Kunstnernes Efterårsudstilling på Den Frie fra d. 4. oktober – 9. november 2014.
ET INDBLIK I KUNSTVERDENENS UNDERGRUND
9. oktober 2014
af Mia Granhøj
I fredags åbnede dørene til Kunstnernes Efterårsudstilling 2014 (KE). Udstillingen er en 114 år gammel tradition, der byder på en unik mulighed for at se, hvad der rører sig udenfor den etablerede kunstverden.
Kunstnernes Efterårsudstilling 2014, Foto: Stamers Kontor
Friskfanget samtidskunst – fri for nepotisme
KE er en censureret udstilling, hvor ansøgerne bedømmes anonymt – helt uafhængigt af navn, familie/venner eller uddannelsesbaggrund. Udstillingen viser både værker af debuterende talenter samt mere erfarne kunstnere.
Gennem tiden har KE været med til at udklække nogle af Danmarks mest anerkendte kunstnere, fx Henry Heerup, Asger Jorn og Bjørn Nørgaard. Efterårsudstillingen giver det bedste bud på, hvilke tendenser der lige nu er i den danske kunstundergrund.
Ingen rød tråd
Efterårsudstillingen er ét stort virvar af forskellige genrer og bombarderende indtryk. Der er ikke nogen rød tråd i udstillingen og det kan skabe nogen forvirring, men man bør have for øje, at denne udstilling netop ikke er nogen stramt kurateret oplevelse.
Det er en udstilling, der forgrener sig i alle retninger med eksperimenterende og kontroversielle værker. På årets KE møder man bl.a. det nystartede firma Guilty A/S (2014), som står klar til en snak om skyld, Corporate Management, social differentiering og varm luft som ressource og accelerator for økonomisk vækst i en sund og bæredygtig verden.
Kunstnernes Efterårsudstilling 2014, Foto: Stamers Kontor
I det tilstødende rum kan man opleve værket ”Mormors Facebook” (2014) af Susanne Pedersen. Et maleri, som på humoristisk vis skildrer det velkendte, men hvor motivet forekommer mere brutalt end som så.
Rundt om hjørnet ses det omfangsrige værk ”På den anden side II.a” (2013) af Lene Lykke Davidsen. Som beskuer konfronteres man her med over 100 emballagebakker fra kød og lignende nøje hængt op på væggen som udsmykning. Et højst mærkværdigt syn, som bl.a. sætter tanker i gang om forbrugersamfundet og det æstetiske i produkter, som vi til dagligt smider ud.
Susanne Pedersen, ”Mormors Facebook”, 2014, 58 x 56 cm., foto: Mia Granhøj
En mors ånde
Et af de værker, der gjorde størst indtryk på mig var værket ”Ånd heri Mor” (Afstøbning af mors ånde, 2014) af Ida Brockmann. En lille sølvflaske med morens ånde. Kunstneren har leget med idéen om at fastholde noget sjæleligt forgængeligt.
Ida Brockmann, Ånd heri Mor, 2014, foto: Mia Granhøj
Som beskuer fik jeg den tanke, at moren havde haft en livstruende sygdom og at opsamlingen af morens ånde kunne have været tænkt som et betydningsfuldt og ærbart minde om afdøde. Men da det er en afstøbning har det i princippet intet at gøre med selve åndedraget – dog fastholder kunstneren sin mors sjæl i kraft af den besjæling hun tillægger den, hvilket titlen: ”Ånd heri Mor” også insinuerer.
Sølvflasken fungerer som repræsentation for morens ånd. Dette værk står for mig som en smuk beretning om forholdet mellem en mor og en datter, om det at forholde sig til at have en døende mor og ikke mindst om en sorgkultur, hvor vi griber til fysiske minder, da erindringen i sig selv ikke er nok. Uheldigvis blev værket stjålet til ferniseringen.
KE-prisen
Årets KE-pris på 10.000 kr. er overrakt til Mie Hørlyck Mogensen for hendes videoer, hvor hun fremfører fantastiske parodier på kunstverdenens og kunstnerrollens mekanismer.
Hendes værker er personlige og intime og hun bruger humor som et redskab til at komme omkring de mentale tilstande. I videoen ”Conversations on Art” (2011) forklarer hun fx materialevalget af sin kunst med munden fuld af isterninger. Resultatet er ren og skær volapyk. Men det giver stof til eftertanke og stiller spørgsmål til forestillingen om, hvad en kunstner egentlig er for en størrelse. Mie Hørlyck Mogensens kunst er på ingen måde selvhøjtidelig, men er både morsom og rørende.
Kunstnernes Efterårsudstilling 2014, Foto: Stamers Kontor
Hvad betyder det at udstille på KE?
Kunstverdenen er fyldt med magtspil, der har afgørende indflydelse på, hvem der bliver til noget og hvem der ikke gør. Det er en naiv forestilling, at det altid er de dygtigste kunstnere, der når til tops.
Ofte er det afgørende en kunstners netværk – det at kende nogle mennesker og på den måde få sine ting ud. Det er en udbredt opfattelse blandt unge kunstnere, at den danske kunstscene er benhård at trænge ind på, særligt hvis man ikke enten er akademiuddannet eller har en anden relevant kreativ uddannelse bag sig.
På KE forholder det sig anderledes på grund af det sympatiske format, at alle og enhver, uanset uddannelsesbaggrund, kan ansøge om optagelse. At blive antaget på KE kan for mange være et springbræt videre ud i kunstbranchen.
På den baggrund er der i særdeleshed stadig brug for Kunstnernes Efterårsudstilling som platform for debuterende upcoming talenter – et risikabelt format baseret på det ukendte og nye.
Fakta:
Kunstnernes Efterårsudstilling kan opleves på Den Frie fra d. 4. oktober – 9. november 2014.
I år bestod censorpanelet af billedkunstnerne Malene Bach, Jesper Christiansen, Marianne Jørgensen og Signe Vad samt kunstkritiker Torben Sangild.
Censorpanelet modtog 1984 værker til bedømmelse fra 428 kunstnere. 56 kunstnere er udvalgt til at repræsentere Kunstnernes Efterårsudstilling 2014 med i alt 138 værker.
Onsdag d. 22. Oktober kl. 16-18 inviterer Den Frie og KE til seminar med kunstkritik og debat om censurering i Den Frie Udstillingsbygning. Der vil være paneldebat med Signe Vad, Lars Rahbek, Maria Gadegaard, Trine Ross og med Christina Wilson som moderator.