agency

Den Frie spiller en afgørende rolle
Siden 1915 har Den Frie, med ganske få undtagelser, huset Kunstnernes Efterårsudstilling. Den Frie og KE har dermed en fælles historie, der går mere end 100 år tilbage. Det skaber en stærk relation, som også har indflydelse på regnestykket, mener direktør for Den Frie, Dina Vester Feilberg:

”Historisk set har KE spillet en betydelig rolle i den kunstneriske fødekæde som et af de ganske få steder, hvor håbefulde kunstnerspirer kunne få deres debut – blive opdaget – og dermed sætte gang i en reel kunstnerisk løbebane. Sådan er det ikke længere,” siger hun.

I dag er visningsmulighederne mange og forskelligartede, og Dina Vester Feilberg er ved den overbevisning, at de ikoniske lokaler og historien bag af samme grund har stor vægt i dag.

”Siden 1890’erne har Den Frie spillet en betydelig rolle i dansk kunstliv. Som udstiller på Den Frie bliver du derfor del af et kraftfuldt sted og historie. Du træder på sæt og vis ind i et fællesskab, der rækker ud over din egen tid. Det, tror jeg, appellerer til mange i dag,” tilføjer hun.

Kunstnernes Efterårsudstilling 2020. Foto: I DO ART Agency

”Udstillingsplatformen er et vigtigt redskab”
J.F. Willumsens smukke bygning er da også kendt for at være udstillingssted, der blev opført for at gøre op med den akademiske kunstelites magtmonopol tilbage i 1898. Den Frie Udstillingsbygning, som markerer sit budskab med den forgyldte pegasus over indgangen, der rider for den frie kunst, har tradition for at afholde alternative udstillinger, der omfavner samtidskunstens fællesskaber.

Spørger man medcensor Yvette Brackman er det også helt essentielt, at kunstnerne får mulighed for at udstille i et etableret kunsthus:

”At denne egalitære tilgang til udstilling finder sted i en af Danmarks smukkeste og mest prestigefyldte udstillingshaller er et vigtigt redskab, der gør det muligt at opdage værker, der måske ellers går under radaren i en kunstscene, som er reguleret af officielle kulturelle kanaler, såsom optagelse på kunstakademierne, private gallerier og støtte fra kulturministeriet,” siger hun.

Ud af de 708 ansøgere, er 31 kunstnere blevet udvalgt af et censorpanel til at udstille deres værker, som lige nu kan opleves på Den Frie Udstillingsbygning.

Udstillingen løber frem til den 13. december.

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer