Interview med showets vært, Stéphanie Surrugue.
KRONPRINSPARRETS PRISER 2018
Af Lærke Helene Askholm.
13.12.2018.
Kronprinsparrets Priser 2018 blev overrakt ved et stort show i Musikkens Hus i Aalborg d. 24. november, hvor det blev transmitteret live på DR1. Op til årets prisshow talte vi med journalist Stéphanie Surrugue, der for fjerde år i træk var vært sammen med kollegaen Kaare Quist. Det blev til en bred snak om hvad der gør netop Kronprinseparrets show unikt, hvordan det er at være vært på et stort show, om de mange fede museer i Jylland og om kunstnerens rolle i Frankrig.
Til prisshowet, der arrangeres og finansieres af Bikubenfonden, var der i år en ekstra overraskelse i fordelingen af priser og deres størrelse. De fire priser, hvoraf to er hovedpriser, der består af henholdsvis en stor kulturpris og en stor social pris, begge på 500.000 kroner, havde i år den ændring, at de to mindre priser, stjernedryspriserne, der hidtil begge er gået til kultur, i år også var delt mellem kultur og socialt arbejde. Men for at kulturen derved ikke skal nedprioriteres, så har fonden valgt at fordoble beløbet til 100.000 kroner.
Prismodtagerne ved Kronprinsparrets Priser 2018. Foreningen Grønlandske Børn. Organisationen Fundamentet. Filminstruktør Annika Berg. Forfatter Kim Leine. Foto: Bjarne Hermansen.
Showet blev indstiftet som en bryllupsgave fra Bikubenfonden til Kronprinsparret i 2004 og første show fandt sted året efter og det har eksisteret som en årlig tradition lige siden. Fonden leverer både showet og priserne.
For fjerde år i træk var Stéphanie Surrugue og Kåre Quist værtspar ved Kronprinsparrets Priser.
Det særlige ved priserne og showet
”Selvom vi nu har prøvet det hele flere gange, så har vi rigtig mange sommerfugle i maven inden showet. Det tror jeg er rigtig sundt. Det er godt, når man ikke bliver så rutineret, at man bliver nonchalant i processen,” fortæller Stéphanie Surrugue om at være vært ved prisshowet og forklarer, at det er en kombination af forskellige elementer, der nærer denne særlige nervøsitet.
Det spiller selvfølgelig ind, at det er live og at der er et stort publikum i salen. Dertil kommer, ikke mindst, at kronprinsparret er der, hvilket i sig selv er noget helt særligt som kulminationen på det store og tætte samarbejde med dem og hoffet i månederne op til showet.
Stéphanie fortæller også, at spændingen fra de meget nervøse prismodtagerne også smitter. ”Modtagerne er dødnervøse. De skal holde tale live foran alle i salen og alle seerne i primetime på DR1. Og for talentpriserne er det første gang overhovedet. Jeg har flere gange hjulpet dem med nogle gode råd, og det har faktisk hjulpet på min egen nervøsitet. Det kan for flere være svært at holde styr på alt det formelle som eksempelvis at huske en korrekt royal tiltale, når de takker kronprinsparret, hvordan man bukker og nejer ordentligt og så videre,” fortæller Stéphanie om optakten til showet.
Filminstruktør Annika Berg modtog Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris 2018. Foto: Bjarne Hermansen.
Vigtige ildsjæle synliggøres og anerkendes
Prisens to hovedområder, Kultur og Socialt Arbejde, ligger Stéphanies eget hjerte meget nært, og hun understreger det særlige ved netop dette prisshows tyngde. Det er ikke bare et almindeligt awardshow, som vi kender det. ”
”Det er ret fantastisk, at det er to områder, der begge kan have svært ved at trænge igennem al mulig anden støj i nyhedsbilledet. Mennesker, der har det svært, er jo vildt vigtige, og det er ved gud det samme med både kunst og kultur og de nye kunstnere, der prøver at slå igennem. Det her show er med at give dem både en platform, hvor de helt konkret kommer op på en scene, så en masse mennesker bliver opmærksomme på deres arbejde, og så bliver de samtidigt belønnet med en kæmpe respekt,” fortæller Stéphanie, og understreger, at der jo intet er galt med de underholdningsshows, som er fyldt med allerede kendte kunstnere, konfetti og kvinder, der ”shaker booty”.
”Som modstykke til, hvad vi er vant til, synes jeg faktisk, at vi her har et prisshow, som virkelig har en funktion i form af en dybere hæder – for der er jo tale om nogle modtagere, som ikke får så meget opmærksomhed ellers.”
Forfatter Kim Leine modtog Kronprinsparrets Kulturpris 2018. Foto: Bjarne Hermansen.
Den blandede og mangfoldige skare af prismodtagere understreger kronprinsparrets nuancerede sans for at udvælge modtagerne.
”Det er både store og små organisationer, hvor de involverede først og fremmest er med fordi de er ildsjæle og ikke fordi, de tjener styrtende med penge. Det er mennesker, som knokler igennem for at hjælpe andre. Og så er det de unge kunstnere. – Altså, man ved godt, hvor svært det er at slå igennem som eksempelvis musiker og forfatter. Her får de pludselig en platform og tid på en hovedkanal, hvor de får lov at optræde, fordi der er et skærpet fokus på talent. De får et skulderklap og nogle penge, som de kan gå hjem og arbejde videre med på deres næste album, eller hvad de har brug for. Det synes jeg er enormt konstruktivt,” fortæller Stéphanie og slår fast, at det er en støtte, som kan mærkes.
Hele Danmark inviteres med til oplevelsen
I samtalen med Stéphanie kommer vi også ind på hvad showet betyder set fra befolkningens synsvinkel. Det er et markant anderledes show, der vægter at udfordre publikum med forskellige kunstneriske vinkler, men på samme tid skal være tilgængelig for hele befolkningen.
”Pludselig kan man sidde derhjemme og være med til dette show, hvor barren på mange måder er sat højt, når det kommer til indslag. Jeg kommer selv fra en helt almindelig familie uden årskort til fine museer, og nu er det muligt for sådanne familier at sidde derhjemme i prime time og diskutere aktuel kunst og kultur og socialt arbejde. Alle har mulighed for at være med i dette public service-tilbud. Nogle tænker måske `What?! Hvad er det?´, men det er også sundt.”
Stéphanie henviser til hvordan mediernes ofte fokuserer på, hvad de tror folk gerne vil se og høre. ”Her præsenterer vi faktisk noget, vi synes er vigtigt! Men det er samtidig fordelt, så der også er genkendelighed oveni alt det nye. For eksempel har vi i år både Aksglæde og Lis Sørensen. Og kronprinsparret fortolker virkelig den kulturprisen bredt. Både tegnere, arkitekter, musikere, forfattere, tv-producenter og filminstruktører har modtaget den. Vi forbinder nok ofte prisshows med musik eller film, men pludseligt kan du sidde og lytte til en takketale fra en arkitekt.”
Kronprisparrets priser 2018. Foto: Bjarne Hermansen.
Udover Aksglæde og Lis Sørensen bestod de optrædende kunstnere af The Minds of 99, Alex Vargas, Huxi Bach og Tina Dickow. Sidstnævnte var med for at fortælle om, hvad det har betydet for hende at modtage prisen i 2008.
Kunsten som ventil
”Personligt har jeg altid interesseret mig meget for både kunst og kultur og har arbejdet meget med det på Politiken og TV2 og er stadig et menneske, der ikke rigtig kan trække vejret uden. Jeg ville ikke vide, hvordan mit hverdagsliv ville se ud, hvis ikke jeg havde kunst og kultur som sådan en slags ventil. Så det er noget jeg er meget opmærksom på,” fortæller Stéphanie, der, når hun ikke er på farten og rejser, er bosat i Paris.
Vi taler om de mange store og fantastiske efterårsudstillinger, der er i Paris, og kommer i den forbindelse ind på, hvordan kunstnere for det meste har forskellig anseelse eksempelvis, når de debatterer i henholdsvis Frankrig kontra her i Danmark.
”Man har et andet syn på kunstnere i Frankrig. Hvis jeg skal være lidt grov, så er der mange i Danmark, der synes, at kunstnere er nogle, som er på overførselsindkomst og at de ikke skal brokke sig. De må ikke have politiske meninger og de skal bare gøre det der med kunst. Den tone møder man indimellem, for eksempel hvis der er en dansk kunstner, der går ud og mener et eller andet politisk, så får de rigtig tit at vide, at de skal sætte sig ned og tie stille, fordi de i øvrigt også får støtte af staten,” påpeger Stéphanie
”I Frankrig er situationen fuldstændig omvendt. Der bliver kunstnerne opfattet som nationale helte, men de bliver jo også ofte brugt som sådan en art intellektuelle, også selvom de ikke nødvendigvis er det. Men det er ikke spor usædvanligt, at de i en stor seriøs fransk nyhedsudsendelse har en musiker inde, som måske raser over den franske skattepolitik, eller de har en filosof inde, der mener noget om Frankrigs fremfærd i Mellemøsten. Altså, man lytter til de her mennesker og tager dem helt alvorligt. Der er bare et helt andet syn på kunsten og kulturen i Frankrig,” uddyber Stéphanie om de franske kunstnere som talerør.
Undertegnede kommer til at tænke på årets animationsfestival i Viborg, hvor en række franske tegnere udstillede på ”French Kiss” på Viborg Museum. Her kunne man opleve, hvordan både værker og kunstnernes foredrag indeholdt utrolig mange budskaber, hvor de agerede talerør og ytrede meninger i forhold til mange forskellige aspekter i samfundet.
Himlen over Viborg, Viborg Animation Festival 2018. Foto: Greg McQueen.
Stéphanie giver to stærke eksempler på netop den anseelse, kunstnerne har i Frankrig. Hun fortæller om, hvordan landet på lidt over et år har mistet to af dets største croonere. Først Johnny Hallyday, der døde 6. december sidste år, og dernæst Charles Aznavour, der døde d. 1. oktober i år. Ved begge dødsfald har der været decideret landesorg, og Frankrigs præsident Emmanuel Macron inviterede fluks Armeniens premierminister til en stor mindehøjtidelighed for Aznavour, der var halv armensk og derved var blevet et slags levet eksempel på integration i form af at kunne beholde sin ene kultur og også udleve sin anden kultur hundrede procent. Til mindehøjtideligheden holdt de begge rørende taler, og Macron sluttede sin med at sige `I Frankrig dør digterne aldrig´. ”Og så måtte jeg have lommetørklædet frem igen,” bekender Stéphanie. ”De er så stolte af dem. og de synes de er nationalhelte, og de synes virkelig de har en funktion. Marianne Jelved sagde, da hun var kulturminister, at kultur er det der kitter samfundet sammen. Sådan er det i Frankrig og så gør det heller ikke noget at kunstnerne kan skabe debat,” fortæller Stéphanie.
Stolthed over de mange kulturelle tilbud i Danmark
Værtrollen for Kronprinsparrets priser har ført Stéphanie rundt i mange forskellige danske byer, og hun lægger mærke til et gennemgående aspekt på de nationale rejser:
”Jeg tænker simpelthen Wow, hvor vi dog har et rigt kulturliv i Danmark! Jeg vil i Aalborg på Kunsten og på Nordkraft, og så smed jeg et opslag op på min Facebook, hvor jeg spurgte mine følgere om anbefalinger til flere steder."
"Jeg synes, der er helt vildt mange tilbud i Jylland, hvor showet nu har fundet sted tre gange. Jeg elsker at tage på Silkeborg Museum og se Tollundmanden, hvor jeg tænker: `Du ser træt ud, det kender jeg alt for godt´, og så tage videre på Jorn Museum og også lige nå omkring Aarhus og se julemarkedet i Den Gamle By. Jeg er megaforkælet, fordi jeg får lov til at opleve så mange ting i forbindelse med mit arbejde og mine rejser rundt både nationalt og internationalt. Jeg går efter at se det bedste, fordi jeg ofte er på et sted kort tid ad gangen.”
”Jeg må indrømme, at jeg er lidt blæst bagover af, hvor mange kæmpestore kunst- og kulturtilbud, vi har,” fastslår hun og understreger, at det ikke er noget, hun siger for at være høflig: ”Jeg bliver så glad og stolt over, at der er sådan nogle stærke kulturtilbud, hvor vi viser vores historie frem, og jeg ville ønske, at mange flere mennesker benyttede sig af det.”
Med denne varme opfordring til at benytte de mange fantastiske kulturtilbud stopper vi en samtale, hvor vi har været vidt omkring. Tilbage er kun at ønske årets prismodtagere tillykke og glæde sig over, at kunst og kultur ligesom dedikerede menneskers indsats på det sociale område, er noget der også herhjemme i Danmark, i hvert fald i nærværende prisuddeling, tages seriøst.
Kronprinsparret besøger KUNSTEN
I forbindelse med prisshowet var kronprinsparret i øvrigt på besøg på KUNSTEN om eftermiddagen d. 24. november, hvor de under deres rundvisning blandt andet oplevede Kurt Trampedachs udstilling `Møder i mørket´.
Kronprinsparret blev ledsaget af museumsdirektør Gitte Ørskou, der fortalte om værkerne og stedet. Vi slutter af med et par billeder fra dagen.
Kronprisparrets besøg på KUNSTEN. Her i udstillingen Kurt Trampedach, Møder i mørket. Foto. Pressebillede (c) KUNSTEN.
Kronprisparrets besøg på KUNSTEN. Her i udstillingen Eleven Less One af Michelangelo Pistoletto i Kunstens Lille Sal. Foto. Pressebillede (c) KUNSTEN.
Dette års prismodtagerne er:
- Modtager af Kronprinsparrets Sociale Stjernedryspris: Fundamentet ved leder Christian Rundager
- Modtager af Kronprinsparrets Kulturelle Stjernedryspris: Filminstruktør Annika Berg
- Modtager af Kronprinsparrets Sociale Pris: Foreningen Grønlandske Børn.
- Modtager af Kronprinsparrets Kulturelle Pris: Forfatter Kim Leine
Links:
Bikubenfonden:
Kongehuset:
Fundamentet:
Annika Berg:
Foreningen Grønlandske Børn:
Kim Leine: