Indkøbskurven er tom.
Ung Dansk Fotografi '15
Udstillinger & Omtaler

Seks unge kunstnere hos Fotografisk Center.

Ung Dansk Fotografi 2015

5. oktober 2015

Af Maria Grzywacz

For 17. år i træk afholdes nu den årlige tilbagevendende udstilling ‘Ung Dansk Fotografi 2015’, der frem til d. 25. oktober kan opleves på Fotografisk Center i København. Udstillingens mål har alle år været at styrke interessen og kendskabet til unge danske fotografers arbejde. Dette år er ingen udtagelse. 2015-udstillingen viser seks danske kunstnere - Christian Danielewitz, Julie Nymann, Gro Sarauw, Amalie Smith, Anu Ramdas og David Stjernholm. Fælles for dem er at de arbejder med fotografi, video og andre former for kamerabaseret kunst.

Temaet for årets udstilling er spørgsmålet om fotografiet som dokument. Der stilles spørgsmål til, hvordan virkeligheden i dag fremstilles gennem det fotografiske medium. I Fotografisk Centers pressemeddelelse, beskrives fotografiet som en form for transformator, der oversætter den tredimensionelle virkelighed til en todimensional flade. Der påpeges samtidig, at den virkelighed, der præsenteres gennem fotografiet ikke nødvendigvis er sand eller troværdig. Siden fotografiets opfindelse og op til i dag, kan vi i stigende grad møde skepsis i forhold til fotografiets sandfærdighed - det kan give os en direkte oversættelse af virkeligheden eller en fuldstændig forvrængning af samme.

Virkeligheden oversat

Denne dobbelthed behandles specifikt af Christian Danielewitz, hvis to fotoværker er til at finde både ved udstillingens begyndelse og afslutning. Begge billeder viser et udsnit af Mindesmærket for Folkedrabet i Armenien. Fotografiet i starten af udstillingen ser lidt mere grynet ud, end dét, der kommer til sidst. Ud over små forskelle i grafikkens opløsning er fotografierne ens. Men er motivet også ens? Forklaringen er til at finde i værkbeskrivelsen. Startbilledet - ‘Exterior (Fujichrome Velvia 100 F)’ er taget i Tyrkiet d. 18. april 2014. Det andet fotografi - ‘Interior (Armenian Genocide Monument)’ stammer rent faktisk fra Tsitsernakaberd i Armenien, og blev taget d. 22. december 2013. Fotografiet fra Armenien er taget af kunstneren selv, hvorimod billedet fra Istanbul er en affotografering af Danieliewitz’ fremkaldte værk. Affotografering blev foretaget i et fotografisk studie i Tyrkiet.

Christian Danielewitz, Exterior (Fujichrome Velvia 100 F). Istanbul, Turkey. 18. april 2014. 2015, Inkjet print, 130 x 108 cm

Christian Danielewitz’ projekt kan virke kompliceret, fordi det indeholder så mange betydningslag. Det er tydeligt, at Danielewitz har en politisk agenda i sine fotografiske værker. Det Armenske Folkemord, som Christian Danielewitz’ værker peger tilbage på, var en række systematisk udførte massakrer under det Osmanniske (nuværende Tyrkiet) styre i Armenien. Kunstneren tager fat i en historisk begivenhed, der selv efter 100 år stadig vækker kontroverser. Tyrkiet har endnu ikke, den dag i dag, anerkendt katastrofen officielt. At ‘genkalde’ fotografiet af mindesmærket i et tyrkisk fotostudie bliver dermed en tankevækkende politisk provokation.

Christian Danielewitz, Interior (Armenian Genocide Memorial). Tsitsernakaberd, Armenia. 22. december 2013. 2015, Inkjet print, 130 x 108 cm

Opløsning af idyllen

Udstillingens resterende værker har ikke lige så konkrete forbindelser til bestemte historiske begivenheder. Ikke desto mindre formår de resterende fem kunstnere at udfordre og inspirere beskueren. Julie Nymann stiller i den grad spørgsmål til forestillingen om fotografiet som virkelighedsdokumenterende medie. Hun inviterer beskueren ind i en installation, hvor videoen ‘Shreads of Laughter’ vises på noget, der ligner en stor træplade placeret på gulvet. I værket ser vi kunstneren selv, der i begyndelsen bevæger sig inden for træpladens ramme, mens hun nynner, griner og ser meget ubekymret ud.

Videoens anden del består, bogstaveligt talt, af afhøvlingen af dette idylliske billede. Efter noget tid, begynder Nymann nemlig at høvle det leende billede af sig selv. Den træplade, der langsomt slibes ned, omdannes til små strå og høvlspåner, der både vises i videoprojektionen og er spredt rundt på gulvet, rundt om træpladen, hvorpå videoen afspilles.

Julie Nymann, 'Shreads of Laughter' - 2014, 0:12:16 loop, 9:16 HD, stereo.

Nymanns værk bliver bogstaveligt talt en afskrælning af det perfekte billede. Nymann formår i dette værk at udfordre forstillingen om det stabile og perfekte selvbillede, vi mennesker netop forsøger at opretholde.

Ustabilitet

Også Anu Ramdas introducerer værker, der udfordrer forestillingen om stabilitet - i Ramdas’ tilfælde handler det dog om fotografiet som medie og materiale. Kunstneren gør opmærksom på, at fotografiet er manipulérbart og kan derfor på samme tid være et produkt og producent af virkeligheden. Ramdas præsenterer to værker: ’Building No 5’ og ‘Orbiter - The Space Compressor (1998)‘. Begge værker præsenteres tredimensionelt på forskellig vis. ’Orbiter - The Space Compressor (1998)‘ vises på en lyskasse, som belyser værket bagfra. Billedet er faktisk en affotografering af et motiv af ukendt oprindelse - en sløret afbildning af et ovalt (måske flyvende?) objekt. Ramdas peger på den måde mod det uvisse og konfronterer beskueren med mystiske genstande - fascinerende og frygtindgydende på samme tid.

Any Ramdas, ‘Orbiter - The Space Compressor (1998)’  - 2015. Ink-jet print on Hahnemuehle Bamboo Fine Art Paper, 80 x 53 cm

Flydende poesi

Atmosfæren af mystik når mig også, når jeg ser ‘Screening’ - et poetisk og udtryksfuldt videoværk af Amalie Smith, der ud over at være uddannet billedkunstner også er forfatter. Smiths digitale værk består af flimrende sort-hvid billeder, der - nærmest vægtløst - synes at svæve i et uafgrænset rum. Smith har ladet sig inspirere af danske Carl Th. Dreyers korte portrætfilm, som filminstruktøren skabte om Bertel Thorvaldsens klassiske skulpturer. I Dreyers film drejer kameratet rundt omkring Thorvaldsens roterende skulpturværker, hvilket forstærker skulpturernes tredimensionelle fremtræden. De synes at svæve i rummet, præcis som Smiths udefinerbare genstande.

Amalie Smith, ‘Screening’ (2015), warped reflection of a digital projection of Carl Th. Dreyer’s film on Thorvaldsen’s sculptures

Virkelighed?

Fotografisk Center præsenterer en udstilling, der udfordrer vores forestilling om én fast og stabil virkelighed og inspirerer til at tænke ‘ud af boksen’. De seks deltagene kunstnere har alle forskellige udtryk, og de benytter en bred vifte af digitale medier. ‘Ung Dansk Fotografi 2015’ forener de mange kunstneriske input i en tankevækkende udstilling, hvor beskueren opfordres til at forholde sig kritisk til dogmer om stabilitet og virkelighed.

Installationsbillede, 'Ung Dansk Fotografi 2015', Fotografisk Center

Udstillingen ‘Ung Dansk Fotografi 2015’ kan ses frem til d. 25 oktober 2015.

Fotografisk Center

Bygning 55

Staldgade 16

1699 København V

 

Åbningstider:

Tirs. - Fre.: 11 - 17

Lør. - Søn.: 12 - 16

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig