Indkøbskurven er tom.
Magiske banaliteter
Interview & Portræt

Interview med den brasilianske kunstner, Laura Lima, som er aktuel på Statens Museum for Kunst med "Den nøgne magiker".

Af Sarah Fredholm

Den brasilianske kunstner, Laura Lima har fyldt x-rummet på Statens Museum for Kunst med alle mulige ting og sager. Vi har fået en snak med kunstneren om hendes værk ”Den nøgne magiker”.

Reoler står hulter til bulter og er proppet med gamle bøger, sten og briller blandet meget andet. Ned fra loftet hænger der lamper, stof, hylder med ragelse på og en tandem. Midt imellem alle objekterne går en person rundt – det er magikeren, eller tryllekunstneren, der er flyttet ind i værket.

Magikeren laver mystiske tricks og arbejder med materialerne i værket, hvis ikke han eller hun er i gang med at lave sig en kop kaffe, tager en lur i sengen eller andre gøremål.

Til sammen udgør hele virvaret værket ”Den nøgne magiker”, en totalinstallation som Lima siden 2011 har skabt flere gange i forskellige versioner rundt omkring i verden. Nu er værket så kommet til x-rummet, SMK’s platform for eksperimenterende samtidskunst.

Ud fra en ønskeliste, som Lima har skrevet, har museet efterlyst alt fra gamle symaskiner og metronomer til brugte papkasser og værktøj. De ting, som folk har doneret, er dermed blevet del af det værkstedslignende værk. Samtidig er der også ting fra Rio De Janeiro og de andre byer, hvor værket er blevet vist.

Fra udstillingen "Laura Lima – Den nøgne magiker", x-rummet, SMK 2015. Foto: Ida Tietgen Høyrup

Tilfældighed og kontrol

Laura Lima forklarer om objekterne og realiseringen af “Den nøgne magiker”:

“Jeg har instrueret og sagt, at vi havde brug for dit og dat. Men jeg arbejder med en vis tilfældighed, og listen var en mulig liste. Der må ikke være for meget kontrol. Samtidig er nogle af tingene meget vigtige. Der er forskellige ’stationer’ – for eksempel havde vi brug for symaskiner til sy-stationen.”

”Jeg synes også, at lysets intensitet i værket er vigtig. Det er lavet særligt til værket. Der er et skarpere lys i køkkenet, mens det andre steder er mere afslappet, som i en stue. Men magikeren kan ændre det hele. Han eller hun bestemmer, og kan for eksempel beslutte sig for at flytte sy-stationen til keramik-stationen og sy i leret.”

Lima har afgivet noget af sin kontrol som kunstner til magikeren, der, som varierende personer, er til stede i værket i museets åbningstid:

“Kontrollen er nu hos magikeren. Men den samtale, jeg har med personerne, der er del af værket, er meget vigtig. I begyndelsen besluttede jeg, at vi aldrig skulle øve. Jeg fortæller til gengæld magikerne, som jo er levende, intelligente mennesker, at de er i samme hierarkiske situation som alt andet i værket. Så han eller hun skal have samvittighed og forståelse for selve værket.”

Alt efter hvad de forskellige magikere beslutter sig for at foretage sig, skifter værket karakter. De kan skabe noget nyt og forandre tingene i værkstedet, hvis de vil. På den måde er “Den nøgne magiker” en proces.”

Den ”nøgne” magiker er i øvrigt klædt som andre tryllekunstnere i høj hat og kjolesæt. Lima forklarer, at magikeren er “nøgen”, fordi ærmerne på jakken er skåret af, så han eller hun ikke kan gemme nogen kort oppe i ærmet. Magikerens tricks er med andre ord ikke længere skjulte.

Fra udstillingen "Laura Lima – Den nøgne magiker", x-rummet, SMK 2015. Foto: Ida Tietgen Høyrup

Et grænsefelt

“Den nøgne magiker” er, ifølge Lima, hverken en installation eller en performance, selvom der er tale om et værk, der udfolder sig i et rum og indebærer et element af optræden.

Om værkets karakter og om beskueren siger hun:

“Jeg kan godt lide idéen om, at værket er et ’billede’. Og der er intet hierarki derinde. Det er ikke et deltager-værk. Som beskuer er du en person, der trænger dig på og kan komme ind i billedet. Så beskueren er som en indtrængende eller en ubuden gæst. Det hænger også sammen med, at magikeren ikke rigtig pleaser nogen. Derfor kan han eller hun også skuffe publikum på en måde. Magikeren behøver ikke at imponere, men er der bare. Når du er der, forstår du, at du trænger ind i nogens private rum. Derfra kan mange ting ske i relation til betydning og deltagelse. Vi er selvfølgelig også på et museum, så der er alle disse paradokser.”

Når vi ser en udstilling, har vi nogle bestemte forventninger og måder at opføre os på. Dem udfordrer Lima med “Den nøgne magiker”. Publikum er ikke inviteret til at deltage, men får dog lov til at observere, bevæge sig rundt og bliver på den måde en del af værket alligevel. Der er imidlertid en afstand mellem os som beskuere og værket. Vi bliver på én gang budt velkommen og afvist, fordi magikeren giver en følelse af, at det ikke rigtig er meningen, at vi skal være der. Værket arbejder i et grænsefelt – et sted imellem installation og performance, deltagelse og passiv observation.

“Der opstår en konflikt – fordi det jo er på et museum, det foregår. Må jeg røre tingene eller ej? Må jeg sætte mig? Der er så mange forskellige udfald, fordi værket på samme tid er indbydende og hyggeligt, med rare stole for eksempel.”

Fra udstillingen "Laura Lima – Den nøgne magiker", x-rummet, SMK 2015. Foto: Ida Tietgen Høyrup

Værket leger også med museets rammer. Udenfor x-rummet er der stadig beskidt efter alle tingene, som skulle bruges i værket. Lima fortæller, at der hverken skal gøres rent udenfor eller indeni værkstedet:

”Støvet i værket er svært at kontrollere. Og jeg ved, at det udfordrer museet lidt. Jeg sagde fra starten, at vi ikke skulle gøre rent. Støvet og tyngden i tingene er meget vigtig. Tyngden og tiden, der går. Første uge kommer det selvfølgelig til at være som nu, den anden uge på en anden måde, den tredje uge ændrer det sig igen, og så videre. Selv publikum, der kommer og går gennem støvet, gør det en lille smule anderledes. Om to eller tre uger kan man se vejen, de har banet. Jeg ved ikke præcist, hvad der kommer til at ske – det er uforudsigeligheden, som er del af det.”

”Støvet indeholder elementer af den abstraktion, som vi også finder i selve værket. Så der er objekterne, vi ser på, og så er der abstraktion. Og abstraktionen hænger også sammen med tilfældigheden i værket.”

Lima sammenligner værket med en støvkugle:

”Der er på en måde en korrespondance mellem museerne, hvor værket er blevet udstillet. Da jeg første gang lavede værket, havde jeg ikke forestillet mig, at det ville rejse så meget. Men nu er det som en stor støvkugle, eller en sky, der akkumulerer, flyver rundt, lander et sted og måske forsvinder igen.”

Fra udstillingen "Laura Lima – Den nøgne magiker", x-rummet, SMK 2015. Foto: Ida Tietgen Høyrup

Magi

Lima fortæller om, hvordan hun kom på idéen til værket:

”Da jeg første gang tænkte på denne magiker, forestillede jeg mig, at de ordinære ting, banaliteten, kunne være noget virkelig særligt… og at magikeren har adgang til det. Hvad præcist er punktet, hvor du kan bryde igennem til magien? Magikeren kan bryde igennem til magien, skabe tricket, kan man sige.”

Samtidig lader det til, at vi som publikum ikke altid vil være vidne til den form for magi, i “Den nøgne magiker”, som vi måske kunne forvente. Lima understreger, at vi godt må blive skuffede – det er ikke teater eller et event.

“Tænk på værket som en kæmpe tekst, som magikeren er fri til ikke at færdiggøre. Nogen gange vil magikeren for eksempel sove, lave kaffe eller bage en kage. Du går derind og tror, at du vil se nogen lave noget virkelig magisk, og så bager han bare en kage.”

“Når noget er meget teatralsk eller dramatisk, så går man glip af en masse. Med dette værk er det snarere meditativt, fordi magikeren virkelig koncentrerer sig om sine ting. Jeg er ikke interesseret i det dramatiske – tværtimod. Jeg er mere interesseret i, at man ikke behøver at færdiggøre teksten eller sætningen. Der er nogle ting, som vi er opdraget til at tænke og tro, for eksempel det, at vi skal færdiggøre noget.”

Limas kunst stiller spørgsmålstegn ved vores vante måder at tænke og opføre os på – og åbner for andre muligheder. “Hvorfor skal vi opføre os på en bestemt måde? Vi kunne sidde ovenpå bordet og spise med hænderne,” bruger hun som eksempel. “Jeg kan godt lide at lege med symboler og betydninger i kunsten.” Lima understreger desuden, at der ofte er noget humoristisk eller ironisk i hendes kunst.

Fra udstillingen "Laura Lima – Den nøgne magiker", x-rummet, SMK 2015. Foto: Ida Tietgen Høyrup

Udenfor kategori

Lima fortæller, at hun ikke er så glad for traditionelle begreber og for eksempel foretrækker at bruge et mere almindelige ord som “værk” fremfor ”installation”.

“Den nøgen magiker” er i det hele taget lidt udenfor kategori – et sted mellem et værksted og noget hjemligt, kaos og præcision, det magiske og det ordinære, skabelse og destruktion, dét vi ser og dét vi ikke kan se. Det bidrager måske til følelsen af, at man kan gå på opdagelse i værket i lang tid, vente på magien, måske blive lidt skuffet over at magikeren ikke optræder som en traditionel tryllekunstner og ellers bare lade sig fascinere af de underligt almindelige ting derinde.

Fra udstillingen "Laura Lima – Den nøgne magiker", x-rummet, SMK 2015. Foto: Ida Tietgen Høyrup

Fakta

Laura Lima er født i 1971 i Brasilien. Hun er uddannet inden for filosofi og billedkunst i Rio De Janeiro, hvor hun også bor og arbejder i dag. Lima har udstillet på en lang række store museer og institutioner i såvel Nord- og Sydamerika som Europa.

Lima modtog sidste år den prestigefyldte hollandske kunstpris The Bonnefanten Award for Contemporary Art 2014.

“Laura Lima – Den nøgne magiker” kan opleves i x-rummet på SMK frem til d. 18. oktober 2015. Læs mere her: http://www.smk.dk/besoeg-museet/udstillinger/laura-lima-den-noegne-magiker/

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig