Indkøbskurven er tom.
Vejle Kunstmuseums nye permanente udstillinger
Udstillinger & omtaler

Vejle kunstmuseum præsenterede i 2017 en ny plan for udvikling af museet

Af Ann Sofi Holm Svenningsen.
04.07.2018.

Vejle kunstmuseum præsenterede i 2017 en ny plan for udvikling af museet, hvor visionerne var at skabe et bedre og mere markant kunstmuseum. Dette har i foråret 2018 resulteret i en større og gennemgribende indretningsmæssig tilpasning, ikke blot af kunstmuseets rum, men ligeledes for opsætningen af de permanente udstillinger. Indenfor på kunstmuseet finder man derfor, at flere af udstillingerne er blevet fornyet og inddelt i forskellige tematikker – herunder seks nye permanente udstillinger. Efter en længere periode med stilstand, i forhold til de permanente udstillinger, fremstår Vejle Kunstmuseums indre nu langt højere grad moderniseret og opdateret.

På kunstmuseet finder de besøgende nu relevante emner tematiseret på forskelligvis, som blandt andet omfatter udstillingerne: Konstrueret virkelighed, Selfie-kultur og War problems. Alle temaer der er med til at skabe en samlet ramme omkring en mere divergerende værk-kronologi, som før har syntes fraværende.

Vejle Kunstmuseum er kendt for at have Danmarks næststørste samling af papir – og grafiske værker, og er i besiddelse af værker fra tiden 1850 - frem til i dag. Denne position har de ønsket at tydeligøre, hvilket i særdeleshed kommer til udtryk i museets to første rum, der er sortmalede. Her er netop grafikkens historie iscenesat med nedslag i nogle af museets betydeligste kunstværker.

Pressefoto: Vejle Kunstmuseum.

Lyserødt guld
Vejle Kunstmuseums nye permanente udstilling: ”Konstruerede virkeligheder” tager, kort fortalt, udgangspunkt i guldalderkunstnernes manipulation af landskabsmotiverne. Guldalderen var en periode, hvor de danske malere forsøgte at italesatte den stærke fædrelandskærlighed gennem skildringen af nationale motiver. Endvidere en tid, hvor det nationalliberale politiske program var stærkt infiltreret i kunstverdenen, hvilket kom til udtryk i den visuelle kultur. Og som udstillingens tema antyder, blev de danske natur- og landskabsfremstillinger således konstrueret og iscenesat på overdreven eller storladen vis, i kampen til genskabelse af national identitet. Disse malerier præger også i dag vores ideer om, hvad der betragtes som særligt dansk.

I dette udstillingsrum går blandt andet guldalderens hovedskikkelse P.C. Skovgaards (1817-1875) malerier i dialog med samtidsværker af kunstnergruppen Superflex og den danske billedkunstner Lise Harlev (f. 1973). Nutidskunst, der som guldalderens malerier, også tager afsæt i vores opfattelse af identitet, tilhørsforhold og nationalfølelse. Væggene i udstillingsrummet er også her taget under kærlig behandling, og er bemalet med lyserød og mørkegrøn farve, hvilket medvirker til en mere opløftende helhedsfornemmelse og placerer kunsten i en nutidig kontekst.

Problemer
Det er den danske billedkunstner John Kørner (f. 1967), der bidrager til endnu en ny permanent udstilling. Med titlen ”War Problems”, påpeges de åbenlyse problemer som krigen medfører – for eksempel de danske soldater der har mistet livet i Afghanistan. Værkerne præsenteres i et rum med dæmpet belysning, hvori der udstilles en serie af 21 grafiske værker, der alle er skabt i perioden fra 2002-2009.


John Kørner. Foto: Magasinet Kunst.

John Kørner er et etableret navn på den danske kunstscene, og er særlig kendt for sine Afghanistanbilleder, der som øvrige af hans værker tager udgangspunkt i både små og store problemer - ofte fokuseret omkring aktuelle politiske og samfundsmæssige problematikker. John Kørner skabte især stor opmærksomhed, da han i 2008 erklærede, at han ville male et billede for hver falden dansk soldat, hvilket i tiden vakte en større offentlig debat. Med sin kunst opfordrede John Kørner til at åbne op for en dialog omkring den danske deltagelse i krigen.

Museets særudstilling
Vejle Kunstmuseums nye særudstilling ”Så’ der samling”, tilstræber at belyse museets egen samling af både kendte og mindre kendte kunstværker. Her får det publikum et indblik i museets forskellige værker, som samles under overskrifter som: Lokale helte, Kortlægning, Abstrakt hverdag og Publikumsfavoritten. Den nye særudstilling er inddelt i overordnede temaer, da det muligør en mere eklektisk sammensætning af værker på tværs af både udtryk og kronologi. Museet har i deres store Utzonsal fyldt rummet fra gulv til loft med værker i forskellige formater, som de selv kalder for ”et gigantisk samlingspatchwork”.

Den danske billedhugger Anders Bonnesen (f. 1976), bidrager på kunstmuseet med to værker. I Utzonsalen inviterer han med værket ”Rejse i mit kammer” besøgende til selv at lege aktivt med. Kunstværk består af 2000 brio-togskinner af træ med indgraverede ord på hver side, som er hentet fra Xavier de Mastres roman ”Rejsen i mit kammer” (1794). Disse sproglige fragmenter kan samles til skabelsen af nye sætningskonstruktioner, betydningssammensætninger og fortællinger. Anders Bonnesen er kendt for sit arbejde med ord og bogstaver, som her får en yderst nostalgisk betydning.


Foto: Magasinet Kunst.

Floating art 2018
Særudstillingen ”Så’ der samling”, er også afsættet for en række øvrige kulturelle arrangementer i Vejle by, som blandt andet omfatter udstillingsformatet ”Floating Art 2018”. Kunstprojektet udspiller sig for tredje år i træk og er placeret ved Vejle Fjords havnemiljø. Den flydende kunstudstilling omfatter 11 værker, der er skabt til specifikt at indgå i kunstprojektet. Værkerne kan opleves langs en tre kilometer lang strækning, der afsluttes ved Skyttehushaven. Floating Art 2018 kan opleves hele sommeren. Her kan et besøg på Vejles havnefront ligeledes give anledning til at se det ny-opførte domicil ”Fjordenhus”, tegnet af den anerkendte dansk-islandske kunstner Olafur Eliasson (f.1967).

Læs mere om Vejle Kunstmuseum her

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig