OMTALE af Frederik Westergaard
D. 28/06/18
I forbindelse med Rubens Barokfestival 2018 i Antwerpen har barokkens førstedame egentlig set dagens lys for første gang siden hun var aktiv. Michaelina Wautier (1617-1689) historie er ligeså fascinerende, som hendes malerier.
"To piger som helgenerne Agnes og Dorothea"
Mystikkens lyksaligheder
Det er svært at vide hvem Michaelina Wautier var. Det største problem kunsthistorikere har er, at historisk dokumentation om kvindelige kunstaktører før slutningen af 1800-tallet næsten er umuligt at opdrive. Derfor er Michaelina også så fascinerende for nogle af Belgiens førende kunsthistorikere. Netop fordi hun (endnu) er denne mystiske kvinde, som tilsyneladende har været ganske højt oppe i det flamske kunsthierarki, men som vi ikke kender noget til, så har denne mystik været ganske god for Michaelina for eftertiden.
Hun er mere populær i dag end nogensinde, og måske skyldes dette mystikken som omkredser hende. Vi ved stort set ingenting om hende. Hun begynder ført af florere i kunstessays fra midten af slutningen af 1700-tallet, og midten af 1800-tallet, dog kun som fodnote i henhold til sine portrætmalerier. Vi ved at Michaelina var aktiv fra hun var 39 år til, at hun blev 55. Hun døde i en alder af 85, men vi ved stort set intet om hvad hun foretog sig før hun blev 39 år, og efter hun fyldte 55.
"To drenge der blæser bobler"
Respekteret men ikke husket
Grunden til hendes pludselige forsvinden er kunsthistorikerne ikke helt enige om, men der er bred enighed om at årsagen ikke er én egentlig. Selvom at hun var en velrespekteret maler i sin samtidig, så manglede kvinder på den tid status til at kunne blive optaget i organisationer, foreninger og selskaber. Derfor er der ingen officielle beskrivelser af Michaelina og hendes kunstneriske virke. Ingen havde anledning til at skrive om hende. Ikke fordi hun ikke var velrespekteret, men fordi hun ikke kunne optræde i offentligheden, som hendes samtidige malerkollegaer kunne.
Derudover så giftede Michaelina sig aldrig, hvilket betød at hun ikke kunne gifte sig ind i det offentlige søgelys, som ellers havde været en af mulighederne for en kvinde af hendes status på denne tid. En kendt og velrespekteret ægtemand havde sandsynligvis skaffet hende den offentlige opmærksomhed der skulle til for, at hun kunne blive husket for eftertiden.
Slutteligt, så havde Michaelina ingen offentlige følgere, om man vil. Der blev ikke skrevet digte, sonater eller lovprisninger om hendes malerier, som der blev gjort med mange af hendes kollegaer.
Da Michaelina hovedsageligt arbejde efter private kontrakter, så blev hendes malerier heller ikke udstillet til offentligt skue på samme måde, som hendes kollegaer gjorde. Da Michaelina døde, så blev hendes livsværker gemt inde i de rigmandsvillaer, som de blev malet i.
"Bacchus Triumf"
Malerisk storttalent
Michaelina malede ikke blot portrætter. Hun malede øjebliksbilleder fra hverdagen i 1600-tallet, historiske malerier fyldt med historier og tableauer. Hendes historiske malerier var både af religiøs karakter og ikke-religiøs karakter. Hun blandede voveligt stilarter fra klassisk renæssancekunst, men lod sig influere af rebeller såsom Caravaggio.
I hendes magnum opus ’Bacchus Triumf’, viste hun at hun også mestrede de store komplekse malerier. De mange historier på maleriet, samt maleriets symbolik er fuldstændig på højde med de tilsvarende malerier, som f. eks. Peter Paul Rubens eller Michelangelo malede. Grundet hendes køn har hun ikke kunne bruge nøgne mænd, som modeller og det er derfor så utrolig imponerende, at hun har kunne male så præcist og fængende ud fra den frie fantasi. Hun var virkelig mesteren indenfor mandlig anatomi i barokken.
"St. Joseph der holder en buket liljer"
International eftersøgning
Ikke alle Michaelinas malerier er fundet, og udstillet. Derfor har museet MAS i Antwerpen igangsat en stort international skattejagt på hendes malerier, og der vil med tiden dukke flere ukendte mesterværker op. Indtil videre har eftersøgningen bragt omkring 30 af hendes malerier tilbage til Antwerpen, hvor hun med stor sandsynlighed boede og arbejdede.
Michaelina kan opleves som et led i Rubens Barokfestival 2018 i Antwerpen på museet MAS, og er næsten hele turen til Antwerpen værd. Læs mere her: https://www.mas.be/en/michaelina