Indkøbskurven er tom.
Farvel til normtænkningen
Interview & Portræt

Portræt af den dansk/norske kunstnerduo Elmgreen & Dragset

FARVEL TIL NORMTÆNKNINGEN 
- PORTRÆT AF ELMGREEN & DRAGSET


10. september 2014
af Anna Sofie Hillersborg

 

Kunstnerduoen Elmgreen & Dragset udfordrer med deres værker tanken om det normale og forventelige, så det velkendte fordrejes og optræder i nye overraskende former. Resultatet er et morsomt og skævt blik på mennesket og dets vilkår i det moderne samfund.

Kunstnerduoen Elmgreen & Dragset, består af den danske billedkunstner Michael Elmgreen (f. 1961) og den norskfødte billedkunstner Ingar Dragset (1969), som har base i henholdsvis Berlin og London.
Siden 1995 har de to dannet par karrieremæssigt, og i en længere periode også på den private front. De tidligste værker tog afsæt i performancekunsten, men med tiden bevægede Elmgreen & Dragset sig over i installationskunsten, som er den genre, der i dag er mest kendetegnende for deres  virke.
Helt fra starten af deres karriere har Elmgreen & Dragset haft internationalt udsyn og har kun i mindre grad været knyttet til den danske kunstscene. Men fra den 19. september 2014 kan de opleves på Statens Museum for Kunst i den store udstilling BIOGRAPHY, der præsenterer værker fra kunsterduoens omfattende produktion fra 1995 og frem til i dag. 

 


Elmgreen & Dragset, foto: Elmar Vestner

 

Når det velkendte gøres ualmindeligt

Det karakteristiske for Elmgreen & Dragsets værker er deres måde at twiste virkeligheden på. Det der ved første øjekast synes almindeligt og velkendt optræder pludselig i en sammenhæng, hvor det fremstår ualmindeligt og paradoksalt.
Der er i sig selv ikke noget usædvanligt ved en Pradabutik, men når den ligger langt ud i Texas’ ørkenen, opstår der pludseligt et ulogisk scenarie.  
Med værket Prada Marfa fra 2005 placerede Elmgreen & Dragset en nøjagtig kopi af en Pradabutik i naturlig størrelse midt ude i ørkenen. Butikken indeholdt varer fra det eksklusive designmærke, men blev plyndret kort tid efter dens opstilling. 

 


Elmgreen & Dragset, Prada Marfa, 2005, cortesy: Galleri Nicolai Wallner, foto: James Evans 

 

Paradoksale hverdagsobjekter
På Louisiana er Elmgreen & Dragset fast inventar. Her er duoen repræsenteret med et værk,  der tager konkret udgangspunkt i museets egen arkitektur og placering. Et panoramavindue i museet tilbyder et vue ud over Øresund. Denne udsigt har Elmgreen & Dragset taget udgangspunkt i, ved at placere en vippe som inde fra museumsrummet indbyder til en dukkert i havet lige udenfor vinduet. Men mellem beskueren og havet er ruden. Et klassisk eksempel på Elmgreen & Dragsets arbejde med det paradoksale, hvor velkendte brugsgenstande fra dagligdagen har mistet deres praktiske funktion. Man finder ligeledes defekte trapper og ubrugelige døre i deres æuvre.




Elmgreen & Dragset, Powerless Structures, Fig. 124, 2004, courtesy: Galleri Nicolai Wallner foto: Anders Sune Berg

 

Konfrontation med det tabuiserede

En gennemgående interesse for Elmgreen & Dragset, består i at udfordre hyggementaliteten og pirke til ubehaget i os, ved at konfrontere os med sygdom, død og velfærdssamfundets skyggesider. 
På Statens Museum for Kunst er værket Please, Keep Quiet! fra 2003, en del af museets faste samling. Installationen er en hospitalsstue med realistisk interiør i form af hospitalssenge og livagtige voksfigurer, som er placeret i sengene. For at komme ind til installationen må man bevæge sig gennem en svingdør og man overraskes straks af omgivelserne, der ligger langt fra de forventninger, man har til museumsrummet. For mange besøgende afstedkommer installationen et mindre chok, fordi den i så høj grad mimer virkeligheden og emmer af den stilhed og institutionel tristhed, som er så karakteristik for hospitalsstuer.

 


Elmgreen & Dragset, Untitled, 2011, cortesy: Gallerie Perrotin, foto: Anders Sune Berg 


Et andet tabuiseret emne, som for Elmgreen & Dragset er et essentielt tema, er døden.
I det moderne samfund afskærmer vi os fra døden og konfronteres vi med den, vækker det ubehag i os, fordi den minder os om vores forgængelighed. Elmgreen & Dragsets værker afspejler det moderne samfunds kliniske håndtering  af sygdom og død, der institutionaliseres og fjerner sig fra hverdagslivet og på den måde fremmedgøres mennesket overfor disse ellers naturlige fænomener. 

 

Moderne maskulinitet 

Kunstnerduoen er også kendt for at indtage det offentlige rum med deres værker. På Trafalgar Square i London finder man eksempelvis deres forgyldte skulptur Rocking Horse Boy, deres version af en rytterstatue, som tager form som et barn på en gyngehest.  Et værk som går i kødet på den klassiske tradition for rytterstatuen som monumenttype, hvor sejrsherren som maskulint og ophøjet magtsymbol er blevet erstattet af det legende og umiddelbare barn i et uhøjtideligt udtryk. 
Kunstnerduoen har også bidraget med kunst til det offentlige rum på dansk jord. Siden 2012 har skulpturen HAN prydet havnefronten i Helsingør. Skulpturen er udformet i blankpoleret rustfrit stål og forestiller en ung mand, som sidder på en sten og kigger ud over havet. En elektrisk anordning inde i skulpturen, får drengen til at blinke en gang i timen.
HAN bliver på den måde, en mandlig pendant til Den Lille Havfrue, som sidder og spejder ud over Langelinie.


Elmgreen & Dragset, HAN, 2012, cortesy: Galleri Nicolai Wallner, foto: Anders Sune Berg


Det gik ikke stille for sig, da de lokale borgere i Helsingør blev præsenteret for skitserne til HAN.  Skulpturen afstedkom en lang række læserbreve vedrørende den unge mands udformning. Mange mente, at skulpturen ikke passede til Helsingør og havnefrontens omgivelserne, hvor man finder Kronborg og Kulturværftet.
Elmgreen & Dragset har gennem hele deres virke været optaget af at arbejde med køn, seksualitet og identitet. Med skulpturen HAN viser de os, hvordan maskulinitet kan tage sig ud i år 2012.
Det er en fremstilling af det maskuline, som udfordrer den måde, som maskulinitet ofte gengives på i skulpturer til det offentlige rum. Man ser her en lang tradition for at skildre den muskuløse, heroiske, nøgne mand eller sejrsherren. På den måde udfordrer HAN konventionen om, hvordan vi ser maskulinitet gengivet i kunsten i det offentlige rum. HAN er gengivet som en spinkel, drenget figur, der kigger drømmende udover havet, optaget af sit eget tankeunivers. Skulpturen viser os, at maskulinitet kan tage sig ud på mange måder.
Kunstnerduoen modtog hædersprisen Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsens Legat for netop denne skulptur.

 

I opposition mod traditionen

I 2012 modtog Elmgreen & Dragset en af dansk kunsts fineste priser, Eckersberg Medaljen.
Men duoen har gennem hele deres kunstneriske virke forholdt sig kritisk til kunstverdenens institutioner og traditioner, så Elmgreen & Dragset valgte at omsmelte medaljerne til to Rolexure. Michael Elmgreen sammenligner det at få tildelt Eckersbergs Medaljen, med medarbejdere i en virksomhed, der bliver hædret med et Rolexur, efter loyal og arbejdsom tjeneste  gennem en årrække. Også her ses Elmgreen & Dragsets satirisk håndtering og anfægtning af kunstinstitutionen, dens tradition og højtidelighed.
Bronzeurene kommer til at indgå i udstillingen BIOGRAPHY på Statens Museum for Kunst.


Udstillingen BIOGRAPHY kan ses på Statens Museum for Kunst fra 19. september 2014 til d. 4. januar 2015

 

 

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig