Indkøbskurven er tom.
Et lag af udklip
Interview & Portræt

Interview med billedkunstner Tanja K. Jensen

ET LAG AF UDKLIP

22. januar 2015

Interview af Christian A. S. Aahauge

 

Tanja K. Jensen blev i 2008 færdig på Det Fynske Kunstakademi. Siden har hun udstillet sine karakteristiske papirklip forskellige steder rundt om i landet. Vi fik en snak med hende inden hun igen bliver aktuel, denne gang på Galleri NB i Viborg. I weekenden er hun også blandt de kunstnere galleriet viser på Art Herning.

Det er en solrig januar formiddag, da jeg banker på døren hos Tanja K. Jensen. Jeg er blevet inviteret ind i det helligste – hendes hjem. Her vil hun vise mig hvor hun skaber sin kunst og fortælle om arbejdsprocessen og den snart aktuelle udstilling på Galleri NB i Viborg.

Da jeg er kommet indenfor og har fået skoene af, byder Tanja mig på kaffe. Hun leder mig ind i stuen, hvor det første jeg får øje på, er et stort maleri af et næsehorn. Tanja fortæller mig, at det er et maleri hun lavede da hun gik på Kunstakademiet, og at hun allerede her var i gang med at eksperimentere med collage. Det er også næsten som om, at næsehornet på billedet, ligner et udklip i dets kontur.

På en anden væg, hænger et indrammet billede af tukaner. En collage der, typisk for Tanjas stil, er fyldt med en detaljerigdom, der kræver at billedet nærstuderes.

”Mine billeder er først rigtigt færdige, når de er indrammet. Jeg har et fast sted hvor jeg får dem indrammet, og der behøver jeg ikke at give instrukser for hvordan jeg vil have det. Jeg har efterhånden fået lavet så mange deroppe, at de ved hvordan de skal gøre. Det er rart med sådan et sted”.

Det giver også en ekstra dimension for Tanjas billeder, når man ser dem i ramme. Uden ramme er hendes værker smukke, men når de kommer bag glas, sker der noget – det er som at kigge ind i en anden verden, og minder mig lidt om dioramaer, man for eksempel ser hos de naturhistoriske museer. Vi bevæger os ind i Tanjas arbejdsværelse og sætter os ved skrivebordet. Rundt omkring står færdige og halvfærdige værker.

Udsnit af "Flamingoer", 2014. Foto: Tanja K. Jensen.

Collage frem for maling

Tanja gik på Det Fynske Kunstakademi fra 2003 til 2008, og det var her hun udviklede interessen for collagekunsten.

”De første år på akademiet, malede jeg kun. Jeg sprøjtede det ene billede ud efter det andet, og det gik meget hurtigt. Jeg husker en sommerferie, hvor jeg lavede en del landskabsbilleder med mønster og nogle rigtigt lækre farver, men det blev for kedeligt at lave. Der var en der skulle på skoleophold i udlandet, og derfor skulle hun rydde ud i sine ting. Jeg fik en masse kopipapir, perler og en del andre ting; så begyndte jeg at lave nogle små collager med bjerge i A5-størrelse og ikke særligt mange farver”.

"Huse", 2005. Foto: Tanja K. Jensen.

"Jungle I", 2005. Foto: Tanja K. Jensen.

”Da jeg gik på akademiet, handlede det om at prøve forskellige ting. En overgang lavede jeg stilleben i papir. Jeg kiggede på de klassiske stilleben, hvor der altid var mange insekter, dyr og frugter. Så prøvede jeg at lave mine egne, for eksempel med is, mobiltelefoner og kranier, eller hotdogs og pomfritter. Jeg lavede også objekter. På et tidspunkt lavede jeg en skattekiste, fordi jeg altid havde haft en idé om at jeg gerne ville have min egen skat. Den byggede jeg op i pap og beklædte med papir. Nede i den var den fyldt med diamanter, medaljer, insekter og blomster. Jeg lavede også små æsker med medaljer eller smykker, for at finde ud af hvordan papiret kunne bruges. Hvordan det kunne bøjes, skæres og så videre. Det er også noget jeg bruger i mine nye billeder, så for eksempel bladene får mere fylde”.

Udsnit af "Ugler", 2014. Foto: Tanja K. Jensen.

Inspirationen i dyr

Tanjas primære inspirationskilde er naturen og fascinationen af de lidt specielle dyr.

”Der er et eller andet over papegøjer og tukaner. Et eller andet med deres næb, og deres mange forskellige farver. Jeg er nogle gange ude i zoologisk have, og der har de en masse specielle dyr. Jeg synes det er sjovt at gå hjem og prøve at klippe dem ud. Det drejer sig mest om dyrene”.

"Tukaner", 2014. Foto: Tanja k. Jensen.

Ofte går motiverne igen i flere af billederne, og det samme gælder værkernes titler.

”Jeg har lavet mange der hedder ’Skov med hjorte’. Da jeg var på akademiet, talte jeg med min vejleder, fordi jeg syntes det var svært, det med titler. Jeg begyndte at kalde dem ’uden titel’, men min vejleder sagde, at det var vigtigt at de havde en titel. Jeg ved jo også godt selv, at når jeg er på en udstilling, så er noget af det første jeg kigger på, hvem der har lavet det, årstallet, materiale og titel. Min vejleder foreslog, at jeg jo bare kunne kalde dem det, det var. Jeg har også prøvet at ville fortælle en historie igennem en titel, men det er jo ikke altid det jeg selv synes billedet fortæller, som folk ser i det”.

Arbejdet bag

For Tanja, er arbejdsprocessen med et nyt billede, ikke stringent fastlagt. Typisk finder hun dyrene i bøger fra biblioteket, eller billeder på nettet.

”Jeg finder måske et billede og tænker, ’det her, det er der et eller andet ved’. Så begynder jeg at klippe det ud og bygge billedet op. Måske laver jeg et dyr først, og så begynder jeg at bygge op omkring det - rykker tingene rundt, og prøver forskellige kompositioner. Jeg prøver at eksperimentere med formatet, så det ikke er det samme hver gang. Der er noget over de rigtigt lange billeder”.

Tanja fortæller, at det kan tage et par måneder at lave et billede, og jo flere hun skaber, jo flere detaljer vil hun have med.

”Jeg kan godt lide, at der er mange detaljer og at der skabes lidt forvirring i billedet. Især lagene, hvor man kan stå og iagttage billedet og så opdager man for eksempel noget bag et træ”.

"Skov med hjorte", 2014. Foto: Tanja K. Jensen.

”Der er to hovedemner: skovbilleder eller fugle. Fugle er noget jeg er blevet ved med at vende tilbage til, men jeg har også lavet en del med sommerfugle. Jeg har været omkring rigtigt mange forskellige dyr, men der er bare nogle, jeg synes er bedre. Sidste år, var jeg med på en udstilling for Silkeborg Bad i en hyldest til Asger Jorn. Der lavede jeg en kombination af billedet ’Trolden og fuglene’ og min stil. Det er noget af det sværeste jeg har lavet. At skulle sidde og klippe hans ting ud, og sætte det sammen med mit eget. Det tog sindssygt lang tid at lave, men det var sjovt – for det er jo noget helt andet end det jeg normalt laver”.

"Æbletræ med fuglebræt", 2014. Foto: Tanja K. Jensen.

Om udstillinger

Generelt synes Tanja, at alle de udstillinger hun har haft, hver især har været vigtige skridt på vejen. De viser alle hvem hun er som kunstner. Det er lysten der driver hende.

”En af de første soloudstillinger jeg havde i København, som del af Beaver Project i 2007, er vigtig, men det var også en af de første gange jeg skulle udstille papirklip. Det tror jeg, er en af de udstillinger, jeg er mest glad for; fordi det var første gang”.

”De sidste udstillinger jeg har deltaget i, har mest været gruppeudstillinger, men på Galleri NB, hvor de har en afdeling for unge, er det en soloudstilling. Til den har jeg lavet nogle nye billeder. Jeg synes det er rart at have noget helt nyt med på en udstilling, men jeg har også nogle med, som har været udstillet tidligere. Lige nu er det derfor Galleri NB, jeg fokuserer på. Efter det, prøver jeg nok at lave lidt småting, og jeg har en idé jeg går og leger lidt med”.

 

Tanja K. Jensen er i weekenden med på Art Herning, d. 23. til 25. januar,  og aktuel på Galleri NB i Viborg, fra d. 31. januar til d. 7. marts.

Art Herning: http://www.artherning.dk/

Galleri NB i Viborg: http://www.gallerinb.com/

Galleri Clifford hvor Tanja har billeder: http://www.gallericlifford.dk/

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig