Indkøbskurven er tom.
Fabelagtig drengerøvskunst på Munkeruphus
Udstillinger

Jens-Peter Brask udstiller sin private kickass-kunstsamling

Fabelagtig drengerøvskunst på Munkeruphus
Af Cathrine Ramsing

På en af Nordsjællands mest fredfyldte og idylliske pletter skete det, at kunstens muse selvantændte og eksploderede ud over sig selv og en gammel malers fine bjælkehus. Og voilà, sådan blev udstillingen Et Brask Spark på Munkeruphus til.

Indrømmet - det er muligvis 95% fri fortolkning, men målt på den kunstneriske energi som for tiden summer i Gunnar Aagaard Andersens tidligere hjem, er metaforikken ikke helt ved siden af. Billedkunstnerens smukke grå hus ved vandet bugner nemlig af legesyg og uhøjtideligt samtidskunst, som denne sommer venligt er udlånt fra Jens-Peter Brasks private samling.

Restauratør med kunstappetitten i behold

Jens-Peter Brask (f. 1972) er restauratør og iværksætter, og til daglig driver han bl.a. baren Halvandet på Refshaleøen. Appetitten begrænser sig dog ikke til gastronomiens verden, for ved siden af sine restauranter plejer Brask også en galopperende passion for samtidskunst.

Han har været en ivrig kunstsamler i mere end 20 år og satte i 1993 standarden, da han indledte samlerkarrieren ved at købe to tegninger af Michael Kvium. Så er man da kommet godt fra start! Siden da er samlingen bare vokset i takt med interessen, og den tæller i dag mere end 2000 værker.

 


Alexander Tovborg. Foto: David Stjernholm

 

Det er derfor et lille udsnit af Jens-Peter Brasks særligt udvalgte yndlinge som Christian Lemmerz, HuskMitNavn, Hesselholdt & Mejlvang, Alexander Tovborg og selvfølgelig også Michael Kvium, man nu har fornøjelsen af at se udstillet på Munkeruphus.      

Kvium tager kegler

Og det er vitterligt en fryd at blive inviteret ind i den private samlers univers. Lige fra jeg træder ind over den knirkende dørtærskel, fornemmer jeg tydeligt, at ”Et Brask Spark” ikke kommer til at minde ret meget om en almindelig museumssamling.

Som det første mødes jeg af en kæmpe-Kvium, nemlig maleriet ”Omstændigt Billede I”, som her udstilles for første gang nogensinde. Samtidig er jeg ved at ramle ind i et par sort-og-hvid stribede trafikkegler, der står og strutter midt på gangen. Det er ikke en afspærring, men et værk af Garder Eide Einasson, som samtidig gelejder mig videre ind i den hvidmalede havestue.

Ud over flere kegler hilser stuen velkommen med en brun papæske på kaminhylden, som selv proklamerer at være tom, samt et maleri af Robert Davis. Billedet har den ret heftige detalje, at den konventionelle oliemaling er skiftet ud med bourbon og cigaretaske. Skål!    

 

 
Installationsbillede. Foto: David Stjernholm

 

En drengedrøm af en kunstsamling

Her er ingen fine fornemmelser eller kulturpolitisk korrekte hensyn til, hvem der må og ikke må være med i samlingen. Brask bestyrer sikkert butikken efter sit helt eget kunstkompas, og det kompas peger stik mod stjernerne.

Resultatet er en kunstsamling, der er sammensat med en forfriskende blanding af begejstring og en veludviklet næse for kvalitet. Kunst skal nydes og kunst skal udfordre, og som helhed lykkes udstillingen storartet med begge dele.

 


Installationsbillede. Foto: Cathrine Ramsing

 

Væggen ved trappen er garneret med spraymalede skateboards, og jeg tror aldrig jeg har set så mange dødningehoveder på et sted, som den kraniekoloni jeg præsenteres for, da jeg er kommet vel op på 1. sal. Brasks personlige smag skinner tydeligt igennem, og der er ingen tvivl om, at kunsten her i huset både har kant og er købt med hjertet.   

 


Installationsbillede. Foto: David Stjernholm

 

Politiet slår fast: Man må gerne flage med fantasiflag

Som en sjov krølle og ekstra dimension når ”Et Brask Spark” også at filosofere lidt over, hvor meget kunst egentlig må fylde i en dansk hverdag.

I 2008 købte Jens-Peter Brask installationen ”Barrikade” af kunstnerduoen Hesselholdt og Mejlvang, og efterfølgende satte han den op i sin have. En vigtig del af værket var flagstangen med et sort flag, men dét set-up blev altså lige lovligt skrapt for nogle af naboerne i Bagsværd. 

De tyede først til protester, så til hærværk og til sidst politianmeldte de Brask for at flage med ”et sort Dannebrog”. Heldigvis reagerede politiet ved slå en væsentlig pointe fast; nemlig at det ikke er forbudt at flage med fantasiflag i Danmark.

 


Hesselholdt og Mejlvang, Fantasiflag 1-2. Foto: Cathrine Ramsing

 

Historien er ret sød, og hvis man har svært ved at tro på, at politiet i krisesituationer stiller op som kunstens vogter, så hænger henstillingen i glas og ramme nede i cafeen. Ved siden af står en lille model af Hesselholdt & Mejlvangs ”Barrikade”.     

 

Vellykket og ukrukket kunstpark

Selve det sejrende sorte flag hænger nu og vajer i vinden udenfor Munkeruphus. Blå Øresund titter frem bagved, men HuskMitNavns lyserøde svømmere foretrækker dog tydeligvis at crawle omkring på den grønne græsplæne foran huset, og fræser derfor rundt mellem havestole og fyrretræer.

 


Hesselholdt og Mejlvang. Foto: Cathrine Ramsing


HuskMitNavn. Foto: David Stjernholm

 

Rundt om i haven er der placeret flere af Jens-Peter Brasks andre værker. De synes at være faldet helt godt på plads i parken og undgår elegant den noget tvungne ”naturlighed”, som ellers kan plage udendørs kunst.     

 


Jesper Dalgaard, HuskMitNavn og Gunnar Aagaard Andersen. Foto: David Stjernholm
 

Romantik møder dødningehoveder

Prikken over i'et er, at Brasks kickass-kunst fungerer overraskende godt i Munkeruphus' yndige omgivelser. Det gamle bjælkehus sætter en perfekt, pseudo-hjemlig ramme for privatsamlingen – endda på trods af, at hvidmalede stuer med sprossede vinduer og romantisk lysindfald ikke normalt rimer på dødningehoveder og graffiti.

 


Foto: David Stjernholm

 

Alt i alt er ”Et Brask Spark” en forrygende pose blandede bolsjer af graffiti-pieces, kunstmalerier og installationer. Selvom Jens-Peter Brask strengt taget samler alle samtidskunstens fyrtårne under samme tag, føles udstillingen hverken prætentiøs, selvsmagende eller snobbet. Den har faktisk det rigtigt klædelige træk, at man aldrig føler sig belært eller talt ned til, tværtimod bliver man kultiveret og underholdt på en gang. 

Vi er vist ikke de eneste som har været begejstrede for ”Et Brask Spark”. Udstillingen er blevet forlænget og kan ses på Munkeruphus ved Gilleleje til d. 14. september.

www.munkeruphus.dk

Munkeruphus 
Munkerup Strandvej 78
3120 Dronningmølle

Fokusbillede: Installationsfoto, David Stjernholm

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig