Oplev nogle af de nyeste værker af den store tyske maler Daniel Richter
Anmeldelse af Louise Skafte
29. september
Hvor Richters tidligere figurative malerier synes at være revolutionære og samfundskritiske, skildrer Richter i sine nye malerier enkeltindividers ensomhed, handlingslammelse og fortvivlelse. Richters billeder portrætterer individets lidelse i det moderne samfund og vi bliver som beskuere vidner til vores samfunds skyggesider.
Kødbyen er Københavns uhøjtidelige galleri-mekka, og frem til d. 24. Oktober giver Galleri Bo Bjreggaard med udstillingen Daniel Richter "New Works" mulighed for at opleve nogle af de nyeste værker af den store tyske maler.
Daniel Richter. Fear of a white sneaker planet, 2015. Foto: Anders Sune Berg
Frygt uden ansigt
Værket ”Fear of a white sneaker planet” er efter min mening Richters stærkeste billede på udstillingen. Her ser man virkelig Richters eminente fornemmelse for farver, lys og mørke. Richters sarkastiske titel bidrager kun til øget forvirring. Hvad er det vi ser? Kutteklædte skaterfyre, eller en hel bande af manden med leen? Måske begge dele, måske et billede af en frygt vi ikke kan sætte ansigt på? Richter giver ingen svar men opfordrer sit publikum til at stille spørgsmål.
Daniel Richter. Untitled, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Livets tvetydighed
På sarkastisk og sorgmodig vis minder Richter os om verdens og livets tvetydighed.
I Migrant Woman, ses Richters tvetydige og modsætningsfyldte situationsskildringer. På billedet ser vi en lysning i skoven, med blå himmel for oven. I midten af dette, ellers idylliske sceneri, står ”Migrant Woman” og brækker sig.
Daniel Richter. Migrant woman, 2015. Foto: Anders Sune Berg
En underlig skæv fornemmelse
”Taking out the garbage on a windy day” er interessant i forhold til sin rumlige komposition, beskæring af billedet, og de lodrette brædder på huset, giver en underlig skæv fornemmelse. Det er som om at huset, så at sige, knækker rammen. Igen, gør titlen os ikke meget klogere på, hvad det er for en situation vi er vidner til. Men stemningen er ikke til at tage fejl af, der er noget helt galt.
Daniel Richter. ”Taking out the garbage on a windy day”, 2013. Foto: Anders Sune Berg
Richters seneste forvandling
Udstilling rummer også et kig ind i Richters seneste forvandling mod det mere abstrakte billedrum, som i værket ”Shoplifters united”, hvor vi ser surrealistiske og drømme-/ mareridtsagtige figurer gå i opløsning i et rum der er ved at kollapse. Vi mister orienteringen. Måske er det Richters kommentar til en verden der kan synes at have mistet sin orientering?
Daniel Richter. ”Shoplifters united”, 2015. Foto: Anders Sune Berg
Richters markante skift
Med sit afsæt i en autonom, politisk og kulturel undergrund og 1970’ernes punkbevægelse startede Richters karrierer i midt 1990’erne, hvor hans malerier var farverige og abstrakte. Richters malestil havde ændrede sig markant da han i 2000 fik sit store gennembrud; fra et abstrakt billedunivers til figurative malerier, med tydelige politiske og samfundsmæssige temaer.
I denne periode synes jeg personligt at mange af Richters bedste værker blev skabt, se: Still, 2002, Eston, 2004, Nerdon, 2004. I disse billeder eksisterer en vildskab, hvor en blanding af maleri og graffiti synes at antænde en uslukkelig ild. Samtidig indeholder billederne en super stram billedmæssig komposition og en fantastisk fornemmelse for rum. Det var med disse billeder at min fascination af Daniel Richter blev vakt.
Richter er i en afsøgende og transformerende periode af sit kunstneriske virke og denne udstilling er en god mulighed for at opleve en af dette århundreds største malere på dansk grund.
Udstillingen Daniel Richter "New Works" kan ses frem til d. 24. oktober.
Se mere info her: Galleri Bo Bjerggaard