Indkøbskurven er tom.
Overflod af skønhed
Udstillinger & Omtaler

”Vogue – Like a painting” fotoudstilling i Kunstforeningen Gl. Strand.

Af Cecilie Wortziger

04.07.2018.

Den transcenderende relation mellem modefotografi og billedkunst slås fast i Kunstforeningen Gl. Strands aktuelle udstilling, som viser mere end 60 fotografier fra modemagasinet Vogue´s glittede fotoarkiv.

De ligner malerier. Modellernes gudesmukke ansigter er så glatte og smurt ind i olielignende substanser, at de til forveksling ligner figurer i et oliemaleri. Linjerne er skarpe, farverne perfekte og kompositionerne nøje planlagte. Motiverne kunne være skabt af penselstrøg, men de er fotografier - og går man helt tæt på, kan man godt se, at skarpheden er fotografisk.

Modefotografiets inspiration fra billedkunsten er tydelig at se i de udvalgte fotografier på udstillingen, som går helt tilbage til 1930’erne og frem til i dag. Nogle steder er relationen meget tydelig, som i fotograf Erwin Blumenfelds direkte gengivelse af den hollandske maler Johannes Vermeers ”Pige med perleørering” fra 1665. I andre fotografier er det en stemning, en farvekomposition eller en udstråling, som leder tankerne hen i billedkunstens univers. De fleste steder minder det om rokoko eller barok, mens fotografierne også låner fra kubisme og surrealisme.


Foto: Erwin Blumenfeld, Girl with the Pearl Earring. ©Condé Nast Archive

Udstillingen rummer ligeledes en hyldest til stillebenet, en stilart som modemagasinerne har gjort brug af for at give livsstilsgenstande og skønhedsprodukter et kunstnerisk element. Videoværket ”Still Life” af Sam Taylor Johnson, hvor en skål med frugt forvandler sig fra friske til rådne, minder os om - midt i en overflod af ungdom og skønhed - at vi alle skal dø en dag og, ja, skønhed falmer. Det kan virke en smule formørkende, men det er dekandent og dragende gjort.

Verdens største modemagasin

Vogue blev grundlagt i USA i 1892, som et ugentligt magasin for New Yorks elite og rige familier. I 1916 kom magasinet til England, siden Frankrig og i dag kan det købes i 24 lande – herunder Tyrkiet, Indien, Japan og Kina. Alle med deres egen udgave, egne redaktører og redaktioner, som tilpasser indholdet til et givent lands kultur.


Foto: Peter Lindbergh, One Enchanted Evening, 2012.

Gennem tiden har verden virket som én stor legeplads for Vogue, og ufattelig store summer penge er blevet brugt på at skabe de vildeste fotoserier - der har simpelthen ikke været nogen grænser for hvilke af fotografernes hedeste drømme, som kunne blive til virkelighed hos Vogue. Det frie kunstneriske miljø har skabt nogle nærmest overjordisk smukke og drømmende fotografier, og det er interessant at se dem taget ud af de glittede A4-magasinsider, fordi det fortjener de.

Kunst?

Flere af Vogues fotografer har tidligere udstillet på internationale gallerier, samtidig arrangerer store kunstinstitutioner udstillinger med modedesignere, eksempelvis Alexander McQueen på V&A museum i London. Det er altså ikke noget nyt, at mode finder vej til udstillingsrummene - og endda ofte med meget høje besøgstal. Det samme med ”Vogue – like a painting”, som tidligere har været vist i Madrid (2015) og i Seoul (2017).

Det er ikke al modefotografi, som kan udstilles på den måde. De skal have en blivende kvalitet, som de fleste modefotografier ikke har. De fotografier som hænger på Gl. Strands vægge har en eviggyldighed og noget tidløst over sig, noget som adskiller dem fra mode. De er indblik i en excentrisk og eksklusiv verden, inspireret af tidens strømninger, men uden kjolehenvisninger.


Foto: Cecil Beaton, 1936. 

Vogues faste fotograf fra 1923 – 1937 Edward Stichen sagde meget rammende: ”Lad os gøre Vogue til Louvre,” og kigger man i arkivet, så er det lykkedes på deres helt egen dekadente Vogue-måde. Kunst kan give beskueren en oplevelse af at miste vejret, og den følelse udløser nogle af disse fotografier nemlig også.

”Vogue – Like a painting” kan opleves i Kunstforeningen Gl. Strand frem til d. 2. september.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig