Værket Birds på SPRING18 i Kunsthal Aarhus er absolut værd at rejse efter.
DE MENNESKELIGE FUGLE
Anmeldelse af Louise R. Christensen.
5. april 2018.
Kunsthal Aarhus viser i øjeblikket SPRING18. Kunstneren Noelia Mora Solvez har til udstillingen skabt multimedie-installationen Birds. Værket indeholder både lyd, video, performance og skulptur.
Spring18 vises på samme tid, som Kunstnernes Påskeudstilling (KP), begge i Kunsthal Aarhus. Bestyrelsen har valgt tre kunstnere fra tidligere års KP udstilling, hvor Noelia Mora Solvez har skabt fem videoinstallationer.
Foto: Jens Møller. Venligst udlånt af Kunsthal Aarhus.
Æggene i den sorte boks
Jeg trækker det tunge sorte forhæng i tekstil til side, så jeg kan gå ind i det sortmalede rum. Der er helt mørkt, og jeg famler mig frem langs væggen.
Cirka tre meter inde i rummet, ses en æggebakke i naturlig størrelse på gulvet. Det er det eneste lys i rummet og jeg bukker mig ned for at se nærmere på æggene i bakken.
Alle seks æg lyser op og ser gennemsigtige ud. Jeg kan se ind i æggene, der ved første øjekast ser ud til at rumme afplukkede kyllinger klar til at komme i ovnen eller gryden. Når jeg kommer tæt på, kan jeg se, at det er nøgne mennesker, der imiterer kyllinger ved hjælp af kroppens positioner. Menneskekroppen er fuldstændig transformeret til en afplukket kylling.
Solvez er inspireret af mennesket, som et socialt dyr. Værket Birdsviser individets forskellige roller i samfundet. Virkelighedens verden sættes på spidsen, når mennesket sættes ned i ægget. Det er et både tankevækkende og morsomt skildring af mennesket.
Foto: Jens Møller. Venligst udlånt af Kunsthal Aarhus.
Lyden af fuglene
Jeg rejser mig op fra æggebakken og bliver tiltrukket af lyden af fugle. Rummet er næsten helt mørkt, men cirka to meter væk ses fire fuglebure, der er placeret i cirka to meters højde. Jeg kan ikke se, om jeg kan gå helt tæt på, da mine øjne stadigvæk er ved at vænne sig til mørket, så jeg bliver stående lidt på afstand.
Lyden af fuglene og bevægelserne fra de hvide skikkelser i burene fascinerer mig. Det er en kombination af lydene, mørket og de hvide skikkelser i de svagt oplyste bure. Lyset kommer fra de hvide figurer i burene. Jeg opdager, at det igen ikke er fugle, men mennesker, der imiterer fuglebevægelser, og igen er de afplukkede uden fjer. Fuglelyden kommer fra menneskene i burene, går det op for mig, når jeg lytter efter.
Foto: Jens Møller. Venligst udlånt af Kunsthal Aarhus.
Mennesker i bur
I det højre bur ser man en ældre nøgen kvinde med gråt kort hår, der gynger frem og tilbage på en trægynge. Hendes bevægelser er flakkende og skaber lyde, der minder om de lyde man hører, når man står ude i naturen og lytter til fuglene i træerne. I det næste bur ser man en nøgen kvinde med mørkt langt hår, der sidder på en pind. Hun skræpper og laver skrabende bevægelser med hænderne, på blandt andet vulva og brysterne.
I det tredje bur sidder tre babyer i en rede og pludrer med hinanden og sig selv og fremstår i første øjekast som fugleunger. I buret til venstre ser man en nøgen mand uden hår på hovedet, der hopper frem og tilbage, op og ned. Han er rastløs og på jagt efter noget, måske mangler han at møde kvinden med det mørke hår. Han udtrykker sig højlydt i fascinerende toner.
Alle tre voksne og de tre børn er eksponeret i en meget lys farve som kontrast til det mørke bur. Denne fuldstændige indkapsling, som beskuer ved at stå i et meget mørkt rum og se ind i burene er en både sjov og bizar oplevelse.
Menneskenes imitation, både i bevægelserne og lydene, skaber kulturelle referencer til friheden i fuglene, set fra vores synspunkt, men fuglene er jo netop ikke frie, når i selskab med mennesker.
Foto: Jens Møller. Venligst udlånt af Kunsthal Aarhus.
Samfundets system
Vi mennesker og de fleste andre pattedyr er sociale, men hvor vi rangerer i det sociale system er forskelligt. Vi sætter os selv i bokse eller bure hele tiden, for at høre til i en flok i samfundet. Måske skal vi holde lidt igen med at placere os selv og hinanden i bestemte bokse, da det jo ikke altid er den bedste løsning for et moderne samfund.
Jeg kommer også til at drage en parallel til tanker om økologi, hvor dyrere behandles anderledes end i den konventionelle metode. Den aktuelle debat med tanken om bedre forhold for dyrene og et lavere indtag af kød sættes på spidsen, ved at transformere dyrenes forhold over på menneskernes forhold.
Tiltrukket af den sorte boks
Jeg måtte gå ind i den sorte boks tre gange, da det var så betagende et værk. Dette er absolut et kunstnerisk højdepunkt i Aarhus i øjeblikket. Et besøg værd, selvom du ligesom jeg, måske bor nogle timers rejse fra Aarhus.
De øvrige to kunstnere man kan opleve på udstillingen er Mette Riise med værket How to Build an Artist Brand, 2018 og Ragnar Stéfansson med værket Circulatory System 1-3, 2017.
SPRING18 kan ses indtil 15. april i Kunsthal Aarhus.
Se mere af kunstneren Noelia Mora Solvez:
https://www.noeliamorasolvez.com/
De øvrige kunstnere og vejleder:
https://vimeo.com/user50653978