Indkøbskurven er tom.
Eske Kath - ARENA
Udstillinger & Omtaler

Eske Kath på Viborg Kunsthal frem til 16. november.

Kaths fornemmelse for kaos og orden

Af Laura Ifversen

Kapow! Eske Kaths farve-eksplosioner rammer som en lige højre i solar plexus: Giver flimrende stjerner for øjnene og efterlader et blivende indtryk på sanserne.

Det er derfor med en let uro i maven jeg besøger hans hidtil største separatudstilling - ARENA - på Viborg Kunsthal.

I udstillingens ny-producerede værker er der stadig knald på farverne og billedkompositionerne balancerer på genkendelig vis mellem stram disponering og urolig energi, men der synes at være en ny form for ekspansion i hans værk.


BLACKBOARD SUNSET, 2013. Eske Kath: ARENA, Viborg Kunsthal. Courtesy of Galerie Mikael Andersen

Smukke apokalypser
Eske Kath (f. 1975) tilhører den mere veletablerede del af den unge danske kunstscene og de fleste vil nok være bekendt med hans smukke loftsudsmykning i Frederik VIII’s Palæ. 

Siden afgangen fra Det Kongelige Danske Kunstakademi  i  2003 er det gået slag i slag. Hans talent sikrede ham øjeblikkelig anerkendelse og åbnede allerede tidligt i hans karriere muligheden for en separatudstilling på Kunstforeningen GL STRAND i København (2006). Udstillingen HURRICANE PARTY opsummerede på én gang hans kunstneriske projekt, der ikke blot må ses et værk ad gangen, men som en samlet undersøgelse af menneskets relation til verden.


Installation View. Eske Kath: ARENA, Viborg Kunsthal. Fotograf: Kurt Nielsen

Hurricane Parties er betegnelsen for sociale sammenkomster baseret på orkanvarsler. Frem for at lade sig evakuere søger folk ly for en truende katastrofe. De deler deres ressourcer og hjælper hinanden – selvom der også kan være tale om egentlige fester i den mest almindeligt danske forståelse af ”parties”.

Bag det specifikke fænomen pegede udstillingen på noget mere almenmenneskeligt; noget psykologisk – hvordan vi mennesker reagerer på overhængende farer – og på en helt grundlæggende præmis, som vi bekvemt vælger at ignorere – at vi konstant er i overhængende fare.

Vi ved det godt og med ARENA viser Kath os det igen: Vi er omgivet af potentiel destruktion og kaos.

Vi møder den livgivende lyskildes andet væsen når vi betragter BLACKBOARD SUNSET. Her konfronteres vi med en truende sol, som smelter klipper i en altkonsumerende lavastrøm.

Ligeledes er hvert af de øvrige billeder en grufuld undergang – en smuk apokalypse.


Mellem orden og kaos
Som med solen er vi dybt afhængige af naturen og samtidig fuldstændig i dens vold, selvom vi konstant søger kontrol, så vi kan overskue den. Det er os, der skaber orden for ikke at drukne i kaos.

I Kaths univers er vores orden symboliseret gennem typehuset. Her er de revet ud af de pæne parcelhusrækker og hvirvler rodløse rundt.


Installation View. Eske Kath: ARENA, Viborg Kunsthal. Fotograf: Kurt Nielsen

I udstillingen på Viborg Kunsthal befinder typehusene sig endnu i naturkræfternes vold.

Orden og kaos kompletterer hinanden i spændingen mellem maleriernes rene linjer, den kompositoriske klarhed og den farvemættede motiv-eksplosion.

Flere af de nye værker lader ordenen stå tydeligere frem. Typehusets hverdagslige orden er fraværende. I stedet er den mere overordnede geometriske orden, som altid ligger bag motivernes farverige scenarier, nu trukket frem og tydeliggjort.

Tydeliggørelsen har Kath opnået ved flere steder at lade lærredet stå råt i de færdige billeder.

Den underliggende geometri er fritlagt og bevægelser skitseres i den nøgne blyantstreg.


SHORE, 2014. Eske Kath: ARENA, Viborg Kunsthal


SHORE, 2014, Detalje. Eske Kath: ARENA, Viborg Kunsthal

Sammen med de udstillede skulpturer og det rå lærreds tydelige struktur rækker materialerne ud over det enkelte værks ramme og skaber en helhedsinstallation, som tilføjer en yderligere dimension – en virkelighedsdimension og dermed en mere universel dimension.

ARENA og Universets gåde
Kath lader materialer, komposition og motivkreds arbejde sammen om at pirke til vores forestilling om verden.

Udstillingstitlen ARENA igangsætter drabelige kampe for den folkelige bevidstheds indre blik. Ordet kaster os tilbage til antikkens gladiatorkampe, hvor forskellen på liv og død var hårfin og overlevelseschancen for den enkelte forsvindende lille.

På denne afgrænsede scene var menneskets evige kamp mod naturkræfterne kogt ned til en fattelig, håndterbar størrelse: Mand mod mand, Mand mod vilde dyr eller en horde barbarer.

Ikke ulig Eske Kaths ARENA, hvor vi befinder os i elementernes vold, afgrænset af kunstrummets fattelige, håndterbare størrelse.


BLACKBOARD KRAKEN, 2012. Eske Kath: ARENA, Viborg Kunsthal. Courtesy of Judith Charles Gallery

Ligesom med antikkens skueplads knytter dramaet for tilskuerens øjne an til den ubehagelige realitet uden for arenaen: At Mennesket i sin lidenhed egentlig er ganske ubetydelig og magtesløs i universel skala.

Kaths små collageværker er med til at understrege den kosmiske målestok.

I disse små collageværker har han malet i sin karakteristiske stil på udrevne sider fra ældre astronomiske tidsskrifter.

Ved at vælge det intime format tidskriftsiderne giver illustrerer Kath vores relation til kosmos – det er på én gang helt tæt på og uendelig langt væk.

Stjernehimlen har til alle tider fascineret os. Dens skønhed har tryllebundet os; dens uendelige udstrækning og uopnåelighed har betaget os og fået os til at tro på noget større end os selv.

Collageværkerne bærer denne fascination i sig samtidig med at de understreger vores behov for og tro på videnskabernes autoritet: Hvis vi videnskabeligt kan forklare universets gåde er det kosmiske kaos tøjlet. Det er blevet gjort overskueligt.

Man fornemmer en kritik af dette, idet teksten er blevet tilsidesat; vendt på hovedet og amputeret.

Således balancerer Eske Kaths værker på samme knivsæg som mennesket: Mellem kaos og orden.

Eske Kath stiller vores lidenhed til skue på underspillet, elegant facon og opfordrer til at vi igen lader os fascinere af verdens ufattelighed.

Med ARENA suger han os ud i verdens malstrømme. Spørgsmålet er om du lader dig trække med?


Installation View. Eske Kath: ARENA, Viborg Kunsthal. Fotograf: Kurt Nielsen

Fakta
Udstillingen ARENA vises frem til d. 16. november 2014 på Viborg Kunsthal, Riddergade 8, 8800 Viborg. For mere info se Viborgkunsthal.dk

Bio
Eske Kath (f. 1975) bor og arbejder i New York.

Han er uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (2003) og har i Danmark deltaget på separat- og gruppeudstillinger på Kunstforeningen GL STRAND, Arken, ARoS, Heart, Brandts og KØS. I udlandet har hans værker været vist på Sammlung Essl, Wien (2009), JMOCA, Los Angeles (2008), Museo Nacional de San Carlos, Mexico City (2008), mfl.

Han er repræsenteret på gallerier i Berlin, Los Angeles, New York og København. Herhjemme har han udført flere offentlige opgaver som for eksempel udsmykningen af Frederik VIII’s Palæ, Anstalten ved Herstedvester samt udsmykningen af flere danske retssale, senest et værk til retten i Sønderborg, som også kan ses i udstillingen ARENA.

For mere info se Eskekath.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig