UDSTILLING: Er du, som jeg, også vild med sanselig kunst og særligt farver? Så bør du tage et smut forbi Aros kunstmuseum i disse dage for at opleve udstillingen Formen, Farven, Fladen.
De Farverige rum på ARoS
Den første tanke der rammer mig, da jeg træder ind i det første af rummene i udstillingen Formen, Farven, Fladen er, at jeg er trådt ind på en kæmpe Rubiks Cube. Normalt er gulvet ikke det første jeg lægger mærke til i en udstilling, men i dette rum er det. De kraftige farver der deler det blanke gulv op i kvadrater, tryllebinder mig og jeg føler i den grad, at jeg er trådt ind i en anderledes og farverig verden. Over gulvet hænger mange lamper i det samme enkle design, men med forskellige farver der matcher gulvet. Lamperne er designet af Verner Panton i 1968. De var oprindeligt designet til restaurationsbranchen, men de har fået et comeback inden for de seneste par år.
Det er et af de kuratoriske træk bag denne udstilling. Ved at sidestille den ikke-figurative kunst med brugsdesign fra samme periode vil man vise den indflydelse denne type kunst har haft på sin omverden. Jeg finder den side af udstillingen særligt interessant og føler, at kunstens forbindelse til sin samtid og verdenen uden for kunstmuseet skaber en rød tråd i udstillingen og et ekstra lag af mening.
Foto af Anders Sune Berg. Øverst hænger Verner Pantons Flower Pot lamper fra 1969.
Plads til fordybelse
Udstillingen tager sit udgangspunkt ved værket Peinture Murale fra 1930 malet af Franciska Clausen. Det er udstillingens ældste værk og viser, hvordan Franciska er forud for sin tid og derfor en af forgængerne for denne type af ikke-figurative malerier. Hun var inspireret af den russiske konstruktivisme og dyrkede derfor billedets formelle egenskaber.
Mens jeg bevæger mig videre rundt i udstillingen, kan jeg fornemme de mange overvejelser der ligger bag sammenstillingen af de forskellige værker. Hvert rum har et form- og udtryksmæssigt tema med en baggrundsfarve der binder værkerne sammen og er med til at skabe en særlig stemning i rummene.
Foto af Anders Sune Berg. Peinture Murale fra 1993 af Franciska Clausen.
Materialernes indvirkning
En ting der særligt begejstrer mig på min vej rundt er alle de forskellige materialer som kunstnerne har leget med. Der er bl.a. værker af træ, metal, stål og plastik. De forskellige udtryk som opleves her inviterer til, at man som beskuer udforsker udstillingen og finder de værker som gør det største indtryk. Modsat kunst der bruger genkendelige motiver, så har den ikke-figurative kunst en anden type appel. Det er det sanselige som her drager mig.
Det orange rum
Det femte rum i udstillingen påvirkede mig særligt stærkt. Her er værkerne minimalistiske. Minimalisternes fokus lå på det rene værk, uden nogen spor efter dets tilblivelse. Deres foretrukne materialer var industriens jern, stål og plastik.
En skulptur som fanger mit øje med det samme er skulpturen Sinuskurver som oprindeligt er fra 1967, men som blev genskabt i 1992. Kunstneren Hein Heinsen har skabt dette værk ud fra grundprincippet om den geometriske gentagelse. Jeg drages af skulpturens glansfulde overflade, som på afstand minder om plastik. Da jeg læser på skiltet står der dog at skulpturen er lavet af stål, et materiale med nogle helt andre egenskaber end plastikken.
Det er sjovt, at i det øjeblik jeg ved at skulpturen er lavet af stål syntes den pludselig meget tung og meget mindre boblende end før. Et eksempel på at synet ikke er en objektiv størrelse og det jeg ser altid vil påvirkes af min erfaring og viden.
Foto af Anders Sune Berg. I forgrunden ses skulpturen Sinuskurver 1967/1992 af Hein Heinsen.
Olafur Eliassons rum
Et andet rum som vækker begejstring er det sjette rum i udstillingen. Her finder man bl.a. værket The Inverted Panorama House fra 2004 af Olafur Eliasson. Modsat mange af de andre værker fra den ikke-figurative kunst er mennesket her i centrum. Når man træder ind i denne installation bliver man en del af et prismelysspil og ens skygge bliver en levende aktør i det skyggespil, som kan opleves når man betragter værket udefra.
Foto af Anders Sune Berg. Inden i værket The Inverted Panorama House fra 2004 af Olafur Eliasson.
Tilbage til hverdagen
Udstillingen afsluttes med at jeg træder ind i et køkkenalrum. Designstilen er farverig og på engang moderne og retro. Møblerne og farverne minder om alle de indtryk jeg har fået på min tur rundt i de farverige rum på ARoS. Det føles som prikken over i’et, der binder udstillingen sammen og her eksplicit viser den indflydelse kunst og design har på hinanden.
Foto af Anders Sune Berg. Det sidste Udstillingsrum.
Udstillingen Formen, Farven, Fladen kan opleves på ARoS fra d. 27 marts til d. 30 august 2015.