Indkøbskurven er tom.
Urban Queeriosity - Af Louise Jørgensen
Urban Queeriosity - Af Louise Jørgensen

Queeriousity

Fredag d. 7 november havde Galleri Oxholm fernisering på deres sidste nye udstilling ”Queeriousity”. Foruden de udstillede værker af Kasper Heron Købke og June Jin, bød aftenen også på musik fra Katy Gunn og Teenage-love og performance af Miss Fish & Carla fra Størup.

Queer/Curious

Queeriousity er egentlig ikke et ord, men er en sammenkobling af ordet ”queer” og ”cerious”. Oprindeligt betyder ”queer”, at noget er mærkeligt eller falder udenfor normen. Det har igennem historien været brugt nedsættende om  homoseksuelle, men blev i slutningen af det 20. århundrede genoptaget og inkorporereret af grupper der arbejdede for homoseksuelles rettigheder.

I dag referer det at være queer, til at have en seksuel identitet der placerer sig udenfor den fastlagte ”norm”. Andre bruger det om personer der af en eller anden årsag lever et liv, der kan anses som ekstravagant eller atypisk. Kombinationen af queer og curious referer i bund og grund til en nysgerrighed rettet mod det der adskiller sig fra normen, de excentriske livsførelser og mennesker der adskiller sig fra det, vi har besluttet er ”normalt”.

Det urbane

Galleri Oxholm består af to gallerier, der begge har hjemme på Ravnsborggade på indre Nørrebro. Jeg startede mit besøg hos Galleri Oxholm i the Galleri i nr. 5. Kasper Heron Købkes blyantsværk af Nørrebrogade var det første der mødte mig, da jeg trådte ind af døren. Med sine 300 * 244cm. er det nærmest som at træde ind i en blyantskitse over København.


Kasper Heron Købke “Nørrebrogade, CPH” 300 x 244, art print. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Det slog mig, at jeg netop havde passeret det aftegnede motiv, bare få hundrede meter før jeg trådte ind af døren til Galleri Oxholm. På daglig basis cykler jeg over Dronning Louises Bro og ser i min hast mellem cykler, barnevogne og biler, Nørrebrogade strække sig foran mig. Men på trods af at motivet er velkendt, så inviterede Kasper Heron Købkes fotorealistiske gengivelse mig et andet sted hen. For der er ikke bare tale om en direkte gengivelse af Nørrebrogade, men en æstetisk fortolkning af Nørrebrogades stemning. En indkapsling af byens liv.

June Jin: "& a toung man queered up for battle, in Copenhagen", 2014. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

I kontrast til Kasper Haron Købkes detaljerede blyantsunivers står de blanke overflader på June Jins værker. En kombination af fotokollage, plexiglas og oliemaling danner tilsammen et univers der meget vel kunne gå under betegnelsen ”queer”. Ved første øjekast fremstår June Jins værker som simple, men hvis man giver dem et øjeblik lader plexiglassets skinnende overflade dit blik trænge igennem til fotokollagerne bagved.

Juni Jun: "UNICEF II", Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Frem toner gadens mennesker, dig og mig, og alle de andre. Man misser med øjnene for at se, og tiggere, hjemløse, nøgne, tatoverede kroppe og den urbane skyline springer frem af mørket. Ovenpå de blanke overflader, malet med oliemaling, fremstår mænd og kvinder i det ene mere ekstravagante skrud efter det andet. Legende, forførende og lokkende.

Døden ved UNICEF og Dior

I Galleri Oxholms tilstødende kontor hænger et stort værk af June Jin, og titlen synes at sige det hele: ”Mutations of Evil Created the Gods, and Eli Made a Religion of His Own.” Mærker som Apple, Dior, Prada og Cartier kæmper om pladsen med humanitære organisationer som Amnesty, WHO, Nato og Fairtrade. Og fra toppen af bygningen der huser både Dior og UNICEF, hænger fem overdimensionerede menneskekroppe. June Jin ønsker at forføre og forvirre os så vi tænker anderledes.

June Jin: "Mutation of Evil Created Gods, and Eli made a Religion of His!", 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Mødet mellem Dior og UNICEF og de fem lig der hænger fra bygningens top, viser samtidig mødet mellem det overfladiske og det dybe, der er at finde i June Jins æstetik. Hun er inspireret af det moderne menneske, der på trods af dets privilegier, farer forvirret rundt for at finde et fast holdepunkt.

Kasper Heron Købke & June Jin: "Urban Queeriousity", 2014. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

På den modsatte side af gaden, placeret i Ravnsborggade 6. finder man The Gallery. Igen er det Kasper Haron Købkes billede af Nørrebrogade der møder mig, men denne gang akkompagneret af June Jins æstetik. Tre mænd iført korsager og fjerpragt står midt på Nørrebrogade.

Kasper Heron Købke: ”Sønder Boulevard, CPH”Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

Værket hedder ”Urban Queeriousity” og er et fællesværk skabt til udstillingen. Kasper Haron Købkes urbane storbystemning fortsætter og jeg passerer både Sønder Boulevard, Nytorv og New Yorks skyline, alt udført med Kasper Heron Købkes detaljerigdom. Bagerst i Galleriet hænger June Jins værk ”and then the young girl became a successful man in Copenhagen”.

June Jin: "and then the young girk became a succesful man in Copenhagen", 2013. Foto venligst udlånt af Galleri Oxholm.

På en rød-lilla baggrund, fuld af mennesker uden ansigter, ligger to mænd i en kærlig omfavnelse. Værket påkalder sig individets ret til at definere sig selv og elske på tværs af norm og religionen.

Urban Queeriousity er en spændende og mange-facetteret udstilling. Kombinationen af Kasper Heron Købkes fabelagtige tegneteknik og blik for byens detaljer, og June Jins komplekse og meningsstærke æstetik, rusker op i den ellers fastlåst normtænkning og tvinger betragteren til at se efter en ekstra gang.

Udstillingen ”Queeriousity” fortsætter frem til 7. December. Du kan læse mere om udstillingen på Galleri Oxholms hjemmeside.

Læs mere om kunstnerne her:

Kasper Heron Købkes og  June Jin


 


 

 


 

 

 

http://www.magasinetkunst.dk/Blog/Detail/MjA2NA%3d%3d

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Der er ingen kommentarer