Indkøbskurven er tom.
Pixelade: en verden i farver
Reportage & debat

Nikolaj Kunsthal udstiller i disse dage Pixelade, der er en udstilling for alle mellem 0-116 år.

PIXELADE - EN VERDEN I FARVER

Reportage af Louise Jørgensen

Nikolaj Kunsthal, der har til huse i Nikolaj kirkes smukke gamle kirkerum, åbnede lørdag d. 30. august op for en ny pixelleret verden af farver, sanser og leg.

Projektet er resultatet af et samarbejde mellem kunstnerne Malene Bang og Katja Løgstrup-Hansen og Copenhagen Game collective.

En udstilling for alle

Efter en vandretur gennem Københavns regnvåde gader, der i anledningen af Copenhagen Pride, er prydet i regnbuens farver, når vi frem til Nikolaj Kunsthal.

Jeg har i dag allieret mig med to familiemedlemmer, min kæreste og min mor, hvis interesse ud i kunstens verden er yderst begrænset.

Dette kunne måske fremstå som et aparte valg, nu når vi netop er på vej på kunstudstilling, men jeg tror det er helt ideelt for afprøvning af Nikolaj Kunsthals nye totalinstallation ”Pixelade” der bryster sig af at være en udstilling for alle mellem 0 – 116 år.

En forstørret computer

At træde ind i Pixelade er som at træde ind i en kæmpe stor computer, og ind bag dens kæmpemæssige skærm. De fleste af os bruger dagligt mange timer foran skærmen, men skærmens opløsning er efterhånden så udviklet, at vi for længst har glemt, at hvert enkelt billede består af mange små enkeltdele: af pixels.


Pixelade. Nikolaj Kunsthal. 2014.

Pixeladen er, som navnet antyder det, en verden i pixels. Vi træder ind bag skærmen og får lov til at være dem, der rykker rundt på de store pixels i form af kubiske puder og plexiglas i forskellige farver. Som enhver anden computer, skal Pixelade også aktiveres, bruges og udfordres for at skifte form og udtryk.

Byg et fort

Det gamle kirkerummet er blevet indtaget af en eksplosion af farverige kubiske-puder, væg-til-væg kalejdoskoplignende mønstre og små rum i rummet, der hver især byder på forskellige sanselige oplevelser.

I det øjeblik vi træder ind i den pixellerede verden, får jeg en kubisk pude i nakken. Et halv sekund efter, én til. Jeg kigger til venstre, og det står klart, at afsenderen er alt for fordybet i leg, til at opdage den vildfarne pude.


Pixelade. Nikolaj Kunsthal. 2014.

Det gør heller ikke noget, da de kubiske puder er bløde og ”kastevenlige”. En gruppe børn er i fuld gang med at bygge et fort af puder, for derefter at kaste sig ned i dem, fra et trin på den store pixelbakke, der er placeret lige indenfor døren.

Oven på bakken sidder en flok unge mennesker og snakker, mens de kigger ud over det omformede kirkerum. Til højre for døren står to store, bløde, sovende plyskøer. To femårige har med møge og besvær besteget den ene, mens et andet barn trygt har lagt sig til hvile på den anden.  

Pixelleret

Generelt kan man sige, at jo større pixels, desto mere pixelleret er det billede der toner frem på vores skærm. Dette betyder, at når et billede er meget pixelleret kan vi med det blotte øje spotte de små elementer, der tilsammen konstruerer det store billede.

Det samme gør sig gældende for Pixelade. De store kubiske puder fungerer som kæmpe pixels, og kun fra toppen af bakken er det muligt at danne sig et reelt billede af, hvad man har skabt på kirkens multifarvede gulv.


Pixelade. Nikolaj Kunsthal. 2014.

Det er netop dét, der er en del af pointen ved Pixelade: at undersøge hvor mange pixels der skal til, for at vi reelt set kan skabe en figur der er genkendelig for os. Fra toppen af bakken er det muligt for publikum at betragte deres værk, for derefter igen at gå i krig med puderne.

Interaktion og laserlys

Fra kirkerummets smukke hvælvinger kaster kvadratiske lysinstallationer et klart lys over rummet. Hvis man lægger nakken tilbage og kigger op, ligner det næsten at en stor hær af ufoer er ved at invadere kirken.

Det skarpe lys skifter, for derefter at sende et rødt, grønt, blåt lys ned over det pixellerede landskab og ændre dets farve og udtryk.

Vi træder videre ind i et lille rum i rummet, og vores kroppe inddeles i små sorte kvadrater af et neonfarvet lasergitter. Vores kroppe bliver en del af rummets logik – en kvadratisk logik.


Pixelade. Nikolaj Kunsthal. 2014.

Interaktion er et nøgleord for Pixelade, og overalt er mennesker i forskellige aldre i færd med at sætte deres eget præg på udstillingen. To store lysborde i børnehøjde danner udgangspunkt for leg og læring.

Ved at rykke rundt på de mange hundrede forskelligfarvede kvadrater i gennemsigtigt plexiglas, kan man uanset alder gå på opdagelse i farve – og formlære og danne sit helt eget pixellerede univers med tilhørende væsener.


Pixelade. Nikolaj Kunsthal. 2014.

Bagerst i kirken finder vi en spejltunnel. Spejlvæggen breder sig ned langs den ene side og et ultraviolet lys reducerer os til øjne og tænder.

Her er en hel familie optaget af at skyde selvlysende bolde gennem en ultraviolet kuglebane. Ved at regulere antal og hastighed på boldene, kan familien styre det visuelle udtryk i rummet.


Pixelade. Nikolaj Kunsthal. 2014.

Håndgribelig kunst

”Det er den bedste udstilling jeg nogensinde har været på”, udbryder min mor og fortsætter, ”Dét er da kunst, man kan forstå!” Og ja, det er det – altså kunst man kan forstå.

Det er kvadratisk og håndgribeligt, og alligevel virkelig godt gennemtænkt. Der er underholdning for de fleste, om man ønsker at bygge en verden af kubiske puder, blive en del af et computerunivers eller rykke hele matematiktimen ind i kirkerummet og erstatte de små centikubes fra den gængse undervisning med kubiske puder i legevenlig størrelse.

Copenhagen Game Collective

Som supplement til selve udstillingen uddeles der ligeledes en folder med spørgsmål rettet mod evt. undervisning eller generel efterrationalisering: ”Hvordan ville PIXELADE være, hvis du kun måtte se og ikke røre?” eller ”Hvordan ville det være at besøge udstillingen alene?”

Yderligere følger der en række spil med udstillingen, så man under sin tid på Pixelade kan finde inspiration til leg og læring, og også efter sit besøg kan spille Pixeladespil med familie og venner.

Det er de professionelle spiludviklere fra Copenhagen Game collective der har udformet spillekort og regler. Formålet med Copenhagen Game Collective er, at fusionere teknologi og videnskab og gøre det nærværende og vedkommende gennem kunst.

Så tag familien under armen og bliv en del af den skabende proces bag skærmen på Pixelade.

Pixelade fortsætter frem til d. 9 november.

Fakta:

Nikolaj Kirke kan dateres tilbage til midten af 1200-tallet, og blev i 1500-tallet omdannet til en gotiske kirke, som den stadig fremstår i dag. Fra 1957 og op igennem 1960erne spillede Nikolaj kirke en vigtig rolle i samtidskunsten, hvor også anti-kunstbevægelsen, Fluxus, gjorde brug af de smukke lokaler. I 1981 blev Nikolaj Kunsthal etableret og har siden hen haft tradition for installationskunst.

http://www.nikolajkunsthal.dk

http://www.copenhagengamecollective.org

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig