Indkøbskurven er tom.
FOOD CHAIN CAFE: Marmorløver, similismykker og baguettes
Udstillinger & Omtaler

Nina Beier udstiller på Gl. Strand.

Af Anna Cæcilia Fløche.
24.09.2018.

Gl. Strand har netop åbnet udstillingen Food Chain Cafe, en installation af den internationalt anerkendte kunstner Nina Beier. Udstillingen, der kan opleves frem til januar 2019, indebærer blandt andet antikke marmorløver, similismykker og baguettes. Med sine installationer sætter Nina Beier spørgsmålstegn ved vores definition af begreber som betydning, værdi og funktion.

Nina Beier (f. 1975) er oprindeligt fra Aarhus, men bor og arbejder i Berlin. Hun er uddannet på Royal College of Art i London. Hun har haft en lang række soloudstillinger over hele verden, blandt andet på Metro Pictures i New York, DRAF i London, Kunsthaus Glarus i Schweiz, Proyectos Monclova i Mexico, Croy Nielsen i Berlin, STANDARD i Oslo og Kunsthal Charlottenborg i København.

Hun har desuden deltaget i flere forskellige gruppeudstillinger, heriblandt på Centre Pompidou i Paris og Tate Modern i London. I 2014 modtog hun Kunstpreis der Böttcherstraße i Tyskland. Og nu er hun altså tilbage i København, med udstillingen Food Chain Cafe på Gl. Strand.


Nina Beier. Pressefoto: TR Beier

Typisk for genstandene i Nina Beiers værker, er at de sjældent står alene. De er som regel i kombination med andet materiale. Hun beskæftiger sig på den måde med møder, magtbalancer og relationer. Velkendte genstande sættes ofte i nye sammenhænge og udfordrer derved vores opfattelse af funktion, værdi og indbyrdes magtforhold.

Food Chain Cafe

På museets 3. sal står 5 løver. Løverne er antikke, om end den præcise alder og baggrund er lidt usikker. De er massive, af marmor og selvom løverne er produceret i par og købt i par, har hver løve individuelle træk. Vægten af hver løve anslås at være omkring 600-850 kg. En enkelt af løverne bærer en håndtaske i gabet. På løvernes kroppe slænger sig baguettes, som igler eller parasitlignende figurer. Om brødene forklarer Nina Beier, til udstillingens åbning, at de er vædet i akryl og derefter formet. Den skulpturelle proces har været interessant og understreger en del af relationen mellem de objekter der indgår i Nina Beiers installation. For løverne er skulpturer, men ikke kunst. De er i stedet produceret med et specifikt formål. Baguettes er omdannet i en skulpturel proces, fra at være det basale brød, til at krybe over løverne, i en form for kamp om dominans. På enkelte baguettes er der påsat ure og smykker.
Om urene og smykkerne, forklarer Nina Beier, at de, ligesom løverne, ikke er kopivarer eller kunstige, men dog på sin vis simulerer at være mere eller andet end de er.
Nina Beiers udstilling har selskab af et enkelt Rita Kernn Larsen værk, for samtidigt med Food Chain Cafe, udstilles også kvindelige surrealisters værker, på 1. og 2. sal, i udstillingen Kvindernes surrealisme, der sætter fokus på tre danske kunstnere Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen. Nina Beiers egen installation synes ikke helt fjern fra det surrealistiske og absurde.


Nina Beier: Food Chain Café, Gl. Strand. Foto: Jan Søndergaard. 

Overraskende konstellationer

Installationen Food Chain Cafe beskæftiger sig, som mange andre af Nina Beiers værker, med velkendte objekter. Løver, baguettes, smykker. Det er dog ikke nødvendigvis genstande fra den nære sammenhæng, men genstande man eksempelvis kan købe via E-bay, forklarer kurator Anne Kielgast, der er kurator på udstillingen.

”Ved at sammensætte genstande i nye og uventede – og til tider groteske – konstellationer undersøger Nina Beier, i samarbejde med beskueren, hvordan værdi konstrueres og kommunikeres. Og som beskuere tvinges vi til at spørge os selv: Hvad er naturligt/kunstigt? Hvad er stærkt/svagt? Hvad er fødekædens top og bund?” lyder det fra kurator Anne Kielgast.


Nina Beier: Food Chain Café, Gl. Strand. Foto: Jan Søndergaard. 

Oppustethed og ægthed

I udstillingens katalog beskriver Nina Beier objekternes relation på denne måde:
”Jeg er optaget af motiver, der indeholder det væld af magtstrukturer, som udgør vores nuværende virkelighed. Men som det er med opstablede hierarkier: når vi starter med at trække et element ud af bunken, vælter alle de andre også ned, og det er i denne rodede bunke af konflikter og modsætninger, at mine skulpturer opstår.”.

Ifølge Nina Beier, er der tale om oppustethed. Alle genstandene i installationen besidder på den ene eller anden måde en relation til oppustethed, forklarer hun ved udstillingens fernisering. Baguettes signalerer den eurocentriske vision som spreder sig. Og i relation til løverne opstår et spørgsmål om magtforhold: hvem har magten? Mellem løven, som majestætisk symbol og brødet som symbol på føde. Smykkerne er prangende og kan derfor virke kunstige, som om de giver sig ud for at være mere end de er, men smykkerne er ægte, på samme måde som løverne er både antikke og massive. Løvernes signalværdi kan dog også fortolkes: løverne har nogle steder fungeret som symbol på beskyttelse, et andet sted dominans og prestige, og et tredje er den symbol på, at husets lån er betalt ud. Samtidig er løverne et produkt af globaliseringen i dag, idet langt de fleste bliver fabrikeret i Kina.

Fælles for genstandene i installationen, marmorløver, baguettes, similismykker og ure, er at de alle er tilknyttet en historie, betydning, funktion og ikke mindst værdi. Det er genstande som har rejsen til fælles. Komplekse rodløse objekter. En installation der indbyder til fortolkning og eftertanke.


Nina Beier: Food Chain Café, Gl. Strand. Foto: Jan Søndergaard. 

Udstillingen i Kunstforeningen GL STRAND ledsages af et mindre illustreret katalog, der blandt andet indeholder et længere interview med kunstneren ved udstillingens kurator Anne Kielgast. Nina Beier vil desuden bidrage til udstillingens formidling gennem et videointerview, der gøres tilgængeligt i udstillingen og online.

Udstillingen kan opleves fra 15. september 2018 til 20. januar 2019.
Kunstforeningen GL STRAND præsenterer i samme periode udstillingen Kvindernes surrealisme: Franciska Clausen, Rita Kernn-Larsen og Elsa Thoresen.

 

 

Du kan læse mere på www.glstrand.dk

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig