Indkøbskurven er tom.
Art Deco på Gl Holtegaard
Udstillinger & Omtaler

Cool Moderne – Art Deco i dansk billedkunst 1910-40 på Gl Holtegaard

Art Deco på Gl Holtegaard

25. august 2015
Af Merete Mørup, 

Art Deco er cool og moderne – og svær at få hold på

Alt det cool i tiden er der. Farten, bevægelsen, bylivet, rejselivet og frem for alt tidens puls. Det er de elegante linjer og de skinnende, hårde og meget kostbare materialers periode. Der er de manierede linjer i de langstrakte kroppe i bymiljøet, som gerne bliver vist i profil. Alt er glat. Selv malerierne er så glatte i overfladen, at man kun lige aner et penselstrøg.

Værkerne i ”Cool Moderne..” bliver vist på en baggrund af stribede vægge designet og malet af billedkunstner Nils Erik Gjerdevik. Ja, stribede vægge, hvor sølvstriber veksler med pastelfarvede striber. Hvert rum har sin egen farve i et udtænkt forløb gennem udstillingslokalerne i det gamle barokhus. Striberne understreger Art Deco-tidens fart. Som store skinner danner de baggrund for værkerne, der igen fungerer som stop på en rejse.

Med en maskinel kølighed, der understreger motivernes flygtighed og elegance, tager striberne ikke hensyn til vores trang til fordybelse, men skubber os videre fremad til næste rum. Husk mellemrummene! Her hænger der også værker, som igen er med til at drive publikum frem og tilbage i rummet.


COOL MODERNE - Art deco i dansk billedkunst, Gl. Holtegaard, 2015. Foto: Jan Søndergaard.

For at beholde oplevelsen af udstillingen som en totalinstallation er der ingen af de gængse skilte ved værkerne. Hver besøgende får udleveret en folder med en værkliste rum for rum, så man kan orientere sig.

Art Deco - En vanskelig stilart
Art Deco er ikke svært tilgængelig, men svær at indkredse og sætte sammen, så en udstilling danner en helhed.

Art Deco omfatter en del af den kunst, der blev skabt i årene mellem 1. og 2. Verdenskrig. En kunst, der byggede videre på den, der blev skabt i begyndelsen af det 20. århundrede. En kunst, der bevæger sig mellem billedkunst og dekorativ kunst.


Jais Nielsen: Silhouetklipperen, 1918, olie på lærred, 102 x 83 cm. Randers Kunstmuseum. Foto: Niels Erik Høybye.

Modernisterne skabte deres abstrakte værker ved hjælp af kubistisk opbygning og forlængelse i figuren. De brugte gerne fauvisternes strålende og dekorative farver. Og de lod sig inspirere af tidens fascination af ægyptologi og af ”det naturlige menneske” fra de mere eksotiske himmelstrøg som for eksempel i Olaf Rudes ”Komposition med sort og hvid kvinde” fra 1918.

Den dekorative kunst i Danmark
Der er små skulpturer i bronze, der sparker, dribler og knæler med løftede arme er sat i fælles montrer, så materialet og den spændte linje bliver understreget. Der er sølvkorpus i kubistisk design, og sølv sat sammen med ædelt træ og elfenben. Læg også mærke til Jean Gauguins ”Antilope” i bemalet gips fra tiden mellem 1896 og 1925; dyret viser sin styrke og sin sårbarhed i den strakte hals og repræsenterer ekspressionismen. Bør beundres!

Arkitekturen er repræsenteret blandt andet med tegninger af det mest kendte eksempel på Art Deco i dansk arkitektur: Stærekassen, Den Kongelige Teaters Nye Scene fra 1929 af arkitekten Holger Jacobsen (1876-1960). De slyngede linjer i loftet ligner et stiliseret palmeblad, der folder sig ud. Det er sublim elegance.

Art Deco og kvinderne
Art Deco er ikke decideret feminin kunst, men der er mange elementer, der favoriserer det feminine .. og nogen gange det androgyne. Udstillingen inkluderer mode som begreb samt den indflydelse, moden havde på billedkunsten i bred forstand. Og det giver nogle overraskelser.


Franciska Clausen: Plakatudkast til Hot Jazz, ca. 1928, Blyant og gouache på papir, 82 x 60 cm. © Museum Sønderjylland - Kunstmuseet Brundlund Slot.

Der er for eksempel værker af Franciska Clausen (1899-1986), som ellers står for noget af det bedste i dansk konstruktivisme. Hendes plakater inkluderer den moderne og moderigtige kvinde med brede skuldre og svaj i hoften. Surrealisten Rita Kernn-Larsen (1904-1998) er repræsenteret med yndefulde akvareller med referencer til modetegninger, og Gerda Wegener (1885-1940) er ikke helt så parfumeret ved nærmere eftersyn.


Gerda Wegener: Ukendt titel (Portræt af Maggi Baaring), 1934, olie på lærred, 58 x 71 cm. Privateje. Foto: Morten Pors.

Men det bedste er … filmen
Gl Holtegaard viser klip af film af filminstruktøren Busby Berkeley (1895-1976) fra 1933-34. Der er alt, hvad hjertet kan begære af synkrondans udført af kvinder, som ser ud til at være klonet over den platinblonde yndighed i en drøm af en dansekjole. Glem alt om tidens virkelighed! Glem børskrak og arbejdsløshed, den fremstormende fascisme og glem frem for alt repræsentationen af kvinden som et dekorativt element. Bare nyd billederne, musikken og dansen. Det er fremragende filmkunst!

Det er en god og lærerig udstilling. Meget helstøbt og med et godt og lærerigt flow. Det er lige så meget kurators værk, som det er Gl Holtegårds udstilling. 


COOL MODERNE - Art deco i dansk billedkunst 1910-40, Gl. Holtegaard, 2015. Foto: Jan Søndergaard.

Gl Holtegaard har fået det mest mulige ud af et frugtbart samarbejde mellem seniorforsker Vibeke Petersen Gether og billedkunstneren Nils Erik Gjerdevig. Resultatet er en stram udstilling med værker, der både overrasker som enkeltværk, og som understreger udstillingens tema: det kølige, det mest moderne, det elegante, farten og den glatte overflade i enhver forstand.  

Art Deco er ikke nem at indkredse, og det er helt i orden, at vi bliver taget igennem udstillingen med fast og ført hånd. Og med retten til at drømme dansedrømme og nynne med, imens vi ser Busby Berkeleys filmklip.

Cool Moderne - Art Deco i dansk billedkunst 1910-40
21. august 2015 – 3. januar 2016
Gl Holtegaard
www.glholtegaard.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig