Indkøbskurven er tom.
Trapholt: Roepstorff, Bojesen og Mortensen
Udstillinger & Omtaler

MUSEUMSBESØG.

Af Mai Trosborg Rasmussen.
06.12.2018.

Onsdag formiddag sætter jeg mig i toget mod Kolding Station fra Aarhus Banegård. På stationen står min veninde og tidligere studiekammerat og venter. Sammen har vi aftalt, at vi i dag skal udforske Trapholt. Et museum jeg modsat de andre museer, jeg har besøgt i forbindelse med denne artikelserie, kender ganske godt. Som danskstuderende tjente jeg bl.a. mine penge ved at arbejde i museumscafeen, som i øvrigt har en fantastiske udsigt over Kolding Fjord.

Om Trapholt
Trapholt blev indviet i 1988 og er tegnet af arkitekterne Boje Lundgaard og Bente Aude. Museet har fokus på kunst, kunsthåndværk og design, og er bl.a. kendt for at vise dansk møbeldesign. I 2002 har museet erhvervet Arne Jacobsens Kube-Flex sommerhus, efter at hans børn i ca. 30 år havde brugt det som sommerhus. Huset er en prototype og aldrig sat i produktion. Der findes derfor kun det ene hus, som Trapholt besidder.


 Arne Jacobsens Kube-Flex sommerhus. Pressefoto: Trapholt.

Jeg har i forvejen sendt Trapholt en besked og fortalt dem, jeg kommer på besøg. Jeg fik aldrig et svar. Da vi ankommer, går det op for mig hvorfor. Det er onsdag - en helt almindelig hverdag - og museet har virkelig mange gæster. Trapholt har ikke brug for den samme opmærksomhed, som nogle af de andre museer, jeg har besøgt. Det viser sig ganske tydeligt denne onsdag formiddag på en lun efterårsdag i november. Der er travlt! (her skal det nævnes, at der også var 20% rabat på alt i museumsshoppen for medlemmer, og en overvægt at midaldrende kvinder, der shoppede).

Jeg køber en billet. Min veninde kommer gratis ind via hendes studie. En gruppe fra Design og Kulturøkonomi står i en rundkreds og får en introduktion til museet. En børnehave går i samlet flok rundt og kigger. Et par af børnene løber rundt, mens pædagogerne fortæller dem, det ikke er et sted, man løber. Jeg kigger på bygningen. Hvordan den snoede arkitektur nærmest indbyder til leg og løb. Det giver mening, at børnene har lyst til at løbe.

Det første vi ser, er værker, der er udstillet af elever fra Billedskolen Nicolai. En del af dem forestiller Frida Kahlo og har referencer til Dias del Muerte (de dødes dage) i anledningen af Halloween, som næsten lige har været afholdt. Det er inspirerende, at museet har plads til at kuratere værker fra unge og børn, der dyrker kunsten som hobby. Og samtidig prikker til forestillingen om, at museer kun kan og skal huse etablerede kunstnere.


Stemningsbillede fra Trapholt. Foto: Mai Trosborg Rasmussen.

En dag som kurator  
“Din udstilling” er en udstilling, hvor man kan få lov at kuratere sin egen udstilling med udgangspunkt i Trapholts faste værker. Udstillingen giver et indblik i kurateringsprocessen, bl.a. får man lov at lege med forskellige lysopsætninger og forskellige baggrundsfarver, når man forholder sig til værkerne. Det er utrolig konkret og giver en forståelse for det arbejde og de overvejelser, der ligger bag, når en udstilling bliver til. Indledningsvis får man en kort forklaring omkring de 8 kurateringsprincipper - farver, stemning, former, teknik, modsætninger, perioder, motiv, stemning og til sidst ”jeg bestemmer”, hvor man som gæst selv kommer med en ide til, hvad der skal være tema for udstillingen.

Min veninde fortæller, hvordan hendes 8-årig datter brugte flere timer helt opslugt på at finde værkerne til sin udstilling. Men “Din udstilling” henvender sig ikke kun til børn. Det var da meget sjovt, overhører jeg to voksne kvinder sige, da de er færdige med deres udstilling. Vi, min medgæst og jeg, gik også i gang med at kuratere vores egen udstilling, og indser hurtigt, at det kræver overblik og ikke mindst fokus. Hvis vores udstilling skulle have et tema, er det nok stemning. Vi forsøger at fange en stemning, men stemninger i værkerne kan fortolkes meget individuelt, erfarer vi.

Udstillingen giver også anledning til virkelig at diskutere værkerne, fordi man bliver tvunget til at forholde sig til dem på en anden måde - og bruge længere tid - end hvis man blot var beskuer. De udstillinger der bliver til, kan man se på www.dinudstillingtrapholt.dk . Derudover kan man få adgang til sin egen udstilling via et link sendt til sin e-mail, og resultatet kan man dele via sin Facebook eller Twitter. Det undrer mig, at der ikke er linket til Instagram, da det virker langt mere oplagt. Hvilke overvejelser der ligger bag denne beslutning, gad jeg godt vide. 

Stærke kvinder og følsomme mænd
Kirstine Roepstorff var da jeg var forbi aktuel med udstillingen Edicius og Lilith, der sluttede d. 25. november. Roepstorff er født i 1972 og uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademi og Rutgers University. Edicius og Lilith er to figurer, en maskulin og feminin, som Roepstorff bygger sin udstilling op omkring. Hendes værker henledte mig primært til en maskulin verden, fordi der i hendes collager er mange billeder af krig og mænd med våben.


Kirstine Roepstorff, If Balance Stops and Asks Why, Balance Will Die. Foto: Hans Georg Gaul.

Da jeg læste introduktionen til hendes udstilling, blev jeg derfor overrasket over tankerne bag; “I Roepstorffs univers må mændene selv slå karikaturen af traditionel maskulinitet ihjel for at give plads til en ny frugtbar ære (trapholt.dk)” Roepstorffs værker er komplekse og hendes collager er udtryk for et samfund i konstant opbrud, ligesom hendes kvindelige og maskuline figurer er i opbrud med deres køn som stereotypt. Ingenting er konstant og verden er i opløsning. Ubalance skaber klang, siger hun i en video. Det giver derfor mening, at udstillingen er akkompagneret af musik fra Arvo Pärt (Für Alina), hvor klanginstrumenter er de dominerende.

Musikken var desværre meget lav, og der må have været flere gæster, der ikke har kunne høre den. Det kan være det er velovervejet, men det er ærgerligt, da musikken giver en ekstra dimension til udstillingen og skaber plads til nogle andre følelser, refleksioner og tanker.

Der er tænkt mange tanker bag denne udstilling, men det var ikke alle, der skinnede lige godt igennem.

Manden bag aben
Alle kender aben, og ved, at sølvsmeden Kay Bojesen (1886-1958) er manden bag. Men ved man også, at han har designet smykker og at aben langtfra er den eneste figur, han har skabt?


Abe og flodhest. Trapholt. Foto: Kenneth Stjernegaard.

Trapholt er et museum med fokus på (kunst)håndværk. Derfor giver det rigtig god mening, at de har dedikeret en stor udstilling til Bojesen - “Kay Bojesen - Humøret i dansk design” (aktuel til 10. juni 2019). Da jeg går fra rummet med abstrakte tanker (Roepstorff) til Bojesens brugskunst, bliver jeg mindet om det, som jeg er bange for at glemme. Kunst er ikke kun idé, det er også håndværk (!) Det er denne udstilling et tydeligt eksempel på. Jeg skal øve mig i at slå hjernen fra og kigge på håndværket og ikke hvilke tanker, der er tænkt bagom værket. Det giver sig selv, at legetøj er skabt til at lege med, bestik er skabt til at spise med og smykker til at smykke sig med. Her, i denne udstilling, skal jeg nyde håndværket. Sammen med min medgæst undrer jeg mig over, hvordan noget bliver et ikonisk designobjekt. Er det timingen? Aben ligner andre træfigurer, Bojesen har skabt, men det er dén, aben, man ser i stort set alle danske hjem. En træabe der faktisk måske var tænkt som et stykke legetøj, men i dag er blevet en pyntegenstand. Et designobjekt.

Der hænger et par udklædningsdragter, som man kan tage på ved siden af Boysens garder-figurer. Vi tager hatten og trøjen på og hænger det tilbage, hvorefter tre damer straks følger efter og trækker i udklædningen. Det gør mig glad at se, at vi stadig kan lege som voksne. Og faktisk er der et helt udstillingsrum dedikeret til leg, så jeg bliver skuffet, da jeg ser, at udstillingen er meget lidt interaktiv, og at der stort set ikke er tænkt leg ind i “legerummet”. Leg forstås som alt det design, Bojesen skabte til at lege med. Det ville give mening, at man derfor havde åbnet mere op for leg, når nu Bojesen spørger “hvordan kan vi lege hele livet?”


Stopmotion. Pressefoto: Trapholt.

Udover de aktuelle samlinger har Trapholt en Richard Mortens sal med værker af Richard Mortensen.

Tak for besøget Trapholt!

Åbningstider
Tirsdag-søndag: 10-17
Onsdag: 10-21 (museet lukker kl. 17.00 d. 16.01.10 pga. fernisering)
Mandag: Lukket. (åbent mandag i uge 7, 14, 24 og 42)

Priser
Voksne 110 kr.
Børn og unge under 18. (børn under 16 skal ledsages af en voksen)
For mere info: www.trapholt.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig