Indkøbskurven er tom.
SCENE: Spektakulær scenekunst på Fredericia Teater
Scene, Film & Bøger

Disneys musical Tarzan er medrivende fortalt og imponerende iscenesat.

Ikke blot underholdning for børn og voksne, men et jungletrommende mesterværk af Fredericias unge teaterensemble.

Af Sofie Ramji. 08.10.2018
Skuespil og scenografi i en højere enhed
Salen er omdannet til jungle, med palmer og store planter.  Kevin Depinets scenografi er overdådig og overraskende og betager allerede inden forestillingen går i gang. 

Phil Collins’s percussions er rykket helt i forgrunden af lydbilledet og man er med fra første sekund, ramt lige i pulsen af jungle- dyre- - og naturligvis – abelyde! Svingende aber i lianer ind over scenen skaber en helt spektakulær scenisk effekt i næsten hver eneste scene og man glemmer, man sidder på et relativt lille teater. 


Ensemble, Fredericia Teaters produktion af Disneys Musical Tarzan. Foto: Søren Malmose

Historien er den helt klassiske ’Me, Tarzan, You, Jane’, men i den eventyrlige scenografi og den fuldstændigt eminente lyd, indsvøbt i Fredericia Teaters Surround sound, er det som at se en helt ny teaterforestilling. Et ungt par, Tarzans forældre, redder sig i land, efter et skibsforlis, og søger ly i junglen. Leoparden, der også har været på rov i gorillaernes lejr, dræber forældrene, der efterlader sig en lille menneskebaby. Gorillamoderen Kala, der netop har mistet sin unge,  finder frem til den forældreløse dreng og tager ham til sig som sin egen. Allerede i prologen er man bjergtaget af dygtige stemmer og sublim lyd.

Det bliver kun bedre efterhånden som historien udvikler sig, da Tarzan senere møder mennesker som ham selv i form af en jungleekspedition, ført an af Jane og hendes godmodige videnskabs-far. Selvom guiden Clayton, dygtigt spillet af Jacob Prüser, vil indfange gorillaerne og Tarzan, vinder det gode til sidst, i form af den kærlighedshistorie historien bæres frem af. Uanset om man kender historien eller ej, så fanger Fredericia Teaters opsætning ens hjerte fra starten. 


Fredericia Teaters produktion af Disneys Musical Tarzan. Foto: Søren Malmose

Talenter i alle roller
Kim Ace Nielsen debuterer som hovedrolleindehaver som voksne Tarzan, der er både veloplagt, sjov og smukt spillet. Han ikke bare ligner den klassiske Tarzan med sixpack og lændeklæde, han ER Tarzan, der med ubesværet fysik og et imponerende energiniveau svinger sig gennem et velproduceret stykke. Prisvinderen Diluckshan Jeyaratnam er en vanvittig skøn abe-buddy som gorillaen Terk, og helt frem til slutningen bliver man kun mere betaget af ensemblets akrobatiske præstationer. 


Kala og Kerchak, Maria Skuladottir og Teit Samsø. Fredericia Teaters produktion af Disneys Musical Tarzan. Foto Søren Malmose

Teit Samsø er en reel alfahan som Kerchak, gorillaernes leder, med gebærder, der sidder lige i skabet. Maria Skuladottir er overbevisende som den omsorgsfulde gorillamor, og hendes version af Phil Collins-hittet, på dansk ’Du’ mit hjerteslag’, går lige i hjertet på en. Selv parforholdsproblemerne hos Kala og Kerchak får en lille rolle at spille og man opdager nye lag i spillet, så det ikke blot er underholdning. 

Men en ting er rollerne i forgrunden. En anden ting er ensemblet af springende, dansende og syngende aber. 

I stedet for at stoppe en masse akrobater i kluntede abedrager, har de valgt at skabe antydende kostumer. Det er derfor skuespillernes kropslighed og spillestil, der overbeviser en om, at de er gorillaer, ligesom deres niveau i akrobatik, dans og ikke mindst sang, overbeviser om, at det her ikke er skolekomedie, men musical på særligt, internationalt niveau. 

Forførende kærlighedshistorie
Enter Jane. I anden akt er Jane og hendes charmerende far, spillet af en veloplagt Anders Birchow, landet i junglen. 

Bjørg Gamsts Jane er en ægte karakter. Den jomfrunalske professordatter er både charmerende og sjov i sin begejstring over junglens mange hemmeligheder og mødet med Tarzan er alt andet end forudsigeligt, på trods af hvor velkendt historien er. 

I stedet for at blive en tynd udgave af en klassisk kærlighedshistorie, der kunne give uheldige referencer til #MeToo i disse tider, er der både intelligens og power i spillet. Tarzans macho abe-vildmand er tilpas nuanceret og en god modvægt til en skarp og velspillet Jane. 

Urdrifterne hos både Bjørg Gamst og Kim Ace Nielsen får lov at fylde til et komisk niveau og rummet emmer af kåd romantik. Resultatet bliver en ret så charmerende præstation af de to unge musicalstjerner og man forelsker sig i både Tarzan og Jane. 

Teater i verdensklasse
Musicaluddannelsen på Fredericia Teater må siges at skabe en særlig dynamik hos teatret, der kan noget helt særligt i deres opsætninger. Især i forhold til at give nye unge talenter en chance for i den grad at folde sig ud. 

De bedårende, flikflakkende drenge, der spiller unge Tarzan og hans bedste ven Terk, får hele salen til at huje begejstret, når de synger lige til hjertet, med deres rene, klare stemmer. Hver scene er som ren ’celebration of life’ og man bliver glad på den måde, kun sange i dur og levende optræden kan gøre en. 

Pulsen holdes til sidste beat i kærlighedshistorien, der i Fredericia Teaters opsætning formår at handle om både familie, urdrifter, evolution og kærlighed. 


Ensemble, Fredericia Teaters produktion af Disneys Musical Tarzan. Foto: Søren Malmose

Fredericia Teater:
Spilleperiode: 5. oktober 2018 – 16. december 2018

Musikhuset Aarhus:
Spilleperiode: 21. september 2019 – 29. september 2019

Scandic Falkoner:
Spilleperiode: 29. november 2019 – 8. december 2019

www.fredericiateater.dk

Fakta: 

Disneys Musical Tarzan er den fjerde Disney-musical Fredericia Teater får lov at sætte op og allerede dagen inden danmarkspremieren rundede forestillingen 50.000 solgte billetter i forsalg, hvilket er rekord for en Disney-musical på teatret. 

Efter spilleperioden i Fredericia tager Disneys Musical Tarzan på turné til Aarhus og København i 2019, hvor den har Aarhus-premiere den 21. september 2019 i Musikhuset Aarhus og københavnerpremiere den 29. november 2019 i den nyrenoverede Scandic Falkoner Salen.

·         Instruktør og co-koreograf: Lynne Kurdziel Formato
·         Aerial choreography og aerial direction: Christel Stjernebjerg og Sita Bhuller
·         Scenograf: Kevin Depinet

Rolleliste:

·         Tarzan: Kim Ace Nielsen
·         Jane: Bjørg Gamst
·         Kala: Maria Skuladottir
·         Terk: Diluckshan Jeyaratnam
·         Kerchak: Teit Samsø
·         Porter: Anders Bircow
·         Clayton/cover 2 Tarzan: Jacob Prüser
·         Snipes/Cover Porter/ensemble: Søren Bech Madsen
·         Tarzans mor/ensemble: Christina Ølgaard Thomsen
·         Tarzans far/ensemble: Martin Lindsten og Christoffer Møller
·         Ung Tarzan: Esben Kjærsgaard Hjeresen og Arthur Ditlev Wadstrøm
·         Ung Terk: Albert Mahesh Witthoff Groth, Carl-Emil  Krogh Nielsen og Kenneth Alrøe Okotle
·         Cover Kala/ensemble: Anne Fuglsig Nissen og Nanna Rossen

Dansere/akrobater/swings/ensemble:
Jon Stage, Ida Frost, Ernestine Ruiz, Ka Kui Louis Wong, Sofie Akerø og Alex  Otto, Lasse Dyg, Morten Daugaard, Patrick Terndrup, Patricia Tjørnelund, Giada Luciani og Linda Olofsson, Mille Gori og Conny Thur Swings:  Mathias Augustine Christine Sonnich Møller og Katrine Skovbo  Jespersen Nanna Hjort Rossen, Matilde Zeuner Nielsen,  Mikkel Emil Lynge Nielsen og Søren Torpegaard Lund

Kreativt hold

·         Kapelmestre: Thomas Møller og Martin Konge
·         Head of aerial design: Troels Frydensberg
·         Digital design: Thomas Agerholm, Jakob Eriksen og JAfilm
​·         Lyddesign: Tim Høyer
·         Produktionsledelse: Bo Kudsk og Søren Hall
·         Lysdesign: Mike Holm og Martin Jensen
·         Kostumedesign: Anna Juul Holm
·         Hår og make-up: Michael Skytte
·         Rekvisitør: Jonas Vestergaard
·         Forestillingsledere: Frey Olafsson og Matias Reher Nevel
·         Associate producer: Rob Hartmann
·         Kreativ producent: Søren Møller

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig