OMTALE: Hvordan forklarer man forskellen mellem film og filmkunst? Jo, forskellen på en filmskaber og en filmkunstner er simpelthen, at den første tænker i historier, mens sidste tænker i kunstneriske koncepter.
Sådan siger den iranske videokunster Shirin Neshat (f. 1957), og om ARoS abonnerer på den betragtning, melder historien ikke noget om. Faktum er dog, at Neshats smukke og foruroligende filminstallation Women Without Men fra 2008 lige nu er at finde på det århusianske kunstmuseum.
Værket består af 7 videoinstallationer, som tilsammen varer 1 time og 15 min. Det vises for første gang siden Neshats særudstilling på ARoS i 2008 samlet i et af De 9 Rum.
En allegorisk filmatisering
Women Without Men er en fabelagtig visuel orkestrering af kvindelig seksualitet, underkuelse og tabu i 1950'ernes Teheran. Filmen trækker på Shahrnush Parsipurs bandlyste bog af samme navn, som udkom 1989, men Shirin Neshat har i sit arbejde bevidst valgt at dvæle ved romanens magisk-realistiske stemning frem for at give sig i kast med en regulær filmatisering af handlingen.
Der svæver derfor en næsten drømmende, allegorisk ynde over skildringen af værkets fem kranke kvindeskæbner. Fem iranske kvinder, som på trods af alder, status og erhverv alle er udstyret med samme grundvilkår: Seksuel undertrykkelse og en evig kamp for frihed.
Kvinder på mænds nåde
Installationen præsenterer os for den unge prostituerede Zarin, som dagligt lever den ultimative undertrykkelse ved at være overladt til tilfældige mænds velvilje og sin bordelmutters nåde. Vi møder den ugifte lærer Mahdohkt, som kæmper for at få lov at opretholde et selvstændigt liv, og også de to veninder, den ulykkeligt forelskede Faizeh og den politisk optændte Munis.
Endeligt er der den gifte, midaldrende Farrokhlaqa, som har et prekært ultimatum at tage stilling til. Enten forføjer hun sig og giver sin mand den seksuelle tilfredsstillelse, han tigger om, ellers må hun acceptere, at han tager sig en ny kone.
Et bedre sted, en anden verden
Fælles for de fem kvinders historier er, at de alle er kontrolleret af snærende normer og af mænds forventning til total feminin underkastelse. Da det er umuligt for kvinderne at finde løsningen på deres problemer inden for det dybt religiøse og sexistiske samfund de lever i, bliver ikke-løsningen derfor at stikke af fra det hele, ud af byen. Alle finder de vej til samme lille hus i en paradisisk have, hvor deres skæbner for en tid flettes ind i hinanden.
Om kunstneren
Shirin Neshat er selv født og opvokset i Iran, men har i mere end 30 år levet i eksil i USA, hvor hun også har taget sin universitetsuddannelse. Hendes mange, imponerende værker kredser mestendels om de sociale, politiske og psykologiske aspekter af kvinders liv i den islamiske kultur.
Neshat understreger dog selv, at de værdier og temaer, værkerne sætter fokus på er almengyldige og ment som en inspiration for publikum over hele verden. Som nu i tilfældet Women without Men, hvor hun opsummerer værkets dobbelte appel med ordene: ”This film speaks to the world and to my country”.
I De 9 Rum afløser Shirin Neshats værk et andet af ARoS’ hovedværker, Bill Violas Five Angels for the Millennium, som er installeret i direktør Erlend Høyerstens nyligt åbnede udstilling OUT OF THE DARKNESS på museets Niveau 6.
www.aros.dk