Indkøbskurven er tom.
Orlando: sprudlende humor, flæser og kønsdebat
Orlando: sprudlende humor, flæser og kønsdebat

SCENE: Af Anna Cæcilia Fløche.
24. 09. 2018.

Elisa Kragerup, ny kunstnerisk chef på Betty Nansen Teatret, iscenesætter Orlando som sin åbningsforestilling. Forestillingen, som er baseret på romanen Orlando af Virginia Woolf, byder på ekstravagante kostumer, imponerende scenografi og refleksion over vores opfattelse af køn.

Virginia Woolfs roman Orlando udkom første gang i oktober 1928. Romanen er på en gang romantisk, absurd og eventyrlig. Fortællingen starter i 1500-tallets elizabethanske London og slutter den 11. oktober 1928. Virginia Woolf, en af det 20. århundredes største forfattere, led af tilbagevendende depressioner og medfølgende sammenbrud. Hendes værker er typisk skrevet som bevidsthedsstrøm, en fortællemåde der lader personernes iagttagelser, følelser, refleksioner og handlinger bære historien frem. Romanen er på sin vis et langt kærlighedsbrev, skrevet af Virginia Woolf til hendes veninde og elskerinde Vita Sackville-West. Et af Woolfs helt store emner i hendes litteratur var de kvindelige kunstneres muligheder i et mandsdomineret samfund. Og netop dette emne gør sig også gældende i Orlando.


Orlando, Betty Nansen Teatret. Foto: Natascha Thiara Rydvald. 

Hypermoderne køn
Med Orlando præsenterer Betty Nansen en forestilling der er sprudlende i sin humor og skarp i sin ironi omkring samfundets kønsroller og stereotyper. Selvom handlingen foregår over flere århundreder og langt tilbage i historien, og selve romanen er skrevet for næsten hundrede år siden, synes emnet stadig højaktuelt.
 ”På mange måder foregriber fortællingen sin egen – men også vores – tid. Den fremstiller køn hypermoderne som noget flydende, vi bevæger os i mellem. Det handler grundlæggende om, at man søger sin identitet, sit sande jeg, og så opdager man, at man er tusindvis af jeg’er,” siger Elisa Kragerup om forestillingen.
Maria Rossing spiller den unge, attraktive, litteraturelskende Orlando, der bevæger sig gennem fire århundreder, uden at ældes. Undervejs skifter Orlando desuden køn, som var det det naturligste i verden. Orlando møder vi første gang som smuk ung mand, men efter hans udkårne, den russiske fyrstinde Sasja, knuser hans hjerte, vågner han som kvinde og oplever nu pludselig korsettets snærende bånd og samfundets komplette degradering af kvinder, på egen krop. Foruden Maria Rossing medvirker Mikkel Arndt, Tina Gylling Mortensen, Xenia Noetzelmann og Anton Hjejle. Ligesom Maria Rossing, skifter de andre skuespillere løbende køn og det er nærmere reglen end undtagelsen, at mændene spiller fyrstinder og dronninger i korset og slør, hvorimod kvinderne spiller kaptajner, sømænd og adelsmænd.


Orlando, Betty Nansen Teatret. Foto: Natascha Thiara Rydvald. 

Imponerende scenografi
Scenograf Maja Ravn, står bag forestillingens imponerende kostumer, der med forstørrede detaljer, gengiver over 400 års modehistorie. Et enormt spejl danner den fysiske baggrund for hele forestillingen. Undervejs tippes spejlet både frem og tilbage og spejler på den måde både skuespillere, loft, gulv, sal – og publikum. Det enorme spejl reflekterer både isvinteren i forestillingens begyndelse og det diskotekslignende dansegulv, mod forestillingens slutningen. Undervejs daler sne yndigt ned over scenen, guldornamenterne på salens balkon lyses op, korsetter og skørter tages af og på og ligesom tid og sted er flyvsk og flydende i forestillingen, får spejlet, som udgør scenens baggrund, salens gulv og loft til at flyde sammen. Pludselig kigger vi som publikum ikke kun på scene og skuespillere men også på os selv. Scenografien er i den grad en af forestillingens forcer. Med synsbedrag, smukke kostumer og imponerende effekter er Orlando både medrivende og overraskende.


Orlando, Betty Nansen Teatret. Foto: Natascha Thiara Rydvald. 

Ny kunstnerisk chef
Elisa Kragerup overtog den 1. juli 2018 den kunstneriske ledelse af Betty Nansen Teatret. Som instruktør skaber hun teaterforestillinger, som udfordrer vanlige formater og genrer. Nye fortælleformer udforskes og som det er tilfældet med det enorme spejl i Orlando - engageres publikum på nye måder. Elisa Kragerup har været fast tilknyttet Det Kongelige Teater, gennem de sidste seks år. Her har hun skabt flere anmelderroste succeser som Menneskedyr og Metamorfoser.


Orlando, Betty Nansen Teatret. Foto: Natascha Thiara Rydvald. 

Profilbillede: Orlando, Betty Nansen Teatret. Foto: Natascha Thiara Rydvald. 

Orlando
Betty Nansen Teatret, Frederiksberg Allé 57, 1820 Frederiksberg C
14. september 2018 – 13. oktober 2018
Spilletider: Tirsdag - fredag klokken 20, lørdag klokken 16, søndag klokken 15
www.bettynansen.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer