Indkøbskurven er tom.
Tycho Brahe Planetariums indre ansigtsløft
Udstillinger & Omtaler

MADE IN SPACE er Tycho Brahe Planetariums nye permanente udstilling.

Anmeldelse af Sarah Guldager Wilstrup

”Kulturbranchen efterlyser selv, at blive bredere set og bredere oplevet. Kulturbranchen bliver ofte kategoriseret i smalle segmenter og meget sorteret. Det er jo ikke sådan vi lever”. Sådan lyder det fra Mette Broksø Thygesen, den nye direktør på Tycho Brahe Planetarium, da snakken falder på visionerne for den nye udstilling MADE IN SPACE og med det løftes sløret for stedets nye ansigtsløft.

I bygningens kerne opstår Big Bang hvert 20. minut og omslutter hele udstillingen i vilde lyde og farver. Gulvet og de store skærme flyder ud i rummet og stiller man sig midt i det, får man en kropslig oplevelse, som tidligere kun har været tilegnet Planetariets karakteristiske kuppelsal. For denne udsendte er det en svimlende oplevelse, der giver et voldsomt sug i maven. Men det skyldes en medbragt spacefobi.


Big Bang i MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Det er netop på grund af spacefobien, at jeg har sagt ja tak, til en omvisning i den nye udstilling. For når en udstilling lokker med et stærkt visuelt udtryk, hvor de klassiske museumskategoriseringer lægges på hylden, må man slå til – og så havde jeg en lille personlig agenda, om at blive kurereret for spacefobien.

Men før jeg går ind til kernen af udstillingen, bliver jeg fysisk hevet ind i udstillingen med de interaktive skærme, som vil fortælle mig, hvad jeg er lavet af. Med to fødder solidt plantet foran skærmene, bliver kroppens bevægelser aflæst og mit spejlbillede dukker op i små farverige og dansende partikler. Når jeg danser, danser partiklerne – og som et barn ved siden af mig udbryder i ren ekstase ”Det er jo som en kæmpe X-Box!”. Disse interaktive skærme og brugerinddragende aktiviteter går igen i hele udstillingen, og understreger at udstillingen har fokus på den besøgende.  


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Big Bang rumsterer i 2-3 minutter og derefter bliver der stille og de forskellige skærme begynder deres fortælling på ny. Når jeg kigger ned, befinder jeg mig midt i en stjernetåge, hvor små stjerner følger hvert skridt jeg tager. Et barn, måske samme barn som tidligere, der er helt opslugt af at fange eller skabe røde, hvide eller blå stjerner er lige ved at vælte mig – men jeg stod jo også midt i et ”sort hul".

De store skærme rundt omkring stjernetågen, der før var en del af Big Bang virvaret, viser nu fem forskellige historier, med mulighed for at zoome ind og ud af fortællingen. Fra mindre skærme styrer jeg selv, hvilken del af historien, der skal have mere fortællertid. Igen er det publikum, der er ordstyrer på udstillingen.


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Ansigtsløftet indefra
Udstillingen MADE IN SPACE er ikke kommet for at blive. Den er permanent men i en periode på ca. 5-8 år. Mette Broksø Thygesen understreger, at den ikke skal stå i 16-20 år og støve til, som den tidligere udstilling gjorde. Hun ønsker at få en ny rytme til stedet, som skal sørge for liv og kontinuitet til bygningen, der siden 1989 har tronet i hjørnet af Sankt Jørgens sø.

Hos Planetariet behandles en todelt fortælling, hvor astronomien og astrofysikken figurerer som den første fortælling og som er omdrejningspunktet i den nye udstilling. Det næste skridt bliver den anden del af fortællingen, som omhandler rumteknologien og rumfart. Hertil ønsker Thygesen at lave en ny udstilling i ydergangen rundt om midten, med nysgerrigheden som drivkraft. Forarbejdet er i fuld gang, men projektet mangler stadig nogle millioner.


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Thygesen beskriver planerne for Planetariet, som et ansigtsløft, der er begyndt indefra og arbejder sig udad. Hun nævner samtidig sine fremtidsvisioner for den karakteristiske bygning, med bl.a. en ombygning af stedets facade, hvor placeringen udnyttes mere end det er tilfældet på nuværende tidspunkt. Generelt ønsker Thygesen, at åbne museet mere op – også i bogstavelig forstand.

MADE IN SPACE blev igangsat for over halvandet år siden, ved at visionen for en fremtidig udstilling blev fremlagt for forskellige firmaer, som derefter gav et pitch til hvordan visionen kunne levendegøres. Det var væsentligt for Planetariet at udstillingen havde afsæt i noget, der vedrører os alle sammen. Formålet var at skabe en udstilling der var vedrørende og personlig for publikum. Med det udgangspunkt, faldt valget på 59Productions, en prisvindende designgruppe fra England.  Designgruppen er grundlagt i Edinburgh af Leo Warner og Mark Grimmer, og er i dag et team på 28 ansatte. De har stået bag mange bemærkelsesværdige installationer, som eksempelvis i 2014 da de omdannede operahuset i Sydney til et levende farvespil med værket Lighting the Sails og i 2012 hvor de lavede et videoværk til åbningen af De Olympiske Lege i London.

Med MADE IN SPACE har Tycho Brahe Planetarium lavet en fortællingen, der undersøger publikums egen relation til astrofysikken og har derfor omdrejningspunkt i Big Bang, som er grundstenen for livet på jorden. Det er noget, der vedrører os alle, da vi er omvandrende rester af Big Bang.


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Det er en udstilling med solid bund i videnskaben og er omhyggeligt udarbejdet ved hjælp af 19 forskellige forskere. Thygesen understreger i den forbindelse, at det har været vigtigt, at den præsenterede videnskab var korrekt. De har taget højde for videnskabens konstante foranderlighed med den såkaldte ”forsikringsvæg” i udstillingen, hvor ny viden eller udvikling kan præsenteres, uden at hele udstillingen skal laves om.

På trods af at MADE IN SPACE var iværksat allerede før Thygesens ansættelse, er hun gået til projektet med stor ildsjæl, og har været med til nedbrydelsen af den gamle udstilling og opsætningen af den nye. Den sidste søndag i efterårsferien i 2017 åbnede Planetariet dørene til et loppemarked, hvor alt skulle væk. Ting fra gemmeren blev hevet frem, som forstørrede play-mobil figurerer og andre små skatte, hvor de større ting blev sendt til auktion på Lauritz.com. Den efterfølgende uge blev brugt på at skrælle hele rummet ned, og på kun fire dag stod de med blottede betonvægge. Tre måneder senere stod udstillingen klar med store digitale og visuelt stærke installationer kreeret specifikt til stedet af 59Productions.


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Meget mere end bare brugerinddragelse
Udstillingens stærke visuelle udtryk virker tillokkende, selv for én, der bliver lettere utilpas ved stjernebilleder og sorte huller i det ydre rum. Den skræmmende faktor handler om det ukendte og mystiske i rummet, hvor alt er så uafklaret. MADE IN SPACE forsøger at afmystificere universet, ved at sætte os selv i forbindelse med det. Jeg må indrømme, at det er svært at fastholde en fobi for noget, der ifølge denne udstilling, har skabt mig – og samtidig er det drønflot.

Det er en fin og underspillet detalje, at det er mig selv, der dirigerer fortællingen og udtrykket af udstillingen gennem interaktive skærme. For det er ikke kun stjernernes skabelsesberetning, som formidles, men med de store spørgsmål om hvad vi er lavet af og hvor vi stammer fra, illustrerer udstillingen hvordan det hele er forbundet. Samtidig er det tydeligt, at Planetariet vil mere end blot præsentere os for videnskaben, for vi er mere end det. Det er mere komplekst end som så, og det giver god mening, at udstillingen bevæger sig ud i et mellemstadie mellem en kunstoplevelse og det naturvidenskabelige.  


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Med de store skærme og stjernetågen som medspiller, bindes stedets identitet til udstillingen, hvilket Thygesen nævner, har manglet i de sidste par år. Mange forbinder Planetariet med den karakteristiske kuppelsal og med skærmene i udstillingen skabes en rød tråd til den særprægede sal.

Brugerinddragelse og fokus på oplevelser kan ofte føles, som tilføjelser til museumsformidlingen i forsøget på at engagere publikum. Men den følelse får man ikke i MADE IN SPACE, da deltagelsen fra publikum er essentiel for udstillingens udtryk. Det er ikke en påsat gimmick – det er hele udstillingen.


MADE IN SPACE. Foto: Lars E. Andreasen, venligst udlånt af Tycho Brahe Planetarium.

Thygesen understreger, at formålet med udstillingen er ikke at forme små astrofysikere ud af sit publikum, men derimod et beskedent ønske om at give en oplevelse og en indlevelse, der kan så et frø af nysgerrighed. Dog har det været væsentligt at oplevelsen ikke tog over, men at udstillingen videregav korrekt og gennemforsket viden – og med den unge gut fra tidligere, så har indlevelsen uden tvivl været til stede.

Min egen indlevelse medførte en form for afmystificering af det ukendte og voldsomme univers. Jeg vil ikke kalde mig kureret, men min spacefobi virker dog ikke længere så herskende.

Udstillingen MADE IN SPACE er lavet i samarbejde og med en bevilling fra A.P. Møller Fonden på 11. mio. kr. og hiver forventningerne i vejret for hvad fremtiden vil bringe Københavns Tycho Brahe Planetarium.

Skriv en kommentar
*
*
*
*
Del med en ven
*
*
*
Ingen kommentar mulig